شناسهٔ خبر: 42683591 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

دونالد ترامپ و حکایت ملا نصرالدین

تهران- ایرنا- هشدار دونالد ترامپ در تهدید ایران به واکنش هزار برابر به ترور سفیر کشورش در آفریقای جنوبی، یادآور ضرب‌المثل باور شایعه آش دادن توسط شخصیت فکاهی ملا نصرالدین است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرناپلاس، در شرایطی که کمتر از ۵۰ روز به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مانده است، دونالد ترامپ در واکنش به شایعه منتشره در یک نشریه آمریکایی، در پیامی توئیتری به ایران هشدار داده که هر اقدامی علیه منافع این کشور را با واکنشی «هزار برابر شدیدتر» پاسخ خواهد داد. او بدون ذکر نام، به گزارش رسانه‌ها استناد کرده که طبق آن «ایران ممکن است در حال طرح‌ریزی برای یک قتل هدفمند و یا حمله به آمریکا باشد» تا به گفته او انتقام کشتن سردار شهید قاسم سلیمانی را بگیرد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تنها گزارش رسانه‌ای در این زمینه مربوط به نشریه آمریکایی پلیتیکو است که آن هم ادعای خود را به نقل از گزارش «دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده» مطرح کرده و تیترش را نیز به نقل از منابع رسمی (Officials) زده و نوشته بود: گزارش دستگاه‌های اطلاعاتی ایالات متحده مدعی است که ایران، به‌ انتقام کشته ‌شدن قاسم سلیمانی، فرماندهٔ سپاه قدس در نظر دارد لانا مارکس، سفیر آمریکا در آفریقای جنوبی را بکشد.

این ادعای به قدری بی پایه و مضحک بوده که حتی بی‌بی‌سی هم در خبر خود نوشته، پولیتیکو چنین ادعایی مطرح کرده و ترامپ هم به این ادعای مطرح شده در رسانه‌ها، واکنش نشان داده است.


پلیتیکو به نقل از مقام‌های امنیتی ایالات متحده نوشت: ایران از ماه ژانویه(دی‌ماه ۹۸)، خانم مارکس را زیر نظر گرفته است. دستگاه‌های امنیتی آمریکا از بهار امسال آگاه شده بودند که خطری در کمین وی است اما مدعی هستند که این «تهدیدها» در هفته‌های اخیر مشخص‌تر شده. همین منابع همچنین گفته‌اند که سفارت ایران در پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی در طرح نقشه علیه لانا مارکس دخیل است. منابع امنیتی آمریکا خطر موجود را به سفیر این کشور گوشزد کرده‌اند.

چرا لانا مارکس؟
پلیتیکو با بیان اینکه «کارشناسان هنوز دلیل انتخاب وی از سوی ایران را به‌روشنی نمی‌دانند»، افزوده است: گرچه رابطهٔ نزدیک او و دونالد ترامپ ممکن است عامل این انتخاب بوده باشد. از سوی دیگر کارشناسان امنیتی می‌گویند که شبکهٔ عملیاتی گستردهٔ ایران در شمال آفریقا هم می‌تواند دلیل دیگر این تصمیم بوده باشد.
خانم مارکس، طراح کیف‌زنانه و صاحب و مؤسس مارک تجاری معروف Lana Marks است. او همچنین عضو باشگاه مارالاگوی دونالد ترامپ بوده و بیش از ۲ دهه است که با رئیس جمهوری کنونی ایالات متحده آشنایی دارد، گرچه خود متولد آفریقای جنوبی است. 
روشن است که شایعه نقشه ترور یک سفیر زن، واکنش بیشتری در میان افکار عمومی ایجاد خواهد کرد؛به ویژه کسی که با برند کیف زنانه برنده جایزه اسکار در سال ۲۰۰۷ شده و به واسطه بازی تنیس هم داری شهرت است.
احتمالا خود ترامپ با هدف انحراف افکار عمومی آمریکا از مشکلات و اعتراض‌های داخلی به ویژه در زمینه اوضاع نابسامان اقتصادی ناشی از مدیریت ناموفق در زمینه ارایه خدمات درمانی و ... در زمینه بیماری کرونا و نیز، اعتراض‌های مردمی به رفتارهای نژادپرستانه پلیس این کشور به « لانا مارکس » گفته چنین شایعه‌ای مطرح کن و اکنون خودش آن را باور کرده است.

مارکس صاحب یک برند تجاری کیف زنانه به نام خودش است.

مصداق یک ضرب‌المثل‌
یکی از ضرب‌المثل‌های فارسی به داستانی اشاره داد که روزی ملانصرالدین برای خرید نان به نانوایی رفت و چون صف نانوایی شلوغ بود، فکری به ذهنش رسید و اعلام کرد که در کوچه بالایی آش نذری می‌دهند. مردم برای گرفتن آش نذری ، صف نان را رها کردند و به سوی آدرس غلط روان شدند هنگامی که همه رفتند، ملا در یک لحظه پیش خود فکر کرد، نکند واقعا آش نذری می‌دهند و ما اینجا بی‌نصیب بمانیم، به همین دلیل بدون این که نان بخرد، خود نیز به دنبال مردم به سوی محل خیالی برای گرفتن آش راهی شد!
حالا ماجرای شایعه‌سازی و خیال‌پردازی به نقل از مقام‌های اطلاعاتی آمریکاست که در یک نشریه آمریکایی بیان شده و خود رئیس جمهوری این کشور با ورود ناگهانی به معرکه، ایران را بابت یک شایعه تهدید می‌کند؛ اقدامی که شاید در روزهای نزدیک به انتخابات برای تهییج هوادارانش موثر باشد.

نظر شما