شناسهٔ خبر: 42687682 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

چرخش آمریکا در افغانستان؛ ترامپ طالبان را ستود

نیویورک- ایرنا- رئیس جمهوری آمریکا پس از ۱۹ سال حضور در افغانستان، از طالبان تمجید کرد و گفت با آنها تعامل و گفت‌وگوی خوبی داشته‌ایم و در نظر داریم تعداد نیروهایمان را در این کشور به کمتر از چهار هزار نفر برسانیم.

صاحب‌خبر -

دونالد ترامپ روز جمعه در نشست خبری روزانه که با موضوع کرونا برگزار می‌شود، در پاسخ به سوالی درباره دیدار خود با امیر کویت و آنچه که سفیر این کشور در اتریش به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است، اظهار کرد: ما با امیر دیدار و گفت‌وگوی خوبی داشتیم. نها در مورد بسیاری از اتفاقات رخ داده در خاور میانه بسیار هیجان زده هستند.

وی با اشاره به پیمان خیانت امارات متحده عربی و بحرین با رژیم صهیونیستی مدعی شد فکر می‌کنم آنها هم به سرعت بخشی از آن شوند، هفت یا هشت کشور دیگر می خواهند بخشی از آن باشند در حالیکه به نظر نمی‌رسید، خیلی راحت باشد.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه تعداد زیادی از سربازان آمریکایی را از خاورمیانه بازگردانده است، افزود: ما از سوریه خارج شدیم اما نفت را نگه می‎‌داریم. ما نیروهایی داریم که از نفت محافظت می کنند، غیر از آن، ما خارج از سوریه می‌شویم.

ترامپ ادامه داد: ما تعداد زیادی از نیروهایمان را به مرز ترکیه و سوریه منتقل کردیم، آنها ۲۰۰ سال است که در مرز خود مبارزه می‌کنند، ما باید از مرزهای جنوبی خود محافظت کنیم. ما خارج از سوریه هستیم به جز اینکه نفت را نگه می داریم. ممکن است با کردها روی نفت معامله کنیم.

وی با بیان اینکه سربازان خود را از عراق هم کاهش خواهند داد، گفت: در چند هفته آینده تعداد سربازانمان را از افغانستان به کمتر از چهار هزار نفر می‌رسانیم.

رئیس جمهوری آمریکا به ۱۹ سال لشکر کشی به هشت هزار مایل آن طرف‌تر از مرزهای خود اشاره کرد و افزود: ما با طالبان بسیار خوب کار کردیم. آنها بسیار سخت، بسیار هوشمند ، بسیار زرنگ هستند، اما ۱۹ سال است که آنها زندگی خود را صرف مبارزه کرده‌اند و از جنگیدن خسته شده‌اند.

ترامپ با انتقاد از واگذاری نقش پلیس به نیروی نظامی آمریکا در این کشورها، اضافه کرد: ما با طالبان گفت‌وگوی خوبی داشتیم و به زودی نیروهای خود را به کمتر از چهار هزار نفر می‌رسانیم.

وی سیاست‌های گذشته آمریکا در خاورمیانه را احمقانه خواند و با اشاره به توافق هسته‌ای ایران، گفت: اگر من این توافق را نمی‌شکستم و این توافق همچنان باقی بود، چه اتفاق می‌افتاد.

رئیس جمهوری آمریکا رسیدن به توافق عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را نتیجه خروج از برجام دانست و افزود: کشورها در حال پیوستن به این توافق هستند، همین امروز صبح ۲ تماس تلفنی از کشورهایی داشتم که می خواهند بدانند چه زمانی می‌توانند به این توافق بپیوندند.

ترامپ مدعی شد: آنها امنیت می‌خواهند ، آنها صلح می‌خواهند و واقعا از جنگ خسته شده‌اند. باورنکردن است. آنها این همه سال جنگیده‌اند.

انتقاد از واکنش بایدن در قبال واکسن کرونا 

به مساله واکسن برای این بیماری اشاره کرد و افزود: ما سه شرکت بزرگ داریم که از ابتدای ویروس چین(کرونا) بسیار خوب عمل کردند.

وی ادامه داد: همه کشورها دانستند که اولویت برتر ما باید پیشرفت واکسن در سریع‌ترین حالت ممکن باید باشد تا زندگی به حالت عادی بازگردد. این واکسن موفق نه تنها جان میلیون‌ها نفر را نجات می‌دهد، به محدودیت‌ها هم پایان می‌دهد.

رئیس جمهوری آمریکا اضافه کرد: سه واکسن در مرحله نهایی هستند در حالیکه نظریه‌های ضد واکسن جو بایدن، زندگی زیادی را در معرض خطر قرار می‌دهد و آنها تنها به خطر مسایل سیاسی این کار را انجام می‌دهند.این خیلی احمقانه است.

ترامپ مدعی شد: این بخشی از جنگ آنها در تلاش برای بی اعتبار ساختن واکسنی است که اکنون می‌دانیم داشتن آن، بسیار ضروری است. ما به زودی آن را اعلام خواهیم کرد. در مدت ۲۴ ساعت از زمان اعلام هم توزیع آن آغاز خواهد شد.

وی اظهار کرد: پیش از پایان سال حداقل ۱۰۰ میلیون دز واکسن تولید خواهیم کرد و احتمالاً خیلی بیشتر از آن؛ صدها میلیون دز هر ماه در دسترس خواهد بود و انتظار داریم تا آوریل واکسن کافی برای هر آمریکایی داشته باشیم.

رئیس جمهوری آمریکا با بیان اینکه با اتکا به ارتش، توزیع واکسن بسیار سریع‌تر از حد انتظار انجام خواهد شد، گفت: در یک مدت زمان کوتاه با واکسن موثر و ایمن، ویروس را شکست خواهیم داد، همانگونه که ارتش ما با داعش برخورد کرد.

نظر شما