شناسهٔ خبر: 42680656 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت؛

از حواشی حضور مجازی رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی تا ارائه ۴ سناریو برای حل آسیب‌های کنکور

وزارت علوم در هفته‌ای که گذشت با اخباری مانند حواشی مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها و ارائه ۴ سناریو برای حل آسیب‌های کنکور سپری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، «اعمال تخفیف اینترنت دانشجویی فقط با استفاده از پلتفرم‌های دانشگاه»، «علت حضور مجازی روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها»، «دانشجویان جدید الورود با واحد کمتر و کلاس فشرده‌تر ترم یک را سپری می‌کنند»، «گلایه رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از حضور مجازی رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی»، «اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری در روزهای پایانی مهر» و «ارائه ۴ سناریو برای حل آسیب‌های کنکور»از جمله مهم‌ترین اخبار وزارت علوم در هفته گذشته بود.

اعمال تخفیف اینترنت دانشجویی فقط با استفاده از پلتفرم‌های دانشگاه

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره اعتراض دانشجویان به برخوردار نشدن از اینترنت رایگان در ترم گذشته، اظهار کرد: اینترنت دانشجویی مختص کسانی است که آموزش را از طریق اینترنت دانشگاه‌ها ببینند. برخی اعتراض می‌کنند که هزینه اینترنت ما کاهش پیدا نکرده و دلیلش این است که این دانشجویان اینترنت خود را از مسیری غیر از دانشگاه گرفته اند.

او ادامه داد: این دانشجویان اینترنت خود را از پلتفرم‌هایی غیر از پلتفرم اصلی دانشگاه‌ها گرفته بودند در حالی که اینترنت دانشجویی شامل این موارد نمی‌شود بلکه شامل دانشجویانی می‌شود که از طریق پلتفرم دانشگاه‌ها وصل می‌شوند.

پذیرش بدون کنکور در رشته‌های کم متقاضی ارشد ۹۹

فاطمه زرین آمیزی سخنگوی سازمان سنجش و آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، اظهار کرد: پذیرش داوطلبان در برخی رشته‌های کارشناسی ارشد براساس سوابق تحصیلی و بدون کنکور انجام خواهد شد. پذیرش بدون کنکور در رشته‌هایی انجام خواهد شد که داوطلب آن‌ها بسیار کمتر از ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌ها است.

زرین آمیزی تصریح کرد: این مصوبه جدید برای کنکور امسال اجرایی می‌شود؛ پس از اعلام نتایج نهایی کنکور کارشناسی ارشد ۱۳۹۹ و مشخص شدن وضعیت متقاضیان رشته ها،  سازمان سنجش آموزش کشور جزئیات و ظرفیت را اعلام خواهد کرد.

کنکور به آزمون مرگ و زندگی برای جوانان تبدیل شده است

نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران اظهار کرد: موضوع کنکور فضای اجتماعی غلطی را درست کرده است و ما یک جوان ۱۸ ساله را در یک آزمون مرگ و زندگی قرار می‌دهیم و فضایی را درست می‌کنیم این فرد با حداقل ظرفیت یک کار بزرگ در سطح ملی را انجام دهد.

او با اشاره به اینکه فضای رقابتی همیشه در رشته‌های مشخصی بوده است، گفت: در سال‌های اخیر در کشور در حوزه بهداشت و درمان سرمایه‌گذاری سنگین کرده‌ایم که خروجی آن در رشته‌های پزشکی دیده می‌شود، اگر توسعه و عمران اولویت بیشتری پیدا کند مهندسی و عمران رونق پیدا می‌کند.

ممنوعیت شرکت داوطلبان آزاد در آزمون MSRT مهر ۹۹

مجتبی صدیقی، رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم تحقیقات و فناوری و معاون وزیر علوم در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره برگزاری آزمون MSRT اظهار کرد: ظرفیت این دوره ۵۰ درصد دوره‌های قبل است. دانشجویان دکتری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در اولویت اول ثبت نام هستند و اگر ظرفیت خالی باقی بماند دانش آموختگان کارشناسی ارشد نیز می‌توانند در این آزمون شرکت کنند. در این مرحله از ثبت نام داوطلبان آزاد نمی‌توانند شرکت کنند.

ارائه ۴ سناریو برای حل آسیب‌های کنکور

معاون خط مشی‌گذاری و راهبری اجرای ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: مبتنی بر سه متغیر تمام کشورهای دنیا را در نموداری از نظر نظام سنجش و پذیرش نشان دادیم که در چه مرتبه ای قرار می گیرد، نظام سنجش و پذیرش خودمان و جایگاهش و همچنین نظام سنجش و پذیرش کشورهای دنیا برای ورود به دانشگاه ها را بررسی کردیم.

سوزنچی اضافه کرد: آسیب های جذب دانشجو از طریق کنکور و مبتنی بر نظام سنجش و پذیرش را با بررسی های انجام شده مشخص کردیم و به ۴ سناریو برای رفع آسیب های کنکور رهنمون شدیم.

جزئیات کاهش شهریه ثابت در ترم جدید تحصیلی

طهرانچی درباره جزئیات کاهش شهریه ثابت در ترم جدید تحصیلی گفت: به طور مثال در ترم گذشته متوسط شهریه ثابت رشته علوم انسانی ۵۵۵ هزار تومان، متوسط شهریه در علوم پایه ۹۸۰ هزار تومان، رشته فنی و مهندسی بین یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، رشته‌های علوم پزشکی کارشناسی یک میلیون و ۸۰۰ تا ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شده بود.

او افزود: در ترم جدید برای ورودی‌های سال ۹۹، شهریه ثابت رشته‌های کاردانی بین ۴۰۰ تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بسته به واحد محل تحصیل متفاوت است. در مقطع کارشناسی شهریه ثابت بین ۶۰۰ تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، کارشناسی ناپیوسته ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان خواهد بود.

حفظ حریم شخصی، خط قرمز سازمان سنجش است

ابراهیم خدایی، رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، اظهار کرد: سازمان سنجش مطلقا اطلاعات داوطلبان را به کسی نمی‌دهد، حفظ حریم خصوصی داوطلبان جزو خط قرمز‌ما است.

رئیس سازمان سنجش ادامه داد: به گفته برخی داوطلبان کنکور، مؤسسات انتخاب رشته و دانشگاه‌های غیرانتفاعی در موعد انتخاب رشته، پیامک‌های تبلیغاتی برای داوطلبان ارسال کرده‌اند که این موضوع را به مراجع ذی ربط ارسال کردیم تا بررسی شود.

اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری در روزهای پایانی مهر/ اینترنت دانشجویان به زودی تامین می‌شود

 منصور غلامی وزیر علوم در حاشیه مراسم رسمی آغاز سال تحصیلی ۱۳۹۹_۱۴۰۰ دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: نتایج نهایی کنکور سراسری در روزهای پایانی مهر اعلام می‌شود. دانشجویان جدید الورود در روزهای ابتدایی آبان می‌توانند ثبت نام خود را انجام دهند و کلاس ها بلافاصله بعد از شروع ترم آغاز خواهند شد.امیدواریم بتوانیم شرایطی را شاهد باشیم که دانشجویان جدید الورود را در چند هفته به صورت محدود داشته باشیم.

گلایه رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران از حضور مجازی رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی

عباسعلی کریمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها که در دانشگاه تهران برگزار شد، گفت:بهتر بود که رئیس جمهور در برنامه آغاز سال تحصیلی حضور فیزیکی داشتند تا روحیه کادر درمان عوض می‌شد و خستگی از تن ما بیرون می‌رفت.

کاهش تعداد شرکت کنندگان رشته ریاضی در کنکور نگران کننده بود

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران گفت: امیدواریم امسال آموزش عالی سالی درخشان‌تر را سپری کند. درحال حاضر شیوع ویروس کرونا نقش علم را در دنیا بیش از پیش نمایان کرده است.

 رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: یکی از نگرانی‌های جامعه علمی کشور عدم توجه و استقبال جوانان از علوم پایه و بنیادی است. امسال تعداد شرکت کنندگان کنکور در رشته ریاضی ۱۵۰ هزار نفر، در علوم تجربی ۵۹۴ هزار نفر و در علوم انسانی ۳۴۱ هزار نفر بوده است. کاهش تعداد شرکت کنندگان علوم ریاضی در کنکور می‌تواند نگران کننده باشد.

علت حضور مجازی روحانی در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها

نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در واکنش به سخنان رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره حضور رئیس جمهور در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها گفت:  فشار بر اجرای شیوه نامه‌ها مانع حضور رئيس جمهور در مراسم بازگشايی دانشگاه ها شده است. تعجب می کنیم که روسای دانشگاه های علوم پزشکی واقف به این جریان نیستند.

اطلاعات داوطلبان کنکور در اختیار موسسات پول ساز!

به نظر می‌رسد که حاشیه‌های آزمون امسال تمامی ندارد؛ چراکه برخی داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ۹۹ در تماس با باشگاه خبرنگاران جوان عنوان کرده‌اند که برخی دانشگاه‌های غیرانتفاعی و موسسات آموزش عالی آزاد و حتی موسسات کنکور در روز‌های انتخاب رشته برای آن‌ها پیامک تبلیغاتی ارسال کرده‌اند.

پس از آنکه بسیاری از داوطلبان با پیام های متعددی از سوی موسسات کنکوری مواجه شدند، ادعای فروش اطلاعات داوطلبان کنکوری  قوت گرفت، اما به راستی این اطلاعات را چه کسی در اختیار این موسسات قرار می دهد؟

نتیجه کنکور سراسری ۹۹ هفته اول مهر اعلام می‌شود

ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش و آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی، درباره زمان اعلام نتایج کنکور سراسری سال ۱۳۹۹، گفت: نتایج اولیه کنکور سراسری ناپیوسته سال ۱۳۹۹ برای ورود به دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی هفته اول مهر اعلام می‌شود.

رئیس سازمان سنجش در ادامه بیان کرد: با پایان فرآیند انتخاب رشته، مصاحبه و آزمون عملی برای برخی رشته‌ها و دانشگاه‌ها مثل دانشگاه فرهنگیان،  که البته سعی می شود به نسبت سال قبل فشرده تر شود، نتایج نهایی تا پایان مهر ۹۹ اعلام شود.

دانشجویان جدید الورود با واحد کمتر و کلاس فشرده‌تر ترم یک را سپری می‌کنند

علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری در گفت‌وگوی زنده تلویزیون درباره جزئیات آموزش در ترم تحصیلی جدید گفت: دانشجویان در امتحانات پایان ترم مثل دانشجویان قدیم شرکت خواهند کرد و تمام تلاشمان این است که ترم حذف نشود. دیر شروع شدن ترم این دانشجویان با واحد کمتر و کلاس فشرده‌تر جبران می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما