شناسهٔ خبر: 42688850 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار از لرستان گزارش می‌دهد؛

کرونا گردشگری لرستان را زمین‌گیر کرد؛ صدها نفر در آستانه بیکاری

لرستان- کرونا بیشترین آسیب را به حوزه گردشگری لرستان وارد کرده و در نبود حمایت‌های دولتی، این صنعت را در آستانه ورشکستگی قرار داده است‌.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه استان‌ها: گردشگری به عنوان آسیب پذیرترین صنعت در برابر کرونا همچنان با چالش‌های زیادی روبروست به طوریکه بسیاری از فعالان این عرصه در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند.

استان لرستان که تا پیش از این هم از یک صنعت گردشگری موفق و قوی برخوردار نبود حالا با وجود محدودیت‌های ناشی از کرونا با مشکلات بیشتری روبرو شده است.

دولت تاکنون حمایت قابل توجهی از بخش گردشگری نداشته جز یک وام کرونایی ۱۶ میلیون تومانی که آن هم در مقابل ضررکرد این افراد، رقم بسیار ناچیزی است درحالیکه باید نگاه مسئولانه و جدی‌تری به بخش خصوصی وجود داشته باشد.

خسارت یک میلیاردی
یکی از فعالان گردشگری لرستان و مجری بزرگترین پروژه ریل تور کشور در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، اظهار داشت: شرکت ما از تاریخ یکم اسفند ۹۸ تا به امروز فقط در بخش چارتر در مسیرهای داخلی و خارجی و همچنین گارانتی هتل‌های خارجی بیش از یک میلیارد تومان ضرر کرده ضمن اینکه ۲۵ کارمند هم به صورت حضور تمام وقت و دورکار در شرکت داشته‌ایم که باید حقوق آن‌ها را می‌پرداختیم در حالیکه هیچ درآمدی نداشتیم.

حامد خلیلی با بیان اینکه حمایت‌های دولتی از بخش گردشگری راضی کننده نبوده، افزود: برای مشاغل آسیب‌دیده از کرونا، دولت ۱۶ میلیون تومان وام برای هر نیروی کار در نظر گرفته بود که این رقم در مقابل ضرر ما خیلی ناچیز است و با پروسه سختی که داشت از اخذ آن هم منصرف شدیم.

 وی عنوان کرد: ما انتظار زیادی از دولت نداشتم و نمی‌خواستیم همه ضرر و زیان ما را جبران کند فقط در حدی که بخشی از حقوق پرسنل را پرداخت کند که تعدیل نیرو نکنیم اما دولت با این بی‌تفاوتی خود نشان داد که گردشگری را به عنوان یک صنعت نمی‌بیند.

حمایت های دولت راضی کننده نبود
فعال گردشگری لرستان خاطرنشان کرد: در جریان سیل ۹۸ هم قطار گردشگری ما متوقف شد و بازارچه صنایع دستی ‌که احداث کرده بودیم و برای حداقل ۵۰ نفر اشتغالزایی ایجاد کرده بود کاملاً از بین رفت؛ آن زمان نیز با پیگیری مجدانه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مقرر شد ستاد بحران کمک بلاعوضی برای حمایت از بخش آسیب دیده گردشگری اعطا نماید که متاسفانه پس از گذشت ۱۸ ماه محقق نشد و حتی به وعده وام چهار درصد و مبلغی ناچیز تغییر داده شد که شرایط آن هم بسیار دشوار و عملاً برایمان ناممکن بود در نتیجه انصراف دادیم.

خلیلی تصریح کرد: در این مدت برای جبران خسارت‌های ناشی از عودت مبالغ پیش فروش تورهای کنسل شده به علت کرونا، مجبور به فروش قسمتی از املاک و دارایی‌های خود که در طی سال‌ها به سختی به دست آورده بودیم شدم.

وی با بیان اینکه هزاران تأسیسات گردشگری شامل آژانس‌های مسافرتی، هتل‌ها، مراکز اقامتی و ... در کشور داریم، گفت: تاکنون بیش از ۵۰ درصد این تاسیسات به علت عدم حمایت به حالت تعلیق درآمده‌ و یا مراکز خود را جهت جبران خسارات برای فروش گذاشته‌اند، همین اتفاق در صورت ادامه دار شدن، گردشگری ایران را حداقل پنج سال عقب میاندازد.

خلیلی با بیان اینکه حال هیچکس در صنعت گردشگری خوب نیست، عنوان کرد: چطور انتظار داریم صنعت گردشگری جایگزین صنعت نفت بشود درحالیکه دولت اینگونه از حمایت فعالان بخش گردشگری سر باز می‌زند.

نیمی از تاسیسات گردشگری کشور به حالت تعلیق درآمد 
معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار بازار، گفت: صنعت گردشگری سومین صنعت درآمدزا در دنیاست اما متاسفانه در لرستان آنطور که شایسته است در این صنعت موفق نبوده‌ایم.

اسکندر فلاح وند افزود: بر اساس شعاری که در سال ۹۵-۹۴ انتخاب شده بود، قرار بود لرستان از معبر گردشگری به مقصد گردشگری تبدیل شود ولی در رسیدن به این هدف، موفق عمل نکردیم.

وی بیان‌ کرد: سیلی که در سال ۹۸ اتفاق افتاد و اخیرا هم بیماری کرونا به شدت بر حوزه گردشگری تاثیر منفی گذاشت و باعث شد نتوانیم آنطور که باید برای این صنعت گام برداریم.

معاون میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان با بیان اینکه متاسفانه در این سال، استان لرستان بیشترین آسیب را در این حوزه دید به عبارتی کرونا بیشترین تاثیر و آسیب اقتصادی را در حوزه گردشگری وارد کرد، افزود: بازار و فعالیت‌های اقتصادی پس از مدتی به حالت روتین برگشت ولی فقط صنعت گردشگری بود که نتوانست فعالیت خود را از سر بگیرد.

برنامه پیشنهادی دولت برای احیای صنعت گردشگری
فلاح وند عنوان کرد: یک برنامه‌های پیشنهادی به وزارتخانه و هیئت دولت داده‌ایم که اگر توانستیم کرونا را شکست دهیم یک روز به تعطیلات آخر هفته یا اول هفته اضافه کنند و مرخصی چند روزه به کارمندان دولت بدهند که بتوان این صنعت را دوباره از این حالت رکود خارج کنند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر فقط ما در حوزه هتل‌ها می‌توانیم فعالیت داشته باشیم، تورهای گردشگری کنسل شده و مراکز پذیرایی تعطیل هستند و با توجه به وضعیت قرمز این بیماری در لرستان تمام تاسیسات استان تعطیل است؛ به جز هتل‌ها که آن هم با رعایت پروتکل‌ها و با ظرفیت بسیار پایین کار می‌کنند.

به نظر می‌رسد مسئولان، هیچ راهکار منطقی و قابل قبولی برای برون رفت از این شرایط ندارند که در چنین موقعیتی باید از ظرفیت نخبگان و چهره‌های موفق گردشگری استفاده کنند تا به راه حل اثربخشی برای نجات این صنعت، دست پیدا کنند چرا که ممکن است تا سالیان سال ما درگیر بیماری کرونا باشیم که تا آن زمان اثری از این صنعت باقی نمانده است.

نظر شما