شناسهٔ خبر: 42685844 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

معضلات اجتماعی سر در گرفتاری‌های اقتصادی دارد

بسیاری از این معضلات اجتماعی ریشه در مسئله اقتصاد و بیکاری و بی‌توجهی دستگاه‌های فرهنگی و نداشتن چشم انداز و افق روشنی جهت مرتفع نمودن و کاهش این آسیب ها به صورت منظم و دقیق، منسجم و کاربردی دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، حجت‌الاسلام داریوش حسن‌زاده کنشگر سیاسی و فرهنگی هرمزگان در یادداشتی آورده است:

اگر بخواهیم معضلات فرهنگی و اجتماعی استان هرمزگان را به صورت شفاف و بدون تعارف بیان کنیم باید از اعتیاد، حاشیه نشینی، فقر، بیکاری، مهاجر پذیر بودن بندرعباس، شکاف‌های اجتماعی ناشی از تضادهای قومی، مدرن شدن قواره شهر بندرعباس، طلاق، شکاف‌های سیاسی بی حاصل، نخبه کشی، پخمه پروری، چاپلوس پروری، پایین بودن اشتغال، حاشیه نشینی چهره‌های علمی و حوزوی و دانشگاهی، رواج مواد مخدر، بالا رفتن سن ازدواج و بروز احساس پوچی در برخی از جوانان نام برد.

بسیاری از این معضلات اجتماعی ریشه در مسئله اقتصاد و بیکاری و بی‌توجهی دستگاه‌های فرهنگی و نداشتن چشم انداز و افق روشنی جهت مرتفع نمودن و کاهش این آسیب ها به صورت منظم و دقیق، منسجم و کاربردی دارند.

در پاسخ به عزم لازم برای حل این معضلات باید میزان دغدغه‌مندی مسؤولان و عموم جامعه را نسبت به حل و رفع این مشکلات مورد سنجش قرار داد.

باید این سوال را پرسید که اندازه متولیان فرهنگی دغدغه رفع این معظلات را داشته‌اند؟ چه اندازه هزینه کردند؟ و چه اندازه وقت گذاشته‌اند؟ چه اندازه دور یک میز گردهم جمع شدند تا با خرد جمعی و کمک از مردم حداقل بخشی از این مشکلات را مرتفع سازند.

نقش مجمع نمایندگان مردم هرمزگان در خانه ملت تا چه اندازه در بحث توجه به معضلات و مشکلات زیرساختی فرهنگی قابل لمس بوده است؟

ما چه اندازه برنامه متنوع فرهنگی در سطح استان هرمزگان اجرا کرده‌ایم و چه بازخوردهایی از آن  برای بازنگری در روش‌هایمان داشته‌ایم؟

البته علاوه بر مشارکت متولیان امر در کاهش این معضلات که وظیفه ذاتی آنهاست، مشارکت مدنی شهروندان در کاهش  بخشی از این آسیب‌ها نیز می‌بایست مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار گیرد.

دولت، مجلس و قوه قضایه به تنهایی نمی‌تواند در کاهش ‌آسیب‌ها تاثیر گذار قطعی باشد هر چند معتقدم باید ساختارهای اقتصادی و فرهنگی دولت‌ها معیوب است و این هم باعث ضعیف شدن بروکراسی استان هرمزگان و ناکارآمدی تعدادی از مدیران شده است.

البته لازم است برای کاهش آسیب های اجتماعی استان هرمزگان از تمام ظرفیت ها بخصوص کمک گرفتن از سمن‌ها  و متخصصین امر در حوزه‌های مختلف استفاده راهبردی داشت و با مدیریت مشارکتی به جنگ این معضلات رفت.

ضروری است تا شیوه مواجهه خویش با معضلات را تغییر دهیم.

انتهای پیام/88055

نظر شما