شناسهٔ خبر: 42679826 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

گرانی کمر نانوایی‌ها را شکست | دخل و خرج دیگر همخوانی ندارد

نانوایی‌های یزد به عنوان تولیدکنندگان قوت غالب مردم این روزها حال و روز خوش ندارند و علاوه بر مخارج کمرشکن زندگی روزمره، دخل آنها حتی کفاف اداره نانوایی را هم نمی‌دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، کار کنار تنور داغ در گرمای ۴۰ درجه یزد طاقت فرساست اما وقتی صحبت از تأمین قوت غالب مردم و نان شب آن‌ها می‌شود، همت و غیرتی مردانه، کارگران زحمتکش نانوایی را پای‌کار نگه می‌دارد. بعضی روزهای تابستان آن‌قدر گرم و طاقت‌فرسا می‌شود که حتی تصور کار کنار تنور داغ هم غیرقابل‌تحمل است اما فکر تأمین معاش از یک‌سو و نیاز مردم به نان از سوی دیگر، رنج کار در نانوایی را اندکی آسان‌تر می‌کند اما وقتی باکار طاقت‌فرسا، تأمین معاش مشکل شود، دیگر انگیزه‌ای برای کار در شرایط سخت باقی نمی‌ماند. حکایت نانوایان یزدی این روزها این‌گونه است؛ کار زیاد و سخت و دستمزد حداقلی آن‌هم دستمزدی که یکی درمیان قدرت پرداخت آن از کارفرمای نانوایی سلب شده است.

گرانی فعالیت نانوایی‌های یزد را فلج کرد

تورم بی‌سابقه ماه‌ها و روزهای اخیر و گرانی‌های افسارگسیخته، همه مشاغل را تحت تأثیر قرار داده اما برخی مشاغل نظیر نانوایی‌ها به‌واقع فلج شده‌اند و دخل‌وخرج هیچ ربطی به یکدیگر ندارند. هزینه‌های اداره یک نانوایی از تأمین آرد و پرداخت هزینه‌های آب و برق و گاز و … تا دستمزد کارگران، نه‌تنها چیزی در دخل باقی نمی‌گذارد بلکه دخل همیشه بدهکار خرج است و این دو که سال‌ها با یکدیگر هم‌خوانی نداشتند اکنون در شرایط بسیار بدتری قرارگرفته‌اند.

مشکل نانوایی‌های یزد به کلاف سردرگمی تبدیل‌شده که یکسر آن ناتوانی مردم در پرداخت هزینه بیشتر برای خرید نان یا به عبارتی گرانی نان است و سر دیگر آن حقوق تضییع‌شده شاطر و شاگردان نانوایی و صاحب‌کاری که نه‌تنها یک ریال ته دخلش نمی‌ماند بلکه هرماه به دخل نیز بدهکار می‌شود. تحمل این شرایط به‌قدری سخت شده که نانوایان یزد دیگر سکوت را جایز ندانستند و وقتی مطالبه آن‌ها از مسئولان به‌جایی نرسید، در مقابل استانداری اجتماع کردند تا شاید دولتی‌ها فکری به حال وضعیت نانوایی‌ها کنند.

پول حاصل از فروش نان حتی کفاف دستمزد کارگر را نمی‌دهد

یکی از نانوایان اظهار کرد: پول حاصل از فروش نان حتی کفاف دستمزد کارگران و شاطر را هم نمی‌دهد و خود واقفیم که حق آن‌ها ضایع می‌شود. هزینه گاز و آب نانوایی که پرداخت شود، پول کافی برای پرداخت دستمزد کارگران باقی نمی‌ماند و این امر سبب شده تا کارگران اغلب نانوایی‌های یزد کار را تعطیل کنند.

محمدرضا زارع افزود: راضی به افزایش نرخ نان نیستیم زیرا می‌دانیم کمر مردم زیر بار گرانی و تورم افسارگسیخته شکسته اما واقعیت این است که ما نیز در تأمین خرج و مخارج زندگی خود وامانده‌ایم. در چنین شرایطی دولت باید وارد میدان شوند و با ارائه راهکار یا یک بسته اقتصادی، به رفع مشکلات نانوایان کمک کند.

فعالیت ۲ هزار نانوایی در سطح استان

جلال پیروزی‌فر بیان کرد: در حال حاضر ۲ هزار واحد نانوایی در سطح استان فعالیت می‌کنند، این شرایط فشار زیادی را بر نانوایان و خانواده‌های آن‌ها وارد کرده و با درآمد نانوایی نمی‌توان یک خانواده را حتی با ساده‌ترین امکانات اداره کرد. وی افزود: مسائل و مشکلات صنف نانوایان تاکنون در چند نوبت به اطلاع مسئولان استان اتاق اصناف رسیده اما هنوز اقدام مناسبی در این زمینه انجام‌نشده است.

همفکری نانوایان برای رفع مشکلات نانوایی‌ها

رئیس اتحادیه نانوایان استان یزد تأکید کرد: از مسئولان انتظار داریم برای ارتقای شأن نانوایان و تأمین نیازهای اولیه اقتصادی و معیشتی این قشر که سالانه درگیر پخت نان موردنیاز مردم هستند، اقدامات مناسبی صورت گیرد تا هم قشر نانوا در تأمین معیشت خود دچار مشکل نباشد و هم به مردم فشاری برای خرید نان وارد نشود.

در این شرایط سخت اقتصادی برای برون‌رفت از مشکلات نانوایان و تأمین مطالبه آن‌ها، لازم است مسئولان با همفکری و بررسی دقیق تمام زوایای موضوع، اقدام عاجلی انجام دهند تا نانوایان بیش از این تحت‌فشار قرار نگیرند و بتوانند با فراغ بال به تأمین نان مردم بپردازند. نانوایان معتقدند اگر دولت با مدیریت قوی پای‌کار بیاید و در رفع این مشکل از همفکری نانوایان بهره بگیرد، مسائل این قشر ساده‌تر و سریع‌تر برطرف خواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما