شناسهٔ خبر: 42692813 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

قطر متحد نظامی آمریکا می‌شود؟

ایسنا نوشت: تلاش ‌برای نزدیکی قطر و اسرائیل از سوی آمریکا ادامه دارد. مذاکره درباره جذب قطر به صف متحدان نظامی آمریکا انجام شده است. ۱۷ کشور و از جمله بحرین و کویت در شمار متحدان نظامی خارج از ناتو آمریکا محسوب می‌شوند.

صاحب‌خبر -

 پیوستن قطر به صف متحدان نظامی آمریکا در خارج از چارچوب پیمان دفاع آتلانتیک شمالی (ناتو) برای این کشور می‌تواند مزایای نظامی زیادی به همراه داشته باشد. کشورهایی که به عنوان متحدان نظامی آمریکا محسوب می‌شوند می‌توانند از امکانات مربوط به خرید جنگ‌افزار و آموزش نظامی و همچنین همکاری‌های امنیتی بهره‌مند شوند.

خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی از واشنگتن خبر از تمایل آمریکا به جذب قطر به صف متحدان نظامی خارج از پیمان ناتو داده است.

متحدان نظامی بزرگ غیر عضو ناتو آمریکا (MNNA) می‌توانند از پشتیبانی نظامی در امور دفاعی خود بهره ببرند.

به گزارش دویچه وله، تیموتئی لندرکینگ، معاون وزارت امور خارجه آمریکا در امور مربوط به همکاری‌های امنیتی با کشورهای حوزه خلیج فارس، خبر مربوط به احتمال پیوستن قطر به جمع متحدان نظامی غیرعضو ناتو را رسانه‌ای کرده است.

گفته می‌شود گفت‌وگوهایی پیرامون این موضوع بین مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا با محمد بن عبدالرحمان آل ثانی، همتای قطری او، در روزهای گذشته در واشنگتن صورت گرفته است.

>>> در همین رابطه بیشتر بخوانید:
ماموریت جدید ترامپ به کوشنر

نزدیکی قطر به اسرائیل

ناظران بر این باورند که پیوستن قطر به جمع متحدان نظامی غیر عضو ناتو آمریکا به معنای آن است که قطر در راستای نزدیکی به اسرائیل گام‌هایی برداشته است.

پس از امضای توافق صلح بین امارات متحده عربی با اسرائیل و امضای توافق مشابهی بین بحرین و اسرائیل، ناظران پیش بینی کرده بودند که احتمال امضای چنین توافقی از سوی قطر و عمان نیز وجود دارد.

تماس خبرنگار رویترز با بخش ارتباطات دولت قطر درباره پیوستن این کشور به جمع متحدان نظامی آمریکا تا لحظه انتشار گزارش این خبرگزاری بی پاسخ مانده بود.

در حال حاضر آمریکا با ۱۷ کشور غیر عضو ناتو پیمان اتحاد نظامی دارد. در حوزه خلیج فارس، کشورهای کویت و بحرین در شمار متحدان نظامی آمریکا به حساب می‌آیند. بحرین میزبان ناوگان پنجم دریایی آمریکا در خلیج فارس است.

از سوی دیگر، بزرگترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه در خاک قطر قرار دارد. تاکنون به علت تنش در مناسبات بین قطر با کشورهای عربستان سعودی، امارات، بحرین و مصر، زمینه پیوستن این کشور به جمع متحدان نظامی آمریکا وجود نداشت.

آمریکا بر آن است در حوزه خلیج فارس، یک جبهه متحد برای مقابله با "تهدیدهای ایران" ایجاد کند. پس از امضای توافق صلح بین امارات متحده عربی و اسرائیل، آمریکا اعلام کرده بود که حاضر است به این کشور جنگنده‌های پیشرفته اف-۳۵ بفروشد.

تصمیم به فروش این جنگنده‌ها به امارات متحده عربی باعث ناخشنودی مقامات اسرائیلی شده است. اسرائیل مایل است که از منظر توان نظامی در موقعیتی ممتاز در منطقه باشد.

310 310

نظر شما