شناسهٔ خبر: 42690962 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

در گفت‌وگو با بازار مطرح شد؛

انقلاب معدنی و جهش تولید با توسعه اکتشافات محقق می‌شود؛ غفلت از ذخایر معدنی در قم

قم- رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم گفت: اولویت و راهبرد اصلی این سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی با اجرای برنامه‌های عملیاتی در قالب توسعه و تکمیل اکتشافات مواد معدنی است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: ایران اسلامی با تحریم و جنگ اقتصادی روبرو است و برای رهایی از اقتصاد وابسته به نفت باید فعالیت‌های اقتصادی را به سمت توسعه و اکتشاف ذخایر معدنی هدایت کرد، لذا هرگونه برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از ظرفیت معدن و ذخایر و پارامترهای آن تا پایان برنامه ششم و تا افق ۱۴۰۴ به توسعه اکتشافات بستگی دارد.

دو درصد معادن کل کشور در قم وجود دارد و با توجه به شرایط جنگ اقتصادی و تحریم برای رسیدن به درآمدهای اقتصادی آن هم در زمانی که بحران کرونا به حوزه گردشگری قم ضربه بسیاری وارد کرده است، توجه به ظرفیت‌های ذخایر معدنی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

سازمان صنعت، معدن و تجارت قم در کنار برنامه‌ریزی برای جهش و رونق تولید و احیای واحدهای تولیدی باید افزایش اکتشافات و جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی را مهم‌ترین راهبرد خود در سال جهش تولید قرار دهد تا در کنار اشتغال‌زایی قم به درآمد پایداری دست یابد.

احداث واحدهای فرآوری مواد معدنی در استان قم و فعال‌سازی و واگذاری محدوده‌های معدنی به سرمایه‌گذاران جدید در دستور کار است

اخیراً رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات کشور در سفر خود به استان قم و حضور در شورای معادن قم از وجود معادن و ذخایر طلا، مس و آهن در این استان پرده برداشت و اظهار کرد: در این زمینه تقریباً حدود ۳۰ هزار کیلومتر مربع را در استان قم بررسی و مبلغی فراتر از ۴۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و این امر چهره قم از یک استان غیر فلزی به استان فلزی تبدیل می‌کند.

راهبرد سازمان صمت؛ توسعه معادن و اکتشافات
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم با اشاره به راهبرد این سازمان برای توسعه معادن در استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، گفت: توسعه معادن و صنایع معدنی در قم با اجرای برنامه‌های عملیاتی در قالب توسعه و تکمیل اکتشافات مواد معدنی، توسعه فرآوری در جوار معادن و ارتقا بهره‌وری و فعال‌سازی معادن کوچک و راکد، دنبال می‌شود.

محمود سیجانی افزود: توسعه فعالیت‌های معدنی با رعایت اصول محیط زیستی امکان‌پذیر است و سازمان صنعت، معدن و تجارت قم برای اجرای طرح‌های مورد نظر خود در بخش معادن، بر اساس استانداردهای معدنی کاری سبز تلاش می‌کند برای اجرای موفق این برنامه‌ها نیازمند همراهی و همکاری کامل دستگاه‌های اجرایی همچون منابع طبیعی و محیط زیست هستیم.

وی افزود: همچنین لازم است تا زیرساخت‌های مورد نیاز نظیر آب، برق و گاز توسط دستگاه‌های خدمت رسان تأمین شود.

صدور پروانه در مناطق با ظرفیت اکتشاف
به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت قم، در همین رابطه صدور پروانه‌های اکتشاف در مناطق با ظرفیت اکتشاف برای مجموعه‌های متخصص در این زمینه، احداث واحدهای فرآوری مواد معدنی در استان و فعال‌سازی و واگذاری محدوده‌های معدنی به سرمایه‌گذاران جدید در دستور کار است.

با توجه به این که ۲ درصد ذخایر معادن کشور در قم قرار دارد اما در این زمینه ضعف داریم و در زمینه اکتشاف و بهره‌برداری از این ظرفیت رتبه ۲۷ کشور قرار گرفته‌ایم

وی در ادامه بیان کرد: برای تشویق و حمایت فعالان این حوزه، تسهیلات بانکی و مشوق‌هایی به فعالان این حوزه باهدف توسعه فعالیت معادن و صنایع وابسته به آن در سطح استان پرداخت شده است.

سیجانی عنوان کرد: هم‌اکنون ۹۸ معدن با سرمایه‌گذاری بیش از یک هزار و ۶۵ میلیارد ریال و ایجاد اشتغال برای یک هزار و ۲۹۴ تن در استان فعال است و طبق تعهدات و مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع قم ۱۰ معدن راکد و تعطیل در این استان با پیگیری قرار است احیا و به مدار تولید برگردد.

وی افزود: از سوی شورای عالی معادن کشور فرصت‌های خوبی برای احیای معادن راکد وجود دارد هرچند باید بانک‌های عامل هم زیرساخت لازم را برای این امر فراهم کنند.

غفلت از ذخایر خدادادی معدنی در قم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم با اشاره به ذخایر خدادادی استان در حوزه مواد معدنی گفت: با توجه به این که ۲ درصد ذخایر معادن کشور در قم قرار دارد اما در این زمینه ضعف داریم و در زمینه اکتشاف و بهره‌برداری از این ظرفیت رتبه ۲۷ کشور قرار گرفته‌ایم.

وی اظهار داشت: قم جزو ۵ استان برتر کشور در زمینه ذخایر معدنی است و باید ژئوفیزیک هوایی را در راستای شناسایی مواد معدنی انجام داد و به یافته‌هایی در زمینه اینکه چه بخشی از مناطق قم دارای منابع ارزشمند است، دست یافت.

به گفته سیجانی، استان قم از نظر ذخایر منگنز در کشور و حتی منطقه حرفی برای گفتن دارد و دریاچه نمک هم با عناصر فلزی، خود از دیگر ظرفیت‌های معدنی است که طبق آخرین برآوردها ۲۰ میلیارد دلار ارزش آن بوده ولی هنوز برای امر اکتشاف و بهره‌برداری فعالیت خوبی صورت نگرفته است.

قم غنی از ذخایر فلزی از جمله طلا
اما با توجه به همه این ظرفیت‌های خدادادی که منبع درآمد اقتصادی مطلوبی برای استان و کشور به شمار می‌رود رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات کشور در سفر اخیر خود به قم از وجود معادن غنی طلا، مس و آهن پرده برداشت و گفت: این معادن می‌تواند چهره قم را از استان غیر فلزی به استان فلزی تبدیل کند و در استان قم به تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی، انجام برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی به میزان تقریباً ۱۷ هزار و ۵۰۰ کیلومتر خطی، تهیه بیش از ۳۰ نقشه زمین‌شناسی کاربردی با مقیاس یک ‌بیست ‌و پنج ‌هزارم صورت گرفته است.

علیرضا شهیدی با اشاره به این که به دنبال اکتشافات اخیر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور چهره استان قم از یک استان غیرفلزی به استانی با پتانسیل مواد فلزی تغییر خواهد یافت، افزوده است: با محوریت معاونت عمرانی استانداری، تفاهم نامه‌ای میان استانداری قم، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات ‌معدنی کشور، سازمان صمت استان و سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور برای تکمیل فرایند اکتشاف از سوی این سازمان برای جذب سرمایه‌گذار برای توسعه اکتشافات باید امضاء شود.

نظر شما