شناسهٔ خبر: 42688182 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

شبکه اصفهان و تجربه دوباره یک ضرورت/ اکسیر حیات‌بخشی به نام تعامل رسانه‌ای

پرداختن به سوژه‌های داغ و موضوعات مهم اجتماعی و فرهنگی مردم که این روزها زیر فشار مطالبات اقتصادی کمتر دیده می‌شوند، فرصت دوباره‌ای است که هم مخاطب صدای خودش را در رسانه ملی بشنود و هم رسانه‌ها با دور شدن از فضای سیاست‌زده به سمت مطالبات واقعی مردم در عرصه اقتصاد و اجتماع و فرهنگ بروند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، در روزگاری که تنوع رسانه‌ها از نظر تعداد و کاربرد در بالاترین سطح قرار دارد این مخاطب است که بر خلاف سال‌های قبل خودش انتخاب می‌کند که چه چیزی را ببیند. این آزادی انتخاب و رقابت میان رسانه‌ها باعث شده تا تحلیل‌های مخاطب محور درباره رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مجازی داغ باشد و هر رسانه و هر گروه برای القای بی‌رقیب بودن در حوزه جذب مخاطب دست به تلاش‌های مختلفی بزند.

یکی از این تلاش‌ها برگزاری نظرسنجی‌ها درباره میزان مخاطبان، رضایتمندی و نوع ارتباط با رسانه است که مبنا و پایه تحلیل‌های مختلف در حوزه اداره رسانه و مدیریت محتوا می‌شود؛ رسانه ملی نیز در سال‌های مختلف با فال کردن این رویکرد به دنبال حفظ مخاطب خود در این بازار رقابتی رسانه است.

اگر چه این روزها برخی از کارشناسان رسانه از پایان یا رو به پایان بودن دوره رسانه‌های دولتی خصوصاً در عرصه تلویزیون سخن می‌گویند اما همین نظرسنجی‌های رسانه ملی مشخص می‌کند که علی‌رغم همه تحولات هنوز این رسانه با اختلاف بیشترین مخاطب را دارد اما به وضوح روشن است که این کیفیت و نوع برنامه است که درصد مخاطبان را مشخص می‌کند.

در نظرسنجی‌های سال‌های اخیر طیف مخاطبان شبکه‌های ملی و استانی از ۱۰ درصد تا حدود حتی ۸۰ و ۸۵ درصد در برخی برنامه‌ها در نوسان است و تأکیدی بر قدرت انتخاب مخاطبان و لزوم توجه به ذائقه این مخاطب برای تولید محتواست.

در شبکه‌های استانی نیز چنین تفاسیری وجود دارد و غالباً برنامه‌هایی که بر اساس نیازها و مطالبات مردم و با ساختار حرفه‌ای کار را پیش می‌برند مورد اقبال مخاطبان بوده و حتی در فضای مجازی نیز بازتاب مناسب و مؤثری داشته‌اند.

استان اصفهان که از دیرباز به هوش و ذائقه خاص مردمش معروف است نیز از این قاعده آماری مستثنا نیست و بازه مخاطبان شبکه استانی طیف وسیعی است که در مجموع همچنان رسانه پرمخاطب استان است اما تعداد برنامه‌های پرمخاطب معطوف به کیفیت و درنظر گرفتن ذائقه مخاطب بوده است؛ برنامه‌هایی که عمدتاً با زمینه اجتماعی و فرهنگی بوده و با ساخت خوب و پرداختن به موضوعات موردنیاز مردم توانسته برای خود مخاطبی دست و پا کند اما سرعت در این مسیر قابل توجه نیست.

این در حالی است که به نظر می‌رسد هر از گاهی جرقه‌های امیدوارکننده‌ای برای سرعت گرفتن این مسیر زده می‌شود اما از قضا با توجه به فضای نخبه گریز سطوح نخبگانی سیلی از فشارها و اعمال‌نظرها راه را بر خلاقیت و نوآوری‌ها می‌بندد و چارچوب و قاب تلویزیون استانی را در حضور هر مدیری از هر جنسی محدود به خطوط قرمز متعدد می‌کند.

هفته گذشته یکی از این اتفاقات در ادامه حرکت‌های چالشی اما پراکنده گذشته در شبکه اصفهان و یکی از برنامه‌های پرمخاطب یعنی «هشت بهشت» رقم خورد و دوباره حال و هوای نقد و بررسی چالشی مسائل اجتماعی موردتوجه مردم به این شبکه بازگشت. اتفاقی که قبلاً گاهی در قالب همین برنامه یا برخی برنامه‌های دیگر به ندرت رقم خورده بود اما به دلایلی که گفته شد تداوم نداشت.

پرداختن به سوژه‌های داغ و موضوعات مهم اجتماعی و فرهنگی مردم که این روزها زیر فشار مطالبات اقتصادی کمتر دیده می‌شوند، فرصت دوباره‌ای است که هم مخاطب صدای خودش را در رسانه ملی بشنود و هم رسانه‌ها با دور شدن از فضای سیاست‌زده به سمت مطالبات واقعی مردم در عرصه اقتصاد و اجتماع و فرهنگ بروند.

 

 

 

بی‌تردید بازتاب گسترده همین یک برنامه بخاطر پرداختن به مشکلات حاشیه‌نشینی در اصفهان، وضعیت تالاب گاوخونی، ماجرای بلاتکلیفی ۳۰ ساله یک بیمارستان و تخلفات یک مجموعه تفریحی در مناطق کم برخوردار اصفهان، شرق اصفهان، شهرستان‌های تیران و کرون، نجف‌آباد و فلاورجان به سبب بازتاب مسائل مهم شان در قاب رسانه ملی، یک علامت حیات مهم برای شبکه اصفهان شد. این اتفاق تجربه‌ای دوباره بود تا صداوسیمای مرکز اصفهان در کنار تلاش‌ها و تولیدات مختلفی که دارد به این رویکرد بررسی چالشی و دقیق مسائل مهم در نظر مردم دقت نظر بیشتری داشته باشد و در دوران پایان یک‌طرفه بود تریبون‌های رسانه‌ای، این بار به جای مدیران و مسؤولان تریبون را در اختیار مردم بگذارد تا آنچه از نظر آن‌ها مهم است و استانداردهای خبری و رسانه‌ای را دارد در سطح گسترده مطرح و مورد پیگیری قرار گیرد.

البته مبنای این گزارش تأیید این رویه در شبکه اصفهان به دلیل ارجاع اخبار به رسانه‌های استان و به ویژه خبرگزاری فارس نبوده و نیست چرا که حداقل پای ۴ رسانه دیگر نیز در برنامه اخیر در میان بود؛ حتی می‌توان این بخش را بدون کمک گرفتن از رسانه‌های محلی هم پیش برد چون نکته اصلی در رویکرد و گفتمانی است که باید در رسانه ملی جاری باشد و درباره شکل ظاهری کار بحثی وجود ندارد.

در شرایطی که در جنگ رسانه‌ای دشمن، رسانه‌های معاند از هر آبی کره می‌گیرند تا به اعتماد و اطمینان مردم ایران نسبت به ارکان و رسانه‌های داخلی ضربه‌ای وارد کنند، شاید لازم باشد کمی هوشمندانه و جسورتر وارد این جنگ شد، زمین بازی جدید تعریف کرد و تن نحیف و رنجور افکار عمومی را از زیر شکنجه و یوق دژخیمان لندن‌نشین و معاند رهایی بخشید یا حداقل اندکی از آلام آن‌ها را التیام بخشید.

به نظر می‌رسد راهکار این مقابله و مواجهه هم روشن و مشخص است و شبکه اصفهان هم سابقه موفق به کار گیری آن را داشته و در همین چند شب قبل هم آن را دوباره تجربه کرد، پس باید این تجربه را به صورت مستمر حمایت و تقویت کند تا خون تازه‌ای در شریان‌های خودش و هم رسانه‌های رسمی استان باشد و سنگر امنی برای تعامل با مردم و طرح دغدغه‌هایشان فراهم کند در عین حال برنامه‌های پرمخاطب و جذابی را هم راهی آنتن صدا و سیما کرده و بدون شک این یک اکسیر حیات بخش خواهد بود.

انتهای پیام/۶۳۰۵۸/ص۳۰/

نظر شما