شناسهٔ خبر: 42693296 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مقام ارشد نظامی آمریکا: شاید در آینده آزمایش اتمی صورت گیرد

ایراندخت آذر شکیب

یکی از افسران ارشد نظامی مسئول زرادخانه اتمی آمریکا گفت، در حال حاضر هیچ وضعیتی وجود ندارد که وی توصیه کند آزمایش هسته‌ای انجام می‌شود، اگرچه ممکن است در آینده این وضعیت تغییر کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری هیل، دریادار چارلز ریچارد، فرماندهی استراتژیک آمریکا در جلسه استماع کمیته سرویس‌های مسلح سنا گفت: در حال حاضر هیچ وضعیتی وجود ندارد. اکنون چیزی تغییر نکرده است. هیچ وضعیتی وجود ندارد که من برای انجام آزمایش اتمی توصیه کنم.

وی افزود: البته باید این را هم بگویم اگرچه برای آمریکا این امر بسیار مهم است که توانایی خود را برای انجام آزمایش اتمی حفظ کند اما این مساله در آینده مطرح می‌شود و من رسما این مساله را مستند کرده‌ام.

اظهارات این مقام ارشد آمریکایی در حالی مطرح شده که قانونگذاران این کشور در حال آماده سازی تطبیق نسخه‌های مختلف از لایحه سیاست دفاعی سالانه هستند که رویکردهای متفاوتی درباره آزمایش‌های اتمی دارد.

نسخه قانون اختیار دفاع ملی سنا شامل ۱۰ میلیون دلار برای انجام پروژه‌های مرتبط با کاهش زمان مورد نیاز برای انجام آزمایش اتمی در صورت نیاز است اما همین نسخه در کنگره تامین مالی برای انجام یا آماده سازی برای هرگونه آزمایش سلاح اتمی انفجاری را رد می‌کند.

قرار بود کنفرانسی برای تطبیق دو لایحه برگزار شود اما کارمندان کمیته‌های سرویس‌های مسلح مجلس نمایندگان و سنای آمریکا مذاکراتی غیررسمی را از زمان تصویب لوایحشان در ژوئیه انجام داده‌اند.

این ایده که ‌آمریکا نخستین آزمایش اتمی انفجاری را در طول چند دهه انجام می‌دهد، به یک کانون توجه تبدیل شده پس از آنکه دولت ترامپ احتمال انجام چنین آزمایشی را به عنوان تاکتیک مذاکره در گفتگوهای تسلیحاتی مطرح کرد.

دولت آمریکا به دنبال یک توافق جدید کنترل تسلیحاتی با روسیه و چین برای جایگزینی معاهده کنونی تسلیحاتی با روسیه است که به "نیو استارت" معروف است. پکن بارها پیوستن به این مذاکرات را رد کرده است.

انتهای پیام

نظر شما