شناسهٔ خبر: 42690167 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تداوم تور خدمت دولت درمناطق آزاد هرمزگان

بندرعباس- ایرنا- مناطق آزاد بویژه کیش وقشم بواسطه شرایط خاص درآمدی و با هدف ایجاد اشتغال وتولید درتور زیرساختی دولت قرار دارند و درسال جهش تولید چهره آنها بیشتر تغییر می کند.

صاحب‌خبر -

از هفت منطقه آزاد تجاری درکشور دو منطقه آزاد کیش و قشم در استان هرمزگان بوده که یکی از آنها ازقبل انقلاب آوازه گردشگری داشته و دومی از سال ۶۹که به عنوان منطقه آزاد اعلام شد توسعه وعمران در آن آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

مزیت های چون قرار گرفتن در آبهای خلیج فارس،همجواری به تنگه راهبردی هرمز، دسترسی به آبهای بین المللی ، همسایگی با سه کشور حوزه خلیج فارس و مراودات تجاری با آنها،داشتن منابع عظیم نفتی وگازی از جمله مهمترین مزیت برای توجه به اینها وسرمایه گذاری بخش دولتی و خصوصی است.

علاوه براینکه درسالهای گذشته طرحهای بزرگی دراین مناطق اجرا شده درشهریورماه امسال طرحهای بزرگ و زیربنایی که توسط بخش خصوصی و دولتی هزینه شده بود در جزیره های قشم وکیش در سه مرحله با فرمان رییس جمهوری آغاز شد که نوید بخش تداوم توسعه وعمران در این مناطق است.

دراین مدت اقدام های زیربنایی فراوانی در زمینه اجرای طرحهای بزرگ نظیر نیروگاههای برق، آب شیرین کن، نفت وگاز،شهرکهای صنعتی،گردشگری، بندرگاه وفعالیتهای تولیدی صورت گرفته ولی همچنان توسعه ماندگار آنها باید به صورت شتابان صورت گیرد.

یکی ازاین طرحها مرحله نخست طرح رینگ فیبر نوری دریایی جزایر قشم، کیش و خارک به طول ۱۸۹ کیلومتر و با هزینه‌ای افزون‌ بر ۳۷۶ میلیارد ریال با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، استاندار هرمزگان و جمعی از مسوولان استان چهارشنبه هفته گذشته در این جزیره به بهره‌برداری رسید.

اجرای ۸۰ کیلومتر فیبر نوری دریایی توسط متخصصان داخلی

 مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت کشور در آیین افتتاح طرح فیبرنوری دریایی جزیره‌های خلیج فارس در قشم گفت: در اجرای رینگ فیبر ارتباط جزایر خلیج فارس ۸۰ کیلومتر از مسیر دریا با تکیه با توان داخلی و استفاده از متخصصان ایرانی به انجام رسید.

حمید فتاحی افزود: این طرح یکی از پروژه های مهم بود که با اجرای آن ارتباط بین جزایر و سرزمین اصلی حفظ می شود و به مرحله پایداری می‌رسد و ارتباط پایدار ازجمله تکالیفی است که شبکه ملی اطلاعات برای برقراری عدالت ارتباطی در دستور کار قرار خود قرار داده‌است.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیر ساخت کشور تصریح کرد:  اجرای طرح فیبر دوم در بحث پدافند غیرعاملی دارای اهمیت است که با انجام آن، ارتباط جزایر را بیش از پیش افزایش خواهیم داد و ایجاد بازارهای منطقه‌ای و بازاریابی این خدمات در منطقه از اهداف وزارت ارتباطات است.

اجرای ۱۲۰ سایت نسل سوم و چهارم در استان هرمزگان

وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات نیز ۲۶ شهریورماه جاری گفت: با هدف برقراری زیرساخت های عدالت آموزشی، اجرای ۱۲۰ سایت جدید نسل سوم و چهارم و ۲۲۰ کیلومتر فیبر نوری در استان هرمزگان مصوب شده و در دستور کار قرار گرفته است.

محمد جواد آذری جهرمی در آیین افتتاح طرح فیبرنوری دریایی جزیره‌های خلیج فارس در قشم افزود: اجرای این طرح‌ها در مجموع یک هزار و ۶۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد والبته  شیوع ویروس کرونا اهمیت زیرساخت های اینترنت و فضای مجازی را روشن کرد

وزیر ارتباطات وفن آوری اطلاعات با اشاره به قطعی فیبر در جزیره‌های کیش و قشم در سال گذشته تصریح کرد: پایداری شبکه مطالبه مردم در این مناطق بود که با تکیه بر توان داخلی این امر محقق شد.

