شناسهٔ خبر: 42696871 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

لبنان|ابتکار فرانسه برای نجات در مرحله بحرانی/ مانور آمریکایی ۱۴ مارسی‌ها ضد حزب‌الله

در ۴۸ ساعت گذشته هیچ تغییر مثبتی در روند تشکیل دولت لبنان دیده نشده و اعضای جریان ۱۴ مارس در تلاش برای روی کار آوردن دولتی مطابق شروط آمریکا هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم٬ روزنامه الاخبار لبنان در گزارشی درباره روند تشکیل دولت دراین کشور و بن‌بست سیاسی آن نوشت که اقدامات آمریکا ضد حزب‌الله هر روز از طریق ابزارهای مختلف تشدید می‌شود. اما ابتکار فرانسه (طرح اصلاحات) برای لبنان با تاکید پاریس بر اینکه بگذارید لبنانی‌ها خودشان مشکلشان را حل کنند وارد مرحله بحرانی شده است.

همه نشست‌های دو روز گذشته لبنان و تماس های پی‌در پی از پاریس و میان نیروهای سیاسی داخلی هیچگونه انگیزه‌ جدید برای تسریع روند تشکیل دولت در لبنان ایجاد نکرده و اوضاع همانطور در حالت پیچیده باقی مانده است. «مصطفی ادیب» مامور تشکیل کابینه لبنان همچنان به ساختار مورد نظر خود و یا به شکل واضح تر تشکیل دولت به شکلی که حزب‌الله حقی برای انتخاب گزینه‌های وزارتی نداشته باشد اصرار دارد. البته این موضوع از مسئله وزارت دارایی نیز فراتر رفته و در چارچوب تکمیل محاصره‌های آمریکا ضد حزب‌الله قرار گرفته است. بنابراین مشکل تنها در روند تشکیل و ساختار دولت نیست؛ زیرا ادیب و برخی گروه‌های سیاسی و نخست‌وزیران پیشین لبنان و در راس آنها «سعد حریری» قصد دارند نتایج انتخابات پارلمانی گذشته را نیز از بین ببرند. هدف غیرعلنی از این تحرکات٬ یک کودتای نرم علیه حزب‌الله و جنبش امل و جریان آزاد ملی و «میشل عون» رئیس جمهور لبنان است که این همان خواسته علنی و شفاف آمریکاست.

سعد حریری اکنون خود را در مرحله حساسی می‌بیند و مهم ترین دغدغه وی این است که امتیازاتی را ارائه دهد که شرایط بازگشت او به کاخ نخست وزیری را فراهم کند؛ بنابراین شروط آمریکا را اجرا کرده و تقابل با حزب‌الله و «نبیه بری» رئیس پارلمان را بدون هیچ ملاحظه‌ای تشدید می‌کند.

از سوی دیگر منابع نزدیک به سفارت فرانسه خبردادند که پاریس به مسئولان خود اعلام کرده که بگذارید لبنانی‌ها خودشان مشکلشان را حل کنند. همچنین صحبت‌هایی وجوددارد مبنی بر اینکه سعد حریری قصد دارد ادیب را کنار بزند تا خودش به دولتی مشابه همان دولت قبلی خودش و با طرح اصلاحاتی که در زمان اعتراضات این کشور ارائه داده بود بازگردد.

این منابع اشاره کردند که ادیب اصرار به استعفا دارد؛ اما نخست وزیران سابق ترجیح می دهند که او به کارش ادامه دهد٬ زیرا فعلا جایگزینی برایش ندارند.

روز گذشته سعد حریری از موضع «سمیر جعجع»رئیس حزب نیروهای لبنانی درباره تشکیل دولت حمایت و به سرعت یک کنفرانس مطبوعاتی برگزار کرد که بخش بزرگی از آن را به هجمه ضد حزب‌الله و جنبش امل اختصاص داده و گفت که این احزاب با اصرار بر تصدی وزارت دارایی روند اصلاحات را تعطیل می‌کنند.

حریری اظهار داشت که انتخاب شماری از وزرا توسط گروه‌های شیعه و اصرار آنها بر تصدی وزارت دارایی٬ به ابتکار فرانسه ضربه زده و در نهایت منجر به نابودی آن خواهد شد.

در همین راستا «ولید جنبلاط» رئیس حزب سوسیالیست ترقی‌خواه نیز با لحنی تند مواضع حریری و جعجع ضد حزب‌الله را بازگو کرد.

در همین راستا میشل عون یک تماس تلفنی از «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه دریافت کرده و دو طرف درباره تحولات مربوط به تشکیل دولت در لبنان صحبت کردند.

ماکرون و عون درباره ضرورت ادامه تلاش‌ها در سطوح مختلف برای تشکیل هرچه سریعتر دولت توافق کردند و رئیس جمهور فرانسه از عون خواست تا نهایت تلاش خود را برای رسیدن به این هدف به کار بگیرد.

انتهای پیام/

نظر شما