شناسهٔ خبر: 42693257 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

الاخبار گزارش داد:

توطئه‌های واشنگتن و تل آویو برای صحنه لبنان پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

روزنامه الاخبار لنان از توطئه‌های جدید تل آویو و واشنگتن در صحنه لبنان پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایلنا به نقل از الاخبار، به نظر می‌رسد تل آویو و واشنگتن خواب‌های بسیاری برای صحنه لبنان و تشکیل دولت جدید دیده‌اند که نه‌تنها با منافع دشمن هم‌سو است بلکه به دنبال غارت نفت و گاز لبنان که اسرائیل مدعی حق در این دو منبع است، نیز می‌شود. 

آرزوهای دو طرف به جایی رسیده که هر دو اعتقاد مشترک درباره امکان آغاز مذاکرات مستقیم بین لبنان و رژیم صهیونیستی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا را دارند. 

تلاش آمریکا بر ایجاد کانال مذاکره مستقیم بین دو طرف به منظور توافق بر سر آب‌های اقتصادی وییه و تقسیم منطقه مورد اختلاف تمرکز دارد، زیرا شرایط لبنان در حال حاضر  و بر خلاف گذشته مطلوب است.

مقامات ارشد آمریکا و اسرائیل در گفت‌و‌گوهای جداگانه با پایگاه عبری والا اعلام کردند که هدف آمریکا، انجام مذاکره مستقیم پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه نوامبر است که دستاورد سیاسی بسیار بزرگی برای «دونالد ترامپ»،‌‌ رئیس‌جمهوری آمریکا به شمار می‌رود، به ویژه اینکه مذاکرات سیاسی مستقیمی بین دو طرف از ۳۰ سال گذشته انجام نشده است. 

اما باید پرسید چه عاملی آمریکا را به امیدواری برای امکان تحمیل اراده سیاسی بر لبنان سوق داده است. 

این گزارش حاکی از آن است که شرایط در هفته‌های اخیر و به طور خاص پس از انفجار فاجعه بار بندر بیروت و با وجود پیامدهای اقتصادی در لبنان مهیا شده و آمریکا را به از سر گیری تلاش‌هایش برای از سر‌گیری مذاکرات بین طرفین سوق داده است.

منابع اسرائیلی تاکید می‌کنند که «دیوید شنکر»، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور‌میانه طی هفته جاری از اسرائیل بازدید و با «‌یوال اشتاینیتز»، وزیر انرژی اسرائیل و مسئول پرونده مرزهای دریایی و نیز «گابی اشکنازی» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی دیدار کرد. 

یک مقام ارشد اسرائیلی تاکید کرد که سفر اخیر شنکر به لبنان به موضوع انجام مذاکره بین وزرا و مقامات بلند‌پایه در دولت انتقالی برای دست‌یابی به فرمول آغاز مذاکرات با اسرائیل اختصاص داشته است. 

به گفته این منابع، شنکر پس از بازگشت از بیروت، وزرای خارجه و انرژی اسرائیل را از محتوای مذاکرات با مقامات لبنانی آگاه و پیش‌نویس ‌سند آغاز مذاکرات را به آن‌ها ارائه کرد. 

یک مقام اسرائیلی نیز مدعی شد که در مسیر گفت‌و‌گو ها پیشرفت حاصل شده و  طرف لبنانی برای مذاکره تمایل دارد و اکنون زمان سازش فرا رسیده است. 

نظر شما