آذری جهرمی افزود: برخی گمان می‌کردند که این کار به سرانجام نخواهد رسید اما امروز شاهد هستیم که این اتفاق بزرگ با حمایت‌های وزیر دفاع و شرکت صنایع الکترونیک به ثمر نشست.

وی ادامه داد:  در اجرای این طرح، به دستاوردهای خودکفایی در فیبر با یک سوم هزینه رسیدی، توسعه ارتباطات تلفنی در استان هرمزگان ۸۰ درصد مردم این استان را پوشش داده بود که هم اکنون این رقم به ۹۸.۶ درصد رسیده است و استفاده از پهنای باند اینترنت در این استان ۲۶ درصد بود که با اقدامات انجام شده هم اکنون به ۸۶ درصد رسیده است.

استفاده از توان استان برای افزایش شتاب توسعه قشم

 استاندار هرمزگان در آیین افتتاح طرح فیبرنوری دریایی جزیره‌های خلیج فارس در قشم نیز گفت: توان این استان در کنار منطقه آزاد قشم قرار می‌گیرد تا سرعت توسعه و رشد در این جزیره شتاب روز افزون بگیرد.

فریدون همتی افزود: استان هرمزگان ظرفیت‌های نهفته مهمی در زمینه کشاورزی، صنایع، گردشگری و غیر آن دارد که حضور پر رنگ وزارت ارتباطات را می طلبد و وزارت ارتباطات می‌تواند در مناطق سیاهو، بشاگرد و فین با ارتقاء زیرساخت ها در حوزه تخصصی خود، اتفاقات خوبی دراین مناطق رقم بزند.

استاندار هرمزگان تصریح کرد: یکی از سیاست های جدی دولت، دولت الکترونیک است و این مهم با فعالیت های وزارت ارتباطات شکل می‌گیردلذا  ارتباطات و فن آوری اطلاعات در استان هرزگان با توجه به موقعیت استراتژیک این استان به عنوان قلب اقتصاد ایران بسیار مهم است.

همتی ادامه داد: مناطق آزاد، مناطق ویژه و بنادر استان نشان از موقعیت ویژه استان هرمزگان دارد و وضعیت این استان به لحاظ امنیتی، اقتصادی و دسترسی به آب های آزاد، فرصت‌های بی بدیلی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را ایجاد کرده است که باید از آن به درستی استفاده کرد.

وی با اشاره به وجود ۵۰ بندر و ۱۲ فرودگاه در این استان اظهار کرد: در حوزه انرژی حدود ۶۰ درصد بنزین کشور در این استان تولید می‌شود وهمچنین ۶۰ درصد صادرات و وارت کشور از طریق این مبادی انجام می شود بنابراین این استان تاثیر مهمی بر اقتصاد ملی و نقش مهمی در بودجه عمومی کشور دارد.

شهریور رویایی برای کیش وقشم

 همچنین۲۰شهریور ماه جاری برای سومین بار قرعه شکوفایی با بهره برداری از طرح های بزرگ زیربنایی در استان هرمزگان به صورت ویدئوکنفرانسی به دست رییس دولت تدبیر و امید در جزیره های قشم و کیش به ارزش افزون بر ۳۲هزار و ۳۵میلیارد ریال و ۳۴۰ میلیون یورو افتاد.

دکتر روحانی رییس دولت دوازدهم دستور بهره برداری ۲۵طرح تولیدی ، خدماتی ، اداری، اقتصادی بخش خصوصی و دولتی درجزیره های کیش وقشم داد که فرصت شغلی به صورت مستقیم برای دوهزارو ۷۶۸نفر و غیر مستقیم برای یک هزارو ۷۰۰نفر ایجاد شد.

