شناسهٔ خبر: 42687584 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

۱۰ سال حبس برای مخالفان اماراتی عادی‌سازی

روزنامه جوان

موج مخالفت‌ها در جهان اسلام با اقدام سران امارات و بحرین در عادی‌سازی روابط این کشور‌ها با رژیم صهیونیستی ادامه دارد. سخنان یک فعال اماراتی درباره اینکه مخالفت با عادی‌سازی در کشورش ۱۰سال حبس و جریمه مالی سنگین دارد، حاکی از این است که ابوظبی می‌کوشد با این مسئله همانند هولوکاست در جهان غرب و به مثابه نوعی خط قرمز برخورد کند.

صاحب‌خبر -
سرویس بین الملل جوان آنلاین: امارات متحده عربی به موازات اینکه سند عادی‌سازی رابطه با صهیونیست‌ها را امضا می‌کند، با ارعاب و سرکوب مخالفان، علاوه بر اینکه راه را بر هرگونه انتقاد می‌بندد، موضوع عادی‌سازی رابطه را به نوعی خط قرمز در این کشور تبدیل کرده است که هرگونه انتقاد از آن پیامد‌های سنگینی برای منتقد به دنبال خواهد داشت. نمونه چنین رفتاری را می‌توان به نوع واکنش جهان غرب به منتقدان هولوکاست تشبیه کرد. عدم مخالفت با عادی‌سازی در امارات موضوعی است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. حمد الشامسی، فعال اماراتی که مقیم ترکیه است، در گفتگو با شبکه عربی۲۱ در این مورد گفت: «ما شاهد واکنش برخی اماراتی‌ها در شبکه‌های اجتماعی بودیم و متأسفانه توئیت‌هایی در حمایت از عادی‌سازی روابط با اسرائیل منتشر شد، اما در واقع، حامیان عادی‌سازی روابط با اسرائیل اندک هستند، ولی دولت در تمامی مواضع سیاست خارجی خود روی این افراد حساب باز کرده است و همه مواضع‌اش در سال‌های اخیر در قبال قطر، ترکیه، اخوان‌المسلمین و دیگر مسائل را این گروه ترویج و تأیید می‌کند.»

جریمه یک میلیون درهمی

الشامسی در ادامه تصریح کرد: «امارات سعی کرده است ذهن شهروندان را از موضوعاتی مانند مسئله فلسطین پاک کند و به همین منظور شروع به تغییر دادن اولویت‌های خود برای شهروندان کرد. به این ترتیب ایران به خطر اول و ترکیه به خطر دوم تبدیل شد و اسرائیل به خطر سوم یا حتی طرف بدون خطر تبدیل شد. ما در امارات متولد و در آنجا بزرگ شده‌ایم. مسئله فلسطین در قلب ملت امارات جای دارد و دلیل مخالفت نکردن با طرح عادی‌سازی روابط با اسرائیل به جریمه مالی یک میلیون درهمی علاوه بر حبس به مدت ۱۰ سال برای مخالفان باز می‌گردد.» این فعال اماراتی همچنین افزود: «اگر این توافقنامه ۱۰ یا ۱۵ سال قبل امضا می‌شد شاهد واکنش متفاوتی در امارات بودیم. واکنش کنونی نخست به دلیل سرکوب امنیتی است که عقاید مخالف را جرم تلقی می‌کند و دوم اینکه در واقع، امارات درصدد تغییر آگاهی شهروندان درباره چنین موضوعاتی بوده است.»

۲ میلیون امضا علیه سازش

با این حال، برخی جریانات اقداماتی را برای رساندن صدای مخالفان سازش در پیش گرفته‌اند. انجمن اماراتی مقاومت علیه سازش که تعدادی از دانشگاهیان و اهالی فرهنگ اماراتی مقیم خارج آن را ایجاد کرده‌اند، در صفحه توئیتر خود نوشت که تاکنون بیش از ۲ میلیون امضا در حمایت از مسئله فلسطین و رد «سازش لعنتی» جمع‌آوری کرده است. در صفحه توئیتر این انجمن، تحت هشتگ «الشعوب_ضد_التطبیع» (مردم علیه سازش) دو صفحه انگلیسی و عربی برای جمع‌آوری الکترونیکی امضای مردم وجود دارد.

در بحرین نیز مردم در ستره، الدیه، السنابس، سماهیج، کرباباد، باربار، نویدرات، المعامیر الفجر و المغرب، رأس رمان الفجر، ابوصیبع، الشاخوره و المقشع، شعار هایی، چون «الله‌اکبر الله‌اکبر الله‌اکبر»، «مرگ بر اسرائیل»، «مرگ بر خیانتکار»، «مرگ بر هر سازشگر و عادی ساز»، «عادی‌سازی خیانت است» و «ملت بحرین با خیانتکاران مبارزه می‌کند» سر دادند.

برافراشته شدن پرچم‌های سیاه

رهبری واحد ملی مقاومت مردمی در فلسطین نیز با صدور فراخوانی روز جمعه را روز خشم مردمی در محکومیت توافق عادی‌سازی روابط امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی اعلام کرد و قرار است شنبه در مناطق مختلف اراضی اشغالی در محکومیت این توافق پرچم‌های سیاه برافراشته شود. کمیته‌های مردمی نیز، عموم فلسطینیان را به قیام علیه رژیم صهیونیستی فراخواندند.

نظر شما