شناسهٔ خبر: 42688098 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگرانی آمریکا و قطر از اختلافات در شورای همکاری خلیج فارس

تهران- ایرنا- واشنگتن و دوحه جمعه شب در بیانیه‌ای مشترک نسبت به پیامدهای بحران قطر با عربستان و متحدانش در منطقه، ابراز نگرانی کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا به نقل از الجزیره، در بیانیه مشترک آمریکا و قطر همچنین از اتحاد میان کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس حمایت شده است.

آمریکا و قطر همچنین بر لزوم استفاده از همه ابزارهای دیپلماتیک برای حل تنش در بحران شرق دریای مدیترانه تأکید کردند.

در این بیانیه همچنین آمده است؛ آمریکا در کنار قطر نسبت به وضع انسانی در غزه، نگران بوده و بر لزوم اجرای اقداماتی برای بهبود شرایط زندگی در این باریکه اتفاق نظر دارد.   

واشنگتن در این بیانیه، از قطر به خاطر نقش محوری این کشور در آوردن طالبان به میز مذاکرات صلح افغانستان و میزبانی از مراسم امضای توافق صلح تشکر کرده است.

آمریکا همچنین از دوحه به خاطر تلاش‌هایی که در زمینه مبارزه با تروریسم و تأمین مالی تروریسم و افراط گرایی انجام داده، قدردانی کرده است.

بحران روابط سیاسی قطر روز ۵ ژوئن ۲۰۱۷ (۱۵ خرداد ۱۳۹۶) با قطع روابط دیپلماتیک چهار کشور عربی به محوریت عربستان سعودی با قطر به وقوع پیوست. در مقابل، کشورهای ایران و ترکیه به حمایت از قطر پرداختند.

ابتدا چهار کشور عربستان سعودی، مصر، امارات متحده عربی، بحرین به محوریت عربستان سعودی با قطر قطع روابط دیپلماتیک کردند؛ پس از آن برخی کشورهای عربی از این اقدام عربستان سعودی پشتیبانی کرده و روابط خود را با قطر قطع کردند.

نظر شما