ازاین تعداد طرح، ۱۴مورد آن شامل پایانه صادراتی ترمینال نفتی دیرستان قشم،ترمینال کانتینری سایت شهید رجایی بندرعباس، نیروگاه تولید برق ۵۰۰ مگاواتی قشم، بهسازی معابر ۲۰ روستای جزیره ،کارخانه ساخت قطعات بتنی پیش ساخته ، زیرسازی و آسفالت مسیر روستاهای چاهکوه، گلزار طولا و اسکله سهیلی، ساخت سه هتل ،ساخت پارک محلات، پارک‌های خطی ساحلی و زمین های ورزشی و آماده‌سازی سه سایت مسکونی شهری به ارزش ۳۴۰میلیون یورو و ۱۱هزارو ۶۳۰میلیارد ریال در قشم بود.

۱۱طرح بهره برداری شده کیش به ارزش ۲۰هزارو ۴۰۵میلیارد ریال شامل مرکز نوآوری کیش، باند هلی پورت فروگاه بین المللی کیش ، اجرای کابل دریایی پشتیبان،توسعه شبکه زیر ساختی فیبرنوری، شرکت های مهریز و چوب ، مجتمع های مسکونی وبازار پارسیس بوده که زمینه اشتغال یک هزارو ۶۸ نفر را دراین جزیره فراهم کرد.

مدیران مناطق آزاد تسهیلات لازم برای سرمایه گذاری را فراهم کنند

رییس دولت تدبیر و امید در مراسم بهره برداری از طرحهای عمرانی مناطق آزاد و ویژه گفت: مناطق آزاد ما با توجه به شرایط خاص آنها از برخی مقررات معاف هستند، مناطق بسیار ارزشمندی برای سرمایه گذاران است و من به مدیران مناطق آزاد تاکید می‌کنم که تسهیلات لازم را برای سرمایه گذاری فراهم کنند.

دکتر حسن روحانی که به صورت ویدئو کنفرانسی ۲۰شهریور فرمان بهره برداری ازاین طرحها را اعلام کرد، یادآورشد: گاهی اوقات سرمایه گذاران در این زمینه گلایه مند هستند ما باید همه امکانات لازم را در اختیار سرمایه گذار بگذاریم و موانع تولید را مخصوصا در سال جهش تولید برداریم و مقام معظم رهبری در هفته دولت بار دیگر تاکید کردند که سه قوه باید برای رفع موانع تولید دقت و تسهیلات لازم را فراهم کنند.

وی با بیان اینکه ما در شرایط تحریم امروز راهی جز فعال شدن سرمایه‌های اقتصادی کشور نداریم، اظهارداشت: کشور ما کشوری بزرگ و پهناور و دارای منابع بسیار و آب و هوای متنوع است و امکان سرمایه‌گذاری در کشور ما وجود دارد؛ همه استانداران ما همه مدیران مناطق آزاد و مناطق ویژه آمادگی دارند که سرمایه را جذب کنند.

رییس جمهوری اظهارداشت: سرمایه داخلی در اولویت اول است و سرمایه خارجی نیز اینگونه است و تفاوتی ندارد. این سرمایه‌ها باید جذب و به کالا یا خدمات تبدیل شود.

روحانی ادامه داد: امروز اعلام شد که با افتتاح هتل در منطقه کیش، ۱۷ هزار تخت برای گردشگران و مسافران آماده شده که رقم قابل ملاحظه‌ای است؛ البته از شرایط کرونا که ما عبور کنیم در این مناطق استعداد و ظرفیتهای بیشتری برای جذب گردشگر دارد و می‌توانیم شاهد یک تحول بزرگ در کشور باشیم.

 ۳۴۰۰ میلیون یوروسرمایه گذاری به همت دولت تدبیر و امید در مناطق آزاد جذب شد

دبیر شورای عالی مناطق آزاد هم گفت: براساس سیاست‌های توسعه ای مناطق آزاد، از دی ماه سال ۹۸ تا پایان دولت تدبیر و امید ۵۹۸ طرح عمرانی و سرمایه‌گذاری به ارزش ۵۵ هزار میلیارد تومان معادل (سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو) و اشتغالزایی ۱۰۲ هزار نفر به بهره برداری رسیده و مابقی تا پایان دولت بهره برداری می‌شود.

