شناسهٔ خبر: 42688412 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

برگزاری کارگاه آموزش نقالی ویژه سوگواره «چرخ دل» در مازندران

آموزش کارگاهی یک روزه نقالی و پرده‌خوانی با حضور علی عظیمی تعزیه‌گردان در حوزه هنری مازندران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، آموزش کارگاهی یک روزه نقالی و پرده‌خوانی جمعه شب با حضور علی عظیمی در حوزه هنری مازندران برگزار شد.

در این دوره علی عظیمی تعزیه گردان و نقال مازندرانی به بحث آموزشی درباره نقالی و پرده‌خوانی پرداخت.

در این برنامه عظیمی ابتدا درباره شباهت و تفاوت‌های نقالی و پرده خوانی نکاتی را مطرح کرد و در ادامه به شکل عملی به اجرای چند روایت اقدام کرد.

آموزش کارگاهی یک روزه نقالی حوزه هنری مازندران که با حضور تنی چند از علاقمندان نوجوان و جوان برگزار شد در ادامه به مواردی همچون نگاه تاریخی به اجراهای سنتی ایران، نقش بیان در خوانش روایت‌ها،  بدن به عنوان یک عنصر کلیدی در نقالی، ابزار کار نقال و پرده خوان، ویژگی نمایش‌های تک نفره، کارکرد نقالی و پرده‌خوانی در ارتباط با جامعه و متن مورد استفاده  پرداخت.

علی عظیمی در بخش دیگر این نشست تخصصی درباره پرداختن به رویدادهای تاریخی مذهبی از طریق نقالی و یا پرده خوانی و آداب نقالان در برخورد با شخصیت‌های برجسته مذهبی و ائمه اطهار سلام الله و تکنیک‌ها و روش‌های این عرصه به بیان نکات آموزشی اشاره داشت.

یاسر محمودی برنتی مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری مازندران و دبیر نخستین سوگواره عاشورایی «چرخ دل» با بیان این نکته که این دوره ها تا پنج جلسه دیگر تداوم دارد افزود: شرکت‌کنندگان این دوره ها (زیر نظر مدرس کارگاه) آثاری را آماده می‌کنند که در نهایت این کارها بخشی از آثار رقابتی حاضر در سوگواره خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تمرکز دیگر این دوره آموزشی، تهیه، ترتیب و بازنویسی قصه‌های مذهبی و تبدیل به متن نقالی و پرده‌خوانی مذهبی است گفت: حمزه کاظمی‌سنگدهی شاعر و پژوهشگر با تهیه قصه ها و آموزش و همراهی درنگارش متون نقالی و پرده خوانی در این دوره حضور دارند.

این نشست تخصصی به عنوان یکی از برنامه‌های جنبی سوگواره عاشورایی نقالی و پرده‌خوانی حوزه هنری مازندران « چرخ دل » بوده که جهت توانمندسازی علاقمندان و شرکت کنندگان برگزار می‌شود و در نهایت همراه با اختتامیه سوگواره و برگزاری کارگاهی ویژه با حضور یکی از چهره‌های مطرح نقالی کشور و تولید اثر به پایان می‌رسد.

انتهای پیام/86018/ع

نظر شما