شناسهٔ خبر: 42688372 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه تعادل | لینک خبر

رویداد

شاتا |سرپرست وزارت صمت با صدور دستور ویژه‌ای به رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، از این سازمان خواست تا تشدید بازرسی، نظارت و کنترل قیمت‌ها با اهتمام جدی در اولویت‌کاری قرار گیرد.

صاحب‌خبر -

دستور ویژه سرپرست صمت  به سازمان حمایت

شاتا |سرپرست وزارت صمت با صدور دستور ویژه‌ای به رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، از این سازمان خواست تا تشدید بازرسی، نظارت و کنترل قیمت‌ها با اهتمام جدی در اولویت‌کاری قرار گیرد. در متن دستور «جعفر سرقینی» آمده است: از آنجا که در شرایط حساس کنونی، علی‌رغم فراوانی کالا در بازار و شرایط مناسب تولید در کشور مشاهده می‌شود برخی از اشخاص سودجو با احتکار کالا و عرضه نکردن به موقع و رعایت نکردن قیمت‌ها به هر طریقی موجب کمبود کالا و افزایش کاذب قیمت‌ها شده‌اند؛ لذا به منظور تامین آرامش و ثبات بازار و ایجاد بستر امن برای عموم مردم و جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده احتمالی، ضرورت دارد با استفاده از تمام توان و ظرفیت بازرسان آن سازمان و با همکاری دستگاه‌های ذیربط از جمله سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان‌های نظارتی، اتحادیه‌های صنفی، بسیج اصناف و سایر تشکل‌ها و دریافت گزارشات و شکایات مردمی از طریق سامانه ۱۲۴، تشدید بازرسی، نظارت و کنترل قیمت‌ها با اهتمام جدی در اولویت کاری آن سازمان قرار گیرد. همچنین تاکید شده است؛ در صورت مشاهده هرگونه تخلف سریعاً متخلفین شناسایی و جهت سیر مراحل قانونی به سازمان تعزیرات حکومتی و سایر مراجع ذی‌ربط معرفی شوند. سرپرست وزارت صمت تصریح کرد: مقتضی است، از این پس گزارش‌های تحلیلی به صورت روزانه و هفتگی در خصوص میزان افزایش، کاهش، کمبود و یا هر نوع عوامل تاثیرگذار در مواردی که ثبات بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد خیلی سریع به اینجانب منعکس شود؛ انتظار می‌رود اقدامات موثر و به موقع آن سازمان فرصت هرگونه سوء‌استفاده را از محتکرین و گران‌فروشان گرفته و موجب آرامش بازار خواهد شد.

کارت بازرگانی هیچ یک از تولیدی‌ها باطل نشده است

مهر| رییس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه تسهیلاتی صادراتی با نرخ ۱۴.۵ درصد از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است، گفت: تا امروز کارت بازرگانی هیچ یک از شرکت‌های تولیدی تعلیق نشده است. حمید زاد بوم درحاشیه نشست مشترک با فعالان اقتصادی در جمع خبرنگاران در کرج بیان کرد: تعلیق کارت‌های بازرگانی فقط شامل آن دسته از شرکت‌های تجاری است که تعهد ارزی آنها به صفردرصد رسیده باشد. وی تصریح کرد: بر اساس تصمیم اتخاذ شده و با هماهنگی مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت اتاق بازرگانی، اتاق تعاون و گمرک ایران، در کارگروه پایش رفتار تجاری مقرر شد فقط کارت‌های بازرگانی آن دسته از صادر کنندگان که تولیدی نیستند و هیچ تعهد ارزی در ۲ سال گذشته نداشته‌اند، تعلیق شود. وی، تعداد کارت‌های بازرگانی تعلیق شده را شامل حدود ۲ هزار و ۵۰۰ شرکت تجاری و غیر تولیدی عنوان کرد و گفت: امیدواریم بخشی از آنها که تعهدشان را ایفا کردند با اعلام بانک مرکزی از تعلیق خارج شوند. زاد بوم با ذکر این نکته که در این زمینه دغدغه‌ای برای بخش تولید نیست، گفت: امیدواریم تولید کنندگان هم در سال جاری ارز کشور را برگردانند و در مقابل مواد اولیه و ماشین آلات مورد نیاز کشور را از محل این ارز وارد کنند.

رشد چشمگیر واردات گوشی

سخنگوی گمرک از ترخیص حدود ۴ و نیم میلیون دستگاه تلفن همراه از ابتدای سال تا ۲۵ شهریور خبر داد. سید روح‌الله لطیفی گفت: میزان گوشی تلفن همراه ترخیص شده از گمرک، از ابتدای سال ۹۹ تا ۲۵ شهریور، ۴ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۷۶۳ دستگاه بود که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال قبل رشد ۴۲ درصدی از لحاظ تعداد را به خود اختصاص داده است. وی افزود: ارزش دلاری گوشی‌های تلفن همراه ترخیص شده تا ۲۵ شهریور، ۷۳۶ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۸۸۰ دلار بوده است که از لحاظ ارزش نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۴۱ درصد رشد داشته که با ۱۸۳۲ فقره اظهار نامه گمرکی ترخیص شده است. لطیفی با بیان اینکه میزان واردات موبایل در نیمه نخست امسال به نسبت مدت زمان مشابه در سال ۹۹ رشد چشم‌گیری داشته است، گفت: در مدت زمان ابتدای سال ۹۸ تا ۲۵ شهریور سال گذشته ۳ میلیون و ۱۲۴ هزار و ۶۵۹ دستگاه تلفن همراه به ارزش ۳۰۵ میلیون و ۷۷ هزار و ۸۲۲ دلار از گمرک ترخیص شده بود و امسال در همین بازه زمانی ۴ میلیون و ۴۵۱ هزار و ۷۶۳ دستگاه تلفن همراه ترخیص شده که یک میلیون و ۳۲۷ هزار و ۱۰۴ دستگاه بیشتر ازسال گذشته بوده است.

 

ایجاد 18 بازارچه در مرزهای ایران و افغانستان

فارس | دولت پاکستان در بیانیه‌ای اعلام کرد اسلام‌آباد 18 بازارچه مرزی در مرزهای ایران و افغانستان ایجاد خواهد کرد که در ابتدا 3 بازارچه به صورت آزمایشی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. این تصمیم در نشست مقامات بلندمرتبه به ریاست عمران خان، نخست وزیر پاکستان گرفته شده است. بر اساس طرح پیشنهادی که در بیانیه دفتر نخست‌وزیری پاکستان اعلام شده است 12 بازارچه در مرز با افغانستان و 6 بازارچه در مرز با ایران ایجاد خواهد شد. عمران خان در ابتدا با یک پروژه آزمایشی برای ایجاد سه بازارچه موافقت کرده است. نخست وزیر پاکستان به مقامات حاضر در این نشست گفت: این سه بازارچه که 2 بازارچه در مرز با ایران و یک بازارچه در مرز با افغانستان است، تکمیل می‌شود و در فوریه 2021 شروع به فعالیت خواهند کرد. عمران خان تاکید کرد این بازارچه‌ها روابط و فرصت‌های تجاری بهتر برای ساکنان مرزها فراهم خواهد کرد.

 

نظر شما