«مرتضی بانک» در آیین بهره برداری از طرح های ملی سرمایه گذاری در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری افزود: امروز  ۵۸ طرح اقتصادی در مناطق آزاد کشور به ارزش چهار هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان معادل (۴۳۸ میلیون یورو  و ۴.۴ میلیون دلار) و اشتغالزایی مستقیم برای چهار هزارو ۴۰۰ نفر که منابع آن عمده توسط بخش خصوصی تامین مالی شده در مناطق آزاد ارس، قشم، کیش، سرخس، پیام، شیراز، کاوه و یزد به طور همزمان در سراسر کشور افتتاح شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد اظهارداشت: از این تعداد ۱۲ طرح مربوط به منطقه آزاد ارس، ۱۱ طرح در منطقه آزاد کیش، ۱۴ طرح در منطقه آزاد قشم، ۲۱ طرح در مناطق ویژه اقتصادی پیام، سرخس، شیراز، کاوه  و یزد است.

بانک تصریح کرد: این طرح‌ها با حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی، تکمیل زیرساخت‌ها با هدف توسعه تولید و تجارت، توسعه صادرات در راستای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، استفاده از ابزارهای پولی و مالی، ایجاد ظرفیت‌های مالی مستمر و پایدار،   توسعه امنیت پایدار پیرامونی و افزایش قدرت رقابت پذیری با همسایگان، حمایت از فعالیت‌های دانش بنیان، همسان سازی توسعه اجتماعی و اقتصادی با توانمند سازی جوامع محلی، صیانت از ظرفیت‌های قانونی مناطق برای اعتماد سازی فعالان اقتصادی، نظام مندی سازی اجرای پروژه ها و راه اندازی پنجره واحد خدمات الکترونیک به منظور بهبود شاخص سهولت کسب و کار، شفافیت، تسریح، انساجم بخشی و اصلاح در فرایندهای مرتبط با فعالیت های اقتصادی به بهره برداری رسیده است.

شکوفایی کیش با اجرای ۶۷ پروژه عمرانی توسط بخش خصوصی در کیش

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش از اجرای ۶۷ پروژه عمرانی به ارزش بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد ریال توسط بخش خصوصی در سطح جزیره کیش  خبر داد و گفت که بهره برداری  از این طرح ها زمینه اشتغال بیش از ۳۵ هزار نفر را فراهم می‌کند.

علی مقدس زاده تحقق جهش تولید به عنوان شعار امسال را رویکرد مجموعه سازمان منطقه آزاد کیش برشمرد و گفت: اقدام های متعددی در برنامه ریزی های معاونت اقتصادی در نظر گرفته ایم که نوید بخش روزهای بهتر و روشن تر در این خطه است.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به افتتاح ۱۱ طرح ملی توسط ربیس‌جمهوری گفت: علاوه بر اجرای این طرح های دولتی و خصوصی، طرح های مهم دیگری در این منطقه آزاد در دست اجراست که تا پیش از پایان دولت دوازدهم به بهره برداری خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در دوره اخیر استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه برای تامین مالی طرح های بزرگ حاکمیتی و در ادامه توجه به طرح های مرتبط با بخش خصوصی در سطح جزیره یکی از اقدامات خوب انجام شده است گفت: تامین مالی ساخت ترمینال بزرگ مسافری کیش از طریق عرضه اوراق صکوک با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار، یکی از اقداماتی بود که موجب تسریع اجرای این طرح ملی شد.

 مقدس زاده افزود: نتیجه اجرای این طرح مهم افزایش امکان حضور گردشگران کیش تا ۶ میلیون نفر در سال است که رشد و شکوفایی زیادی برای سرمایه گذاران، تجار و کسبه به دنبال دارد و همه از آن منتفع خواهند شد.

بهره برداری از۱۴ طرح عمرانی قشم توسط رییس جمهوری

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم گفت:۱۴ طرح‌ به ارزش ۳۴۰ میلیون یورو و ۱۱ هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال  توسط رییس جمهوری و به صورت ویدئو کنفرانس به بهره برداری در قشم بهره برداری رسید.

 حمید مومنی  درمراسم بهره برداری ازطرحهای بزرگ که به صورت ویدئو کنفرانسی در قشم آغازشد، افزود: این طرح بخشی از ۱۰۰ طرح در منطقه آزاد قشم است که تا پایان دولت تدبیر و امید در سال ۱۴۰۰ به ثمر می‎رسد.

