شناسهٔ خبر: 42687187 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

نگاهی به شرایط این روزهای سینمای ایران

از تولید تا اکران

صاحب‌خبر -



نرگس  عاشوری
 خبرنگار
با فروکش کردن تب و تاب حضور سینمای ایران در جشنواره ونیز و موفقیت‌هایش، کم کم سینمای ایران از زیر سایه برگزاری اولین جشنواره بین‌المللی سینما در ایام کرونا بیرون می‌آید و نگاه‌ها بیشتر به احوال اکران و وضعیت تولیدات سینمایی معطوف شده است. اگر چه در همین روزها اعلام خبر نمایش هشت فیلم ایرانی در جشنواره بوسان نشانه‌هایی امیدوارکننده بر تداوم حضور موفق بین‌المللی است.  فیلم «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی که اخیراً در بخش رقابتی جشنواره فیلم ونیز حضور داشت قرار است در بخش اسطوره‌های جشنواره فیلم بوسان روی پرده برود. فیلم‌های «مردن در آب مطهر» ساخته نوید محمودی، «عنکبوت» ساخته ابراهیم ایرج زاد، «کشتارگاه» ساخته عباس امینی و «شیطان وجود ندارد» از محمد رسول اُف نیز برای نمایش در بخش پنجره‌ای به سینمای آسیای جشنواره بوسان انتخاب شده‌اند. همچنین «هرگز، گاهی، همیشه» به کارگردانی شادی کرم رودی نماینده سینمای ایران در بخش رقابتی فیلم‌های کوتاه آسیایی است و دو مستند «کودکان شب» ساخته بهروز نورانی پور و «هنر زندگی در خطر» ساخته مینا کشاورز محصول مشترک ایران و آلمان در بخش رقابتی آثار مستند این رویداد سینمایی که از تاریخ ۲۱ تا ۳۰ اکتبر (۳۰ مهر تا ۹ آبان) برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت.
 روی خط اکران
بازار حرف و حدیث در باره اکران سینما با اضافه شدن فیلم‌های تازه به چرخه اکران گرم شده است. برخی با حاشیه‌ها و برخی به واسطه حضور چهره‌های سرشناس سینمایی و نشست‌های خبری. اکران عمومی سه فیلم «روزهای نارنجی»آرش لاهوتی، «آقای سانسور» علی جبارزاده و «آبادان یازده ۶۰» مهرداد خوشبخت در حالی از روز چهارشنبه 26 شهریورماه و همزمان با هفته دفاع مقدس آغاز شد که یک هفته پیش از آن دو فیلم «بی‌حسی موضعی» حسین مهکام و «کاکا» به کارگردانی علی سرآهنگ به سینماها آمدند. در کنار این فیلم‌ها، همچنین اکران «زن‌ها فرشته‌اند2» آرش معیریان، «خوب بد جلف 2، ارتش سری» پیمان قاسم‌خانی، «تا ابد» امید امین نگارشی و «قتل عمد» سعید دولتخانی ادامه دارد. از میان این آثار البته دو فیلم «زن‌ها فرشته‌اند2» و «قتل عمد» به صورت همزمان در اکران آنلاین هم نمایش دارند. علاوه بر این آثار، با اضافه شدن دو فیلم «گیلدا» امید بنکدار و کیوان علیمحمدی و «ایستگاه اتمسفر» مهدی جعفری به سبد اکران آنلاین، پلتفرم‌های فیلیمو و نماوا هم چیدمانی تازه در این بخش پیدا کرده‌اند. در کنار این آثار «بنفشه آفریقایی» مونا زندی هم که دو هفته‌ای است اکران آنلاینش آغاز شده، از جمله فیلم‌های این بخش است که تماشای آن توسط اهالی رسانه و سینما توصیه می‌شود.
 فیلم‌هایی که چهره‌ دارند اما تبلیغ نه!
فیلم‌های جدید با چهره‌ها آمده‌اند از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر و باران کوثری در سالن سینماها تا مهناز افشار و فاطمه معتمدآریا و سعید آقاخانی در اکران آنلاین. این فیلم‌ها در حالی روانه اکران شده‌اند که صاحبان این آثار در خوف و رجا به اکران فیلم‌هایشان تن داده‌اند. از یک سو با پا پس کشیدن فیلم‌های پرفروش به پشت خط اکران، امیدشان این است  حالا که زیرسایه این آثار قرار ندارند فرصتی برای بهتر دیده شدن داشته باشند و از سوی دیگر راه‌های عرضه بهتر محصولات سینمایی‌شان مسدود است. تلویزیون همچنان به سینما پشت کرده و با لجاجت نسبت به سرنوشت آثاری که صاحبان‌شان می‌گویند با از خودگذشتگی به میدان اکران آمده‌اند بی‌تفاوت است. عملی شدن وعده‌های حمایتی برای تبلیغات محیطی و شهری هم چندان مشهود نیست. به طوری که آرش لاهوتی کارگردان فیلم «روزهای نارنجی» به مهر گفته است: «هیچ هزینه‌ای جهت تبلیغات برای اکران فیلم من نشده است. منظورم تبلیغات شهری، بیلبورد و تبلیغات تلویزیونی نیست. داستان در حد دو، سه آنونس بیست، سی ثانیه‌ای برای فضای مجازی است.» در این میان بیلبوردهای تبلیغاتی برخی آثار هم درگیر حواشی و  حذف و سانسور است. در تازه‌ترین نمونه این اتفاقات تصویر مهناز افشار از پوستر تبلیغاتی اکران آنلاین فیلم «گیلدا» حذف شده است. فضای تبلیغاتی فیلم‌ها در شرایطی دچار چنین وضعیت آشفته‌ای است که از همان روزهای آغازین بازگشایی سالن‌های سینما، اهالی سینما و صاحبنظران این حوزه بر اهمیت حمایت ویژه تبلیغاتی آثار اکران شده و حتی لزوم فرهنگسازی گسترده و جلب اعتماد مخاطب برای حضور در سالن‌های سینما به واسطه تیزرهای تلویزیون و تبلیغات محیطی تأکید داشتند. در چنین شرایطی فیلم «شنای پروانه» که اکران آن نیمه‌تمام ماند با دو میلیارد و 345 میلیون تومان در صدر جدول فروش قرار دارد و فیلم‌های «خوب بد جلف 2؛ ارتش سری»، «زن‌ها فرشته‌اند2»، «بی‌حسی موضعی»، «تا ابد» و «جهان با من برقص» به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار دارند. حضور فیلم «بی‌حسی موضعی» در میان 5 فیلم پرفروش در شرایطی است که تنها 11 روز از اکران این فیلم می‌گذرد و به نظر می‌رسد بازگشت پارسا پیروزفر به سینما پس از 6 سال دوری در کنار بازی باران کوثری، حسن معجونی و سهیل مستجابیان (از چهره‌های مطرح اینستاگرامی) در کنار تیزرهای تبلیغاتی کنجکاوی‌برانگیز فیلم در فضای مجازی در جذب مخاطب بی‌تأثیر نبوده است. بر اساس آمار و ارقام، اکران آنلاین نسبتاً فروش بهتری دارد و با وجود نمایش همزمان این آثار در شبکه‌های ماهواره‌ای و انتشار نسخه قاچاق آن در سایت‌های غیرمجاز، بخشی از مخاطبان هم ترجیح می‌دهند با پرداخت حق قانونی صاحبان آثار با وجدانی آسوده به تماشای فیلم‌ها بنشینند.
از «خائن‌کشی» مسعود کیمیایی تا خبری خوش برای طرفداران «شهر موش‌ها»
سینما اما فقط به اکران خلاصه نمی‌شود. ویترین تولیدات سینمایی هم در هفته گذشته با صدور مجوز ساخت برای فیلم تازه مسعود کیمیایی مورد توجه قرار گرفت. «خائن‌کشی» به نویسندگی و کارگردانی مسعود کیمیایی و تهیه‌کنندگی علی اوجی جزو آثاری است که در جلسه اخیر شورای پروانه ساخت، مجوز تولید دریافت کرد. کیمیایی از سال 93 قصد ساخت این فیلم را داشته و طبق اطلاعاتی که در آن دوره منتشر شد «خائن کشی» درباره چند رفیق است که در فضایی گانگستری می‌خواهند سر نخ موضوعی حیاتی را پیدا کنند و با افت و خیزهای زیادی مواجه می‌شوند. «قهرمان» اصغر فرهادی، «شیشلیک» محمد حسین مهدویان، «شب داخلی دیوار» وحید جلیلوند، «تفریق» مانی حقیقی، «می‌خواهم سالم زندگی کنم» فریدون جیرانی، «بدون همه چیز» محسن قرایی، «قلعه» نیما جاویدی، «بال‌های خوشبختی» بهروز شعیبی و ... از دیگر آثار کنجکاوی برانگیزی هستند که از ابتدای سال پروانه ساخت دریافت کرده‌اند. همچنین در میان تولیدات تازه سینمای ایران یک خبر خوش هم برای هواداران «شهر موش‌ها» در صدر اخبار قرار گرفت. با انعقاد قرارداد نگارش فیلمنامه «شهرموش‌ها ۳» بین مرضیه برومند و بنیاد سینمایی فارابی، این کارگردان و فیلمنامه‌نویس سینمای کودک و نوجوان کار نگارش سومین قسمت از این فیلم عروسکی موفق را آغاز کرده است. این خبر در حالی در روزهای پایانی هفته گذشته از سوی بنیاد سینمایی فارابی منتشر شد که سال گذشته نیز این بنیاد از ساخت «سرزمین بود و نبود» به کارگردانی مرضیه برومند و تهیه‌کنندگی همایون اسعدیان خبر داده بود. اما گویا ساخت «شهر موش‌ها 3» در اولویت قرار گرفته و همایون اسعدیان هم در تدارک ساخت سریال طنز «ناجور» برای شبکه نمایش خانگی است.

برش

آنلاین به روایت آمار
در تازه‌ترین اعلام رسمی آمار فروش فیلم‌های اکران شده در دو سرویس فیلیمو و نماوا فیلم سینمایی «لتیان» به کارگردانی علی تیموری با وجود بازخورد منفی منتقدان سینمایی، با مجموع فروش ۵۴ هزار و ۹۱۱ بلیت، میلیاردی شد و بعد از گذشت ۳۰ روز از چرخه اکران آنلاین خارج شد تا با پشت سر گذاشتن مراحل ورود به شبکه نمایش خانگی در سرویس‌های وی او دی در دسترس عموم قرار بگیرد. فیلم‌های «خوب بد جلف 2، ارتش سری» پیمان قاسم‌خانی با 212 هزار و 578 بلیت، «خروج» ابراهیم حاتمی‌کیا با 154 هزار و 820 بلیت، «زیر نظر» مجید صالحی با 143 هزار و 729 بلیت، «طلا» پرویز شهبازی با 126 هزار و 746 بلیط و «لتیان» علی تیموری با 54 هزار و 911 بلیت به ترتیب در صدر پرفروش‌‌های اکران آنلاین
قرار دارند.

نظر شما