شناسهٔ خبر: 42687219 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: نی‌نی‌بان | لینک خبر

درمان میگرن در دوران بارداری

اگر شما همانند یکی از میلیون ‌ها خانم ‌های بارداری هستید که میگرن را تجربه می ‌کند ممکن است خوشحال شوید که بدانید بارداری علائم مربوط به سردرد میگرن را برای بسیاری از زنان کاهش می‌ دهد.

صاحب‌خبر -

اگر شما باردار هستید تجربه‌ ی دردهای جدیدی را خواهید داشت. اگر شما همانند یکی از میلیون ‌ها خانم ‌های بارداری هستید که میگرن را تجربه می ‌کند ممکن است خوشحال شوید که بدانید بارداری علائم مربوط به سردرد میگرن را برای بسیاری از زنان کاهش می‌ دهد.
اما حتی اگر این مسئله برای شما صدق نکند اطلاعات در این مقاله می‌تواند به شما برای مقابله با آن کمک کند.

آب
من می‌دانم که قبلاً درباره‌ی آب در بالا صحبت کردم اما این مسئله تا به اندازه‌ای حائز اهمیت است که می‌خواهم مجدداً آن را اینجا ذکر کنم . شما به آب زیادی در زمان بارداری نیاز دارید تا به اندازه‌ای که ادرار شما کاملاً شفاف باشد. از تجربه‌ی شخصی به نظر می‌رسد که گرفتن آب کافی یک عامل پیچیده است. گاهی اوقات من بیش از اندازه مشغول می‌شوم و فراموش می‌کنم که آب کافی بنوشم و این یک مسئله و راه حل ساده است اما به نوعی من اغلب به آن بی‌اعتنایی می‌کنم.
آنچه که به ما کمک می‌کند این است که میان‌وعده‌های خود را از میان میوه‌ها و سبزیجاتی انتخاب کنیم که محتوای آب آنها بالاست: هندوانه، ملون، خیار، گوجه، کرفس و کاهو.
مطمئناً نیازی برای انجام بیش از حد این کار نیست.
فقط کافی است 2 تا 4 لیوان بیشتر به مصرف آب روزانه‌ی خود اضافه کنید و مشکلتان حل می‌شود.

الکترولیت ‌ها
شما احتمالاً می‌دانید که الکترولیت‌ها تا چه اندازه برای حفظ آب بدن شما مهم هستند.
و از آنجایی که شما در زمان بارداری نسبت به کاهش آب بدن آسیب‌پذیری بیشتری دارید، نکته‌ی حائز اهمیت این است که نه تنها آب زیادی بنوشید بلکه به صورت منظم مصرف الکترولیت‌های خود را نیز بالا ببرید به ویژه در مورد حالت تهوع شدید صبحگاهی که باعث می‌شود شدیداً بالا بیاورید و استفراغ داشته باشید و بدین طریق مقدار قابل توجهی از الکترولیت‌ها از دست می‌رود.
الکترولیت‌ها مواد معدنی در بدن ما (سدیم، پتاسیم، کلراید، کلسیم ) هستند که به توازن میزان آب در بدن ما کمک می‌کند. سطوح پایین الکترولیت‌ها باعث ایجاد سردرد، خستگی، حالت تهوع، گرفتگی ماهیچه و انرژی پایین می‌شود. در نتیجه با حفظ سطح مناسبی از الکترولیت‌ها شما نه تنها از سردردها رهایی پیدا می‌کنید بلکه دیگر حالت تهوع نیز نخواهید داشت.
اما عجله نکنید تا برای خودتان یک نوشیدنی ورزشی خریداری کنید در حالی که این نوشیدنی‌ها مملوء از الکترولیت هستند اما حاوی مقدار قابل توجهی قند و رنگ غذا می‌باشند که مسلماً بایستی از آنها اجتناب ورزید.
در عوض میزان قابل توجهی غذاهای مملوء از الکترولیت (موز، آووکادو، سیب زمینی شیرین، محصولات لبنی، دانه و آجیل و ترشی) بخورید.
اگر به صورت خاص احساس می‌کنید آب بدنتان کم شده (مثل زمانی که دهان و زبانتان بعد از استفراغ صبحگاهی خشک شده) می‌توانید مقدار زیادی الکترولیت مصرف کنید. آب نارگیل بنوشید این یکی از غنی‌ترین منابع الکترولیت است و کاملاً برای دوره‌ی بارداری ایمن می‌باشد و در حالی که آب نارگیل یک نوشیدنی واقعاً معجزه‌آسا برای زنان باردار محسوب می‌شود اما نبایستی در خوردن آن افراط ورزید. همیشه آن را به صورت متعادل مصرف کنید.

کافئین
بسیاری از زنان باردار (از جمله خود من) به محض این که متوجه می‌شوند باردارند قهوه‌ی بدون کافئین مصرف می‌کنند. در حالی که این کار درستی برای فردی است که هر روز قهوه می‌نوشد اما تنظیم آن می‌تواند دشوار باشد. اگر احساس می‌کنید که بدن شما به کافئین نیاز دارد ممکن است یک فنجان و یا نصف فنجان قهوه بخورید و بعد تدریجاً میزان کافئین خود را پایین بیاورید.
در حالی که کافئین در دوران بارداری توصیه نمی‌شود 200میلی گرم از ان ایمن است. بیشتر متخصصین زنان و زایمان برای برطرف کردن سردرد اجازه‌ی مصرف کافئین در دوران بارداری را می‌دهند که مطمئناً از بقیه داروها بهتر است.
و اگر شما به دلیل رفلاکس اسید معده نمی‌توانید کافئین موجود در قهوه را تحمل کنید سعی کنید به جای آن از کوکاکولا استفاده کنید. بله ممکن است عجیب به نظر برسد اما نوشیدن کوکاکولا می‌تواند درد را کاهش دهد. کربنات که به نوعی ترکیبی از کافئین محسوب می‌شود و شکر برای بهبود سردرد مفید هستند.
من حتی به صورت معمول نوشابه مصرف نمی‌کنم اما معمولاً بسته‌ی 6 تایی کوکاکولا را در یخچال تمام مدت در اولین سه ماه نگه‌داشتم. یک میگرن بد را درمان نمی‌کند اما می‌تواند در میگرن‌های ملایم مؤثر باشد.
شما در زمان داشتن سردردهای پیاپی می‌توانید از شکلات نیز استفاده کنید. چه به خاطر کافئین چه به خاطر بهبود خلق و خو شکلات همیشه به من کمک کرده است. کیک شکلاتی، نوتلا هرچیزی که باعث می‌شود احساس خوب و شادمانی داشته باشید.

رطوبت‌ ساز
تمام انواع چیزهای عجیب ممکن است در زمان بارداری رخ دهد. من هرگز در زندگی مشکل سینوس نداشتم اما در زمان دومین حاملگی دائماً احساس می‌کردم که سینوس‌هایم گرفته‌اند و گلویم تحریک شده که باعث ایجاد سرفه‌های بسیار بدی می‌شد که خواب شب من را مختل کرده بود و باعث سردردهای فراوان شد.
رطوبت‌ساز و یا اسپری بینی آب نمک می‌تواند در اینجا کمک کند. من همیشه رطوبت‌ساز را در اتاق پسرم در زمستان و پاییز نگه‌ می‌دارم زمانی که هوا به شدت خشک است. پس یک عدد هم برای اتاق خواب خودمان گرفتم.
و تفاوت بسیاری ایجاد کرد. من حالا بسیار بهتر می‌خوابم. درمان گیاهی میگرن در دوران بارداری

حمام و یا وان آب گرم
در بعضی از روزها من سه بار در روز به حمام می‌رفتم زیرا کل بدنم را آرام می‌کرد و سردردم را برطرف می‌نمود. دوش آب گرم به من کمک کرد تا مشکل سینوسم را نیز برطرف سازم.
یک وان آب گرم منیزیم با نمک اپسوم یک راه مطمئن دیگر برای من برای از بین بردن تنش و احساس آرامش بود. علاوه بر این حمام نمک اپسوم سم ‌زداست و سیستم ایمنی را تقویت می‌کند که در زمان بارداری بسیار برای شما خوب است.
نکته: در زمان حمام کردن به خاطر داشته باشید که آب بایستی ولرم باشد این فقط ایمن نیست (استفاده از حمام آب داغ علاوه بر این که ایمن نیست ممکن است به نقایص مادرزاد در کودک منجر شود و دمای بدن شما را تا بالای 101 درجه‌ی فارنهایت برساند.

کمپرس آب گرم و سرد درمان گیاهی میگرن در دوران بارداری
کمپرس گرم بر روی چشم‌ها و بینی می‌تواند بسیار آرامش‌بخش باشد. من از کیسه های آب یخ در فاصله‌ی بین گردن و جمجمه استفاده کردم که بهترین حالت کاهش درد و آرامش را به من می‌داد. یک کیسه‌ی آب یخ دیگر را بر روی چمشمانتان بگذارید و سعی کنید اگر می‌توانید یک کیسه‌ی دیگر را هم در دستانتان نگه دارید تا خون به نواحی انتهایی بدنتان جریان یابد.
به شرط جایگزین شما می‌توانید از یک ماسک چشم یخ استفاده کنید آن را در فریزر بگذارید و بعد به عنوان یک کیسه‌ی یخ از آن استفاده نمایید.
ترکیبی از هر دو کمپرس گرم و سرد در آن واحد هم می‌تواند مؤثر باشد. آب داغ بر روی پاهایتان باز کنید در حالی که یک کیسه‌ی یخ را بر روی گردنتان می‌گذارید. گرما بر روی نواحی انتهایی خون را از سرتان بیرون می‌کشد که باعث کم شدن سردردتان می‌گردد.

اتاق تاریک و موسیقی آرام ‌بخش
اگر می‌توانید یک چرت بزنید و یا این که فقط در اتاقی تاریک با چشم‌بند و کمپرس گرم بخوابید. این تمام چیزی بود که در طی سه ماهه‌ی اول بارداری می‌خواستم.
بعد از این که پسرم را به پیش‌دبستانی می‌بردم به خانه می‌آمدم و فقط در تاریکی می‌نشستم و به موسیقی آرامش‌بخشی گوش می‌دادم و مدیتیشن می‌کردم. این به من قوت و توانایی مورد نیاز برای سپری کردن بقیه روز و دنبال کردن پسر فعال 4 ساله‌ام و پاسخ دادن به میلیون‌ها چرا در روز کمک می‌کرد.

کشش و ماساژ
بسیاری از سردردها به دلیل تنش در گردن، شانه و نواحی کمر رخ می‌دهد. در نتیجه انجام تمارین کشش گردن می‌تواند به کاهش تنش کمک کند و یا این که شما می توانید یک کشش گردنی قابل اتصال را امتحان کنید که به کاهش فشار از گردن و شانه‌ها کمک می‌کند که باعث سردرد کمتری می‌شود.
یک راه حل عالی دیگر برای کم کردن تنش ماساژ پیش از زایمان است. اگر شما نمی‌توانید هزینه‌ی یک ماساژ کامل حرفه‌ای را متقبل شوید از همسرتان بخواهید تا پا و ناحیه‌ی گردن را برایتان ماساژ دهد که تأثیرات بسیار شگفت‌انگیزی خواهد داشت و یا این که شما می‌توانید یک ماساژور شانه و یا گردن را بگیرید.
نه تنها به بهبود سردرد دوره‌ی بارداری کمک می‌کند بلکه استرس را کاهش می‌دهد، باعث آرامش بعد از یک روز طولانی می‌شود و حتی زمانی که باردار نیستید هم می‌تواند یک روش عالی باشد.
به عنوان دختری از یک کشور سابق اتحاد جماهیر شوروی من برای مؤثر بودن حصیرهای مربوط به طب سوزنی قسم می‌خورم. ما چنین چیزی در خانه از زمان کودکی داشتیم و والدین من از آن استفاده می‌کردند تا درد کمر، سر و نواحی دیگر بدن را ازبین ببرند. چون فقط کافی است 10 تا 30 دقیقه روی آن بشینید و تفاوت را احساس کنید. بهترین کاهش دهنده‌ی درد به صورت طبیعی. به من اعتماد کنید.

فشار هوای داغ درمان گیاهی میگرن در دوران بارداری
از سشوار (تنظیمات پایین ولرم و گرم) در قسمت پشت گردن، پایه‌ی جمجمه استفاده کنید و زمانی که راحت بودید حرارات را بالاتر ببرید. نواحی را حرارت دهید که گویی در حال خشک کردن موهایتان هستید (فاصله نباید بیش از اندازه نزدیک باشد، به پوست سرتان آسیب وارد کند و آن را بسوزاند و خیلی هم نباید دور باشد) من معمولاً تا زمانی این کار را ادامه می‌دهم که کل بدنم احساس گرما را داشته باشد و عرق کنم، آنگاه زمان توقف است.
زمانی که سردرد بدی دارید از همسر خود بخواهید این ماساژ را برایتان انجام دهد تا درد کاهش پیدا کند.

ماساژ ماهیچه
در حالی که مالش ماهیچه باعث کاهش درد ماهیچه‌ها و مفاصل می‌شود یک درمان سردرد طبیعی بسیار خوب هم هست. فیزیوتراپ‌ها معمولاً مالش روغن تایگر را بر روی پیشانی و کمپرس سرد بر روی گردن را توصیه می‌کنند. اگر چه روغن تایگر حاوی کافور است که در طی بارداری خیلی ایمن نمی‌باشد.
ورژن ایمن برای بارداری روغن تایگر، لاکی تایگر نام دارد. یک ظرف کوچک که حمل آن در کیف بسیار ساده است. تنها مقدار کمی از آن را بر روی پیشانی خود بمالید و احساس راحتی بیشتری داشته باشید.

مالش واپوویکس
سعی کنید کمی واپوویکس را در کاسه‌ی آب داغ قرار دهید و حوله را بر روی سرتان بگذارید و بخار آن را تا آنجا که می‌توانید تنفس کنید و این کار را تکرار نمایید.

مکمل‌های آهن و یا منیزیم
اگر شما تمام انواع متدها را امتحان کردید اما به نظر نمی‌رسد که هیچ کدام از آنها سردرد دوران بارداری شما را کاهش دهد شما بایستی با متخصص زنان و زایمان خود صحبت کنید تا آزمایش آنمی یا کم‌خونی را برایتان انجام دهد. مصرف میزان کافی از آهن در طی دوران بارداری از اهمیت زیادی برخوردار است.
پس بالا بردن غذاهای غنی از آهن یک ایده‌ی بسیار خوب محسوب می‌شود. اما اگر شما تست کم‌خونی مثبت داشته باشید متخصص زنان و زایمان شما ممکن است مصرف مکمل‌های آهن را به شما پیشنهاد دهد و یا این که می‌توانید ویتامین‌های پیش‌ از زایمان خود را تغییر دهید و برند متفاوتی را انتخاب کنید که میزان آهن بیشتری دارد.
سعی کنید انواع متفاوتی از لوبیاها، هوموس و سبزیجات علفی سبز را مصرف کنید.
متخصص زنان و زایمان ممکن است توصیه کند 400 میلی گرم به صورت روزانه منیزیم گلیسینات مصرف کنید. برای بسیاری از افراد مکمل‌های منیزیم بلافاصله باعث کاهش درد می‌شود.
اگر نمی‌خواهید مکمل استفاده کنید غذاهایی را مصرف کنید که میزان منیزیم و آهن در آنها بالا هست و یا این که چای پونه یا نعناع مصرف کنید (به بخش بعد رجوع کنید).

چای پونه
پونه منیزیم بالایی دارد پس اگر شما ترجیح می‌دهید به جای مکمل‌ها جایگزین‌های طبیعی آنها را مصرف کنید چای پونه یک روش عالی و خوشمزه برای تنظیم سطح مصرف منیزیم شما می‌باشد. من چای پونه‌ی تیپیک را می‌پسندم که بسیار خوشمزه است و کیسه‌های چای آن هم بسیار بامزه است.

 روغن ‌های ضروری معطر
ترکیب مناسبی از روغن‌های ضروری معطر می‌تواند حتی بدترین میگرن‌ها و سردردها را نیز آرام کند. این ترکیب از ساجه اثرات بسیار عالی دارد اما مدت‌ها پیش به اتمام رسیده است و هنوز در زمان تایپ کردن این بلاگ موجود نیست. پس نتوانستم چک کنم که آیا مؤثر است یا خیر.
من یک محصول مشابه را از آمازون از گیاه‌درمانی پیدا کردم که باعث کاهش درد شد علاوه براین به صرفه تر هم هست.
از هر یک از اینها بر روی پیشانی، پل بینی، گونه استفاده کنید زمانی که از سردرد بسیار بدی رنج می‌برید.

از لنزهای تماسی چشم استفاده نکنید
در حدود یک ماه قبل من با یک خانم باردار دیگر در محوطه‌ی بازی بچه‌ها صحبت کردم زمانی که درباره‌ی سردردهایم شکایت کردم او به این نکته اشاره کرد که در مورد او لنزهای تماسی مقصر بودند. پزشک چشم او توضیح داد زمانی که ما باردار می شویم نسبت به نور حساسیت بالاتری خواهیم داشت که این مسئله باعث می‌شود چشمانمان را بیشتر ببندیم و چشم‌ها در زمان استفاده از لنزهای تماسی بیشتر تحریک می‌شوند و در نهایت به سردرد ختم می‌شود.
زمانی که او استفاده از لنزهای تماسی را متوقف کرد سردردهایش از بیین رفتند. اگر شما از لنزهای تماسی استفاده می‌کنید سعی کنید به جای آنها از عینک استفاده کنید و ببینید که آیا این مسئله باعث کاهش سردرد شما می‌شود یا خیر.

نظر شما