وی یاد آور شد: طرح پایانه صادراتی ترمینال نفتی دیرستان به ظرفیت ۶.۵ میلیون بشکه نفت با اعتبار ۱۵۰ میلیون یورو بوده که با اجرای این طرح ۳۵۰ فرصت شغلی مستقیم و یکهزار و ۷۰۰ فرصت شغلی به صورت غیر مستقیم ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: ترمینال کانتینری سایت شهید رجایی بندرعباس با مساحت چهار هکتار و اعتبار ۱۵۰ میلیارد ریال نیز به بهره برداری میرسد که باعث ایجاد ۱۱۷ فرصت شغلی به صورت مستقیسم و غیر مستقیم می‌‎شود.

ایفای  وظیفه ملی مناطق آزاد کیش و قشم در اقتصاد

 استاندار هرمزگان پس از افتتاح ویدئو کنفرانسی ۱۱ پروژه‌ ملی در کیش توسط رئیس‌جمهور،‌ در نشست خبری با اصحاب رسانه،‌ بر نقش مناطق آزاد کیش و قشم در پشتیبانی از اقتصاد کشور تاکید کرد.

 همتی با تقدیر از فعالیت‌های سازمان منطقه آزاد کیش در رابطه با جذب و علاقمند کردن سرمایه‌گذاران،‌ هرمزگان را به علت وجود وجود ۲ منطقه آزاد، ۵ منطقه ویژه، بندر بزرگ شهید رجایی و همچنین سواحل مکران،‌ استانی متفاوت دانست و گفت: این استان ظرفیت‌های ملی دارد و سرتاسر استان جنب وجوش و سرمایه‌گذاری و واردات و صادرات با رونق خوبی برقرار است.

وی از کیش به عنوان یک نمونه موفق در سرمایه‌گذاری یاد کرد و گفت: خوشبختانه با تعاملی که بین استان و مناطق آزاد و ویژه صورت گرفته،  یک هم‌افزایی برای پشتیبانی از بخش خصوصی و تامین زیرساخت‌های لازم در استان صورت گرفته است. همچنین در کارگروه‌ رفع موانع تولید، مشکلات را پیگیری و مرتفع می‌کنیم.

همتی با اشاره به این که آمارها نشان می‌دهد بخش عظیمی از ظرفیت اشتغال این دو منطقه آزاد به جوانان استان هرمزگان اختصاص دارد، خاطرنشان کرد: وجود این مناطق آزاد یک فرصت طلایی برای استان است؛ در همین شرایط کرونا و تحریم، بنادر و مناطق آزاد بزرگ ترین پشتیبان کشور بودند و با سازماندهی خوب و هوشمندانه مدیران توانستند وظیفه ملی که در اقتصاد و اشتغال دارند را ایفا کنند.  

استاندار هرمزگان در ادامه بر لزوم فعال بودن همه کسب و کارها با رعایت ضوابط و مقررات اعلام شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد وگفت: در شرایط سخت تحریم چاره ای جز اتکای توانمندی های داخلی برای نیل به جهش تولید نداریم.

همتی  در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در خصوص منع واردات خودرو به مناطق آزاد اظهارداشت: سازمان منطقه آزاد کیش تلاش زیادی برای حل این موضوع انجام داده است و آمادگی لازم برای نشست مشترک با معاون اول رئیس جمهور برای حصول نتیجه وجود دارد. 

وی در ادامه گفت: کیش بهترین ظرفیت از نظر معافیت های گمرکی، فعالیت های دانشگاهی و بخش پزشکی، بیمارستانی و سلامتی را داراست. همچنین از نظر دانش و تیم های فن آوری و دانش بنیان و حضور دانشگاه ها در کنار اقتصاد کیش، فرصت های زیادی به‌وجود آمده است. 

همتی تاکید کرد: دولت تمام توان خود را برای تامین مواد اولیه کارخانجات مناطق آزاد و نیاز های کشور را به کار گرفته است تا موانع از مسیر سرمایه‌گذارها  برداشته شود. 

همچنین جزیره هرمز، لارک، هنگام، لاوان ، بوموسی و ... هم طرحهای بزرگی تکمیل و بهره برداری شده و طرحهای دیگری درحال اجراست که به احتمال زیاد تا پایان خدمت این دولت بهره برداری و دراختیار مردم بویژه گردشگران  قرار می گیرد.

باید گفت که پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد مناطق آزاد قشم ، کیش و سایر جزیره های استان هرمزگان بوده  که سالهای اخیر طرحهای مهمی در دولت به بهره برداری رسیده است.

نظر شما