شناسهٔ خبر: 42694543 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

رشد ۲۵۰ درصدی معامله‌ اوراق گواهی ظرفیت برق در شهریورماه

معاون برنامه‌ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی گفت:‌ معامله‌های اوراق گواهی ظرفیت در شهریورماه نسبت به ماه قبل حدود ۲۵۰ درصد رشد داشته که انتظار می‌رود این روند در ماه‌های آتی نیز تداوم داشته باشد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش جهان صنعت نیوز:  «حمیدرضا عظیمی» افزود:‌ پیرو تسهیلات در نظر گرفته شده برای مشترکان مشمول بر اساس “دستورالعمل اجرایی نحوه انجام تعهد مشترکان جهت ارایه اوراق گواهی ظرفیت” و فراهم شدن امکان ارائه مرحله‌ای این اوراق به شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع،  افزایش تعداد معامله‌های بازار گواهی ظرفیت در شهریورماه محقق شد.

وی ادامه داد:‌ مشترکانی که در مردادماه با مراجعه به شرکت برق منطقه‌ای یا توزیع مربوطه، نسبت به عقد تفاهم‌نامه در خصوص ارائه مرحله‌ای اوراق اقدام کرده‌اند، می‌بایست اوراق موردنیاز خود را حداکثر تا پایان امسال خریداری و ارائه کنند.

عظیمی افزود:‌ همچنین مشترکانی که در شهریور ماه اقدام کرده می‌بایست تا پایان آذرماه امسال اوراق گواهی ظرفیت متناسب با میزان قدرت قراردادی خود را به مالک شبکه مربوطه تحویل دهند. بر اساس برآوردهای صورت گرفته در حال حاضر اوراق گواهی ظرفیت مورد نیاز مشترکان مشمول تا پایان امسال حدود سه هزار مگاوات است؛ بنابراین با توجه به این حجم تقاضا، شاهد افزایش چشم‌گیر معاملات در نیمه دوم امسال خواهیم بود.

معاون برنامه‌ریزی شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با اشاره به اینکه هم اکنون در تابلو بورس انرژی حدود ۵۸۰ مگاوات ظرفیت اوراق گواهی ظرفیت قابل عرضه وجود دارد، اضافه کرد: با همکاری وزارت نیرو و همه شرکت‌های تابع، شرکت بورس انرژی و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، فرایند پذیرش نیروگاه‌های دیگر در حال پیگیری بوده و امیداست بتوان تا پایان سال تعادلی میان تقاضا و عرضه در این بازار فراهم کرد.

وی در مورد تغییر واحد قیمت اوراق گواهی ظرفیت به اعلامیه ناظر بازار گواهی ظرفیت  افزود: قیمت مشاهده شده در سامانه معاملات  از ۲۴ شهریورماه برای هر وات گواهی ظرفیت در نظر گرفته شده است ولی واحد معاملاتی اوراق همچنان کیلووات است بنابراین خریداران باید به این نکته توجه داشته باشند که امکان خرید در قالب بسته‌های استاندارد کیلووات (۱۰۰۰ وات) بوده و میزان سفارش خرید می‌بایست ضریبی غیر اعشاری از کیلو وات باشد.  

گواهی ظرفیت سندی است قابل مبادله که با اجازه وزارت نیرو مبتنی بر ایجاد ظرفیت نیروگاهی قابل اتکای جدید و یا کاهش قدرت قراردادی مشترکان موجود صادر می‌شود.

واحد گواهی ظرفیت، کیلووات بوده که معرف «تعهد تدارک یک کیلو وات ظرفیت مطمئن نیروگاهی به‌مدت نامحدود» است.

واگذاری اشتراک جدید و یا افزایش قدرت قراردادی مشترکان، مستلزم ارائه میزان متناسبی از گواهی ظرفیت است.

 

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما