شناسهٔ خبر: 42685911 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

تا روز پنجشنبه انجام شد

پرداخت وام ودیعه مسکن فقط به 10 درصد متقاضیان

به گفته وزیر راه و شهرسازی، تا روز پنجشنبه گذشته ، بیش از 120 هزار نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن به بانک‌ها معرفی شدند که از این تعداد فقط به حدود 12 هزار مستأجر تسهیلات پرداخت شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محمد اسلامی چهارشنبه گذشته درخصوص جدیدترین روند پرداخت وام ودیعه مسکن به مستأجران گفته بود: روند پرداخت وام ودیعه مسکن کُند است. البته خوشبختانه طی روزهای اخیر سرعت اعطای وام افزایش یافته اما همچنان خروجی خیلی کم بوده است و آمار پرداخت وام قابل قبول نیست.
وی ادامه داد: با مصوبه ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا پرداخت وام ودیعه مسکن ساده‌سازی و روان‌سازی شده است، از این رو انتظار می‌رود مردم با سرعت بالاتری وام را دریافت کنند.
وزیر راه و شهرسازی خبر داد که حدود هشت هزار وام ودیعه مسکن به مستأجران پرداخت شده است.
این در حالی است که اسلامی 24 ساعت بعد از پرداخت وام ودیعه مسکن به 12 هزار مستأجر خبر داد و گفت: مقرر شده تا بانک‌ها در پرداخت وام ودیعه مسکن و همچنین ارایه تسهیلات به طرح ملی مسکن، تسریع داشته باشند تا مستاجران زودتر بتوانند به ودیعه مورد‌ درخواست خود برسند.
وی ادامه داد: در جلسه با بانک‌ها، مقرر شد تا مطابق مصوبه ستاد ملی کرونا عمل شود؛ بدین معنا که برای وام 15 میلیون تومان بدون ضامن غیر و تنها با ضمانت خود شخص وام گیرنده، تسهیلات وام مسکن پرداخت شود و برای وام‌های 30 و 50 میلیون تومانی با یک ضامن، پرداخت تسهیلات انجام شود.
وی گفت: مقرر شد تا در کنار بانک مسکن، سایر بانک‌ها با تمامی قدرت خود در حوزه مسئولیتی بخش مسکن کمک دهنده باشند و تعداد بیشتری از متقاضیان برای اخذ تسهیلات مسکن، پوشش داده شوند.
وزیر راه بیان کرد: تا روز پنجشنبه بیش از 120 هزار نفر به کارتابل بانک معرفی شدند که از این تعداد حدود 21 هزار نفر تشکیل پرونده انجام شده و به حدود 12 هزار مستأجر(10درصد متقاضیان) تسهیلات پرداخت شده است.
حاشیه‌نشینی خریداران واقعی
رئیس‌کمیسیون عمران مجلس با‌اشاره به افزایش قیمت مسکن طی سال‌های اخیر، گفت: برای افزایش قدرت خرید مردم باید ۷۰ درصد مبلغ واحد مسکونی وام پرداخت شود.
محمدرضا رضایی کوچی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از معاملات مسکن توسط دلالان و خریداران سرمایه‌ای صورت می‌گیرد و خریداران واقعی در این عرصه به کنار رفته‌اند، افزود: دولت باید سازوکارهای لازم برای تأمین مسکن را طراحی کند، مهم‌ترین راهکار برای تأمین مسکن خریداران واقعی، مدیریت بازار مسکن و تعدیل قیمت‌ها با افزایش میزان تولید و متعادل کردن نظام عرضه و تقاضاست.
وی تصریح کرد: یکی از راهکارهای کوتاه مدت، افزایش قدرت مالی خریداران واقعی است، از این رو دولت می‌تواند در این عرصه نسبت به افزایش سقف تسهیلات مسکن و کاهش سود وام‌ها اقدام کند، در تمام کشورها تسهیلات مسکن حدود 70 درصد از قیمت مسکن را پوشش می‌دهد، اما در کشور ما با وام ارائه شده نمی‌توان خانه خریداری کرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس با تاکید بر اینکه دولت و بانک‌های عامل باید روشی و مکانیزمی را اجرایی کنند تا تسهیلات خرید مسکن به خریداران واقعی برسد و دلالان در این عرصه نفعی نبرند، اضافه کرد: برخی می‌گویند افزایش میزان وام موجب گرانی و تورم در بازار می‌شود، اما به نظرم ابعاد مثبت این مسئله بسیار بیشتر از نکات منفی آن است، هر چند که با مدیریت ارائه تسهیلات به خریداران واقعی و نیازمند این مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما