شناسهٔ خبر: 42691644 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

اتوبوس‌های پایتخت مهرماه تحویل داده می‌شوند/ وعده وزارت صمت برای تولید ۵۰۰ اتوبوس نیاز شهرداری تهران را تامین نمی‌کند/ فرصت در حوزه حمل ونقل را سه سال از دست دادیم

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از ورود اولین سری اتوبوس‌های جدید به پایتخت در مهرماه خبر داد.

صاحب‌خبر -

«محمد علیخانی» رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در خصوص سرانجام ۲۵۰ اتوبوسی که قرار بود تا پایان شهریور ماه به ناوگان حمل ونقل تهران اضافه شود، گفت: مسوولان شهرداری امیدوار بودند تا  آخر شهریور تعدادی از مینی‌بوس و اتوبوس‌ها تحویل شود، ولی چون قرارداد با موانعی روبرو بود و امضاء آن با تاخیر مواجه شد، به نظر می‌رسد اولین سری در مهرماه تحویل ناوگان حمل و نقل شهرداری شوند. 

او در ادامه با اشاره به وعده دولت در تامین اتوبوس برای شهرداری‌های کشور گفت: دولت اعلام کرده بود ۱۹ هزار اتوبوس به شهرداری‌های کشور تزریق می‌شود که ۴ هزار دستگاه آن سهم کلانشهر تهران بود، اما متاسفانه تاکنون این تصمیم دولت عملی نشده است.

علیخانی گفت: این در حالی است که در دولت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی حدود  ۲ هزار اتوبوس با پرداخت ۱۰۰ درصدی دولت خریداری و به ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری تهران تزریق شد، در دولت آقای خاتمی نیز حدود ۲ هزار دستگاه اتوبوس با پرداخت ۱۰۰ درصدی دولت خریداری شد. در دولت آقای احمدی نژاد نیز حدود دو هزار دستگاه اتوبوس که ۸۰ درصد هزینه آن را دولت و ۲۰ درصد آن را شهرداری پرداخت کرد به ناوگان حمل و نقل شهر تهران اضافه شد. 

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران اظهار داشت: تنها دولتی که مصوبات خیلی خوبی در زمینه حمل ونقل داشت، اما هیچ اتوبوسی به ناوگان تزریق نکرد، دولت آقای روحانی بود. 

او در واکنش به اینکه خود شهرداری هم در این مدت حتی یک اتوبوس به ناوگان خود اضافه نکرد، اظهار داشت: کارخانجات داخلی به دلیل تحریم‌ها تقریبا تعطیل هستند و قادر به تولید اتوبوس نیستند چون بخش زیادی از قطعات اتوبوس‌ها از خارج وارد می شود، خرید مستقیم از خارج نیز برای شهرداری به این سادگی نیست. در این چند سال شهرداری فقط توانست حدود ۲۰ دستگاه اتوبوس برای خطوط بی آر تی خریداری کند و اخیرا هم قرارداد خرید ۲۵۰ اتوبوس و مینی بوس را با شرکت ایران خودرو دیزل منعقد کرده است.

وعده وزارت صمت، نیاز شهرداری تهران را برآورده نمی‌کند

علیخانی درباره اعلام نظر وزارت صمت مبنی بر اینکه تا پایان سال می‌تواند ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تولید کند و از شهرداری‌ها خواسته است که درخواست و پیشنهادات خود را ارائه دهند، گفت: این موضوع نشان می‌دهد که کشور می‌تواند در حد ۵۰۰ دستگاه اتوبوس شهری برای تمام شهرداری‌های کشور تولید داشته باشد، اگر این تعداد بخواهد تقسیم شود، چه تعدادی به تهران خواهد رسید؟ پس مشخص است محدودیت وجود دارد و نمی‌توانند نیاز شهرداری‌ها به خصوص شهرداری تهران را برآورده کنند. 

مذاکره برای ورود اتوبوس‌های برقی به پایتخت

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: شهرداری مذاکراتی با برخی شرکت‌های واردکننده اتوبوس داشته است، از طرفی شرکتی با شهرداری مشهد در زمینه تامین اتوبوس برقی اعلام آمادگی کرده است که این شرکت برای تامین اتوبوس برقی در تهران نیز اعلام آمادگی کرده و قرار است در هفته‌های آینده جلسه‌ای برگزار شود و اگر توان تامین اتوبوس برقی را داشته باشند، شهرداری تهران حتما از این موضوع استقبال خواهد کرد و شورای شهر نیز شهرداری را ترغیب می کند تا نسبت به عقد قرارداد و تامین اتوبوس برقی اقدام کند. 

او گفت: شهرداری در این زمینه عقب است و این اشکال وجود دارد. ما فرصت را به ویژه در حوزه حمل و نقل در حدود سه سال از دست دادیم، چرا که برخی مدیران ناکارآمد روی کار بودند که ربطی به حمل و نقل درون شهری نداشتند و متاسفانه تغییر ناخواسته چند شهردار باعث شد که اصلاحات در معاونت حمل و نقل طولانی شود. 

او ادامه داد: در آن دوره هیچ اتفاقی رخ نداد و این دو سه اتفاق اخیر نیز با تغییر مدیریت و روی کار آمدن مدیریت جدید در معاونت حمل و نقل رقم خورد. پیش از این جز حاشیه‌سازی از معاونت حمل و نقل چیزی ندیدیم، اما در این دوره اقدامات خوبی در حال رخ دادن است. 

علت تعویق در تحویل اتوبوس‌ها و مینی بوس‌های جدید

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد احتمال عقب افتادن زمان تحویل اتوبوس و مینی‌بوس‌های خریداری شده از ایران خودرو تصریح کرد: با توجه به افزایش نرخ ارز و رشد قیمت‌ها اختلاف نظری در زمینه قیمت اتوبوس و مینی بوس‌ها ایجاد شده بود که خوشبختانه با تعامل طرفین حل شد، اما باید بپذیریم که شرایط کشور ما عادی نیست و در بحران اقتصادی قرار داریم و در این شرایط بحرانی پیش بینی اتفاقات برای روز بعد هم امکان پذیر نیست. 

او در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری تاکنون پولی بابت قرارداد با ایران خودرو پرداخت کرده است، گفت: یک مشکل ضمانت وجود داشت که قانونا باید رفع می‌شد، اما در پرداخت پیش پرداخت از سوی شهرداری مشکلی وجود نداشت و به احتمال زیاد باید پرداخت شده باشد.

نظر شما