شناسهٔ خبر: 42679379 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: سنا | لینک خبر

بسته خبری ۹۹,۲۶؛

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

صاحب‌خبر -

مجلس مصمم به حمایت از بازار سرمایه است

محمد باقر قالیباف در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی با اشاره به جلسه غیرعلنی مجلس با وزیر اقتصاد و رییس کل بانک مرکزی درباره‌ وضعیت بازار سرمایه به ارائه خلاصه گزارش این جلسه پرداخت و با تاکید بر حمایت مجلس شورای اسلامی از بازارهای سرمایه گفت: جلسه غیرعلنی امروز مجلس بیش از دو ساعت و نیم به طول انجامید و عمدتا متمرکز بر مسائل حوزه بازار سرمایه بود. رییس مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که سرمایه و پول مردم در بورس باید مورد صیانت قرار گیرد این امر را از اولویت‌های مجلس شورای اسلامی عنوان و خاطر نشان کرد: ما کمک‌های لازم به دولت برای تثبیت بورس را انجام می‌دهیم افزایش سرمایه هم از موضوعات جدی بود که در همین زمینه لایحه دو فوریتی دولت برای صرف سهام بدون حق تقدم آمد و در کمتر از ۲۲ – ۲۳ روز تصویب و ابلاغ شد و می‌تواند به عمق‌بخشی، تثبیت و هدایت نقدینگی و حفظ نقدینگی بورس و اموال مردم کمک کند

مشاهده کل خبر

«صندوق سرمایه‌گذاری مشترک» ۳۰ هزار میلیارد تومانی شرکت‌های بزرگ معدنی می آید

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در در نشست هم اندیشی رییس سازمان بورس، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس و رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه طی یکسال اخیر را فرصتی مهم برای اقتصاد ملی و تامین مالی بخش مولد اقتصاد دانست و  با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده برای توسعه بازار گفت: امکان انتشار اوراق تامین مالی بدون ضامن و از طریق رتبه‌بندی، یکی از تصمیماتی است که در سازمان بورس اتخاذ شده و شرکت «فولاد مبارکه» به عنوان نخستین شرکت به حجم ١٠هزار میلیارد تومان از این امکان بهره برداری کرد. این روش برای تامین مالیِ شرکت‌های فلزی و معدنی به خصوص شرکت‌های مجموعه ایمیدرو که بنیه مالی خوبی دارند، پتانسیل مناسبی است.

مشاهده کل خبر

ﺩﻭﺍﺯﺩﻫﻤﯿﻦ ﺩﻭﺭﻩ ﺑﯿﻦﺍﻟﻤﻠﻠﯽ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﺍﺳﻼﻣﯽ آغاز شد

دکتر حسن قالیباف اصل ضمن تشکر از حضور و استقبال خوب کارشناسان و متخصصان حوزه مالی اسلامی از این نشست اظهار داشت: امروز  ابزار های مالی اسلامی در کشور های مختلف بیش از پیش با اقبال مواجه است و رویداد هایی همچون دوره ICM که دانشمندان و متخصصان این حوزه را گرد هم می آورد، می تواند به گسترش بیشتر این ابزارها کمک کند. رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار افرود: سازمان بورس به مدت ١١ سال با مشارکت نهاد های بین المللی و داخلی همایش بازار سرمایه اسلامی(ICM) را برگزار کرده و امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، این دوره را برای نخستین بار به صورت برخط برگزار می کند.

مشاهده کل خبر

اراده حاکمیت به صیانت از سرمایه مردم در بورس است/ تذکر به برخی حقوقی‌ها

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با بیان اینکه حاکمیت به شدت از سرمایه‌گذاری مردم در بورس حمایت می‌کند، گفت: طبق مقررات به برخی شرکت‌های حقوقی که به عرضه بیش از یک درصد سهام بلوکی اقدام کردند، تذکراتی داده شد. علی صحرایی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر شدن وضع روز شنبه بازار سرمایه‌ به خاطر مصوبات روز پنج‌شنبه شورای عالی بورس بود، گفت: خیلی عوامل بر بازار و تصمیم‌گیری فعالان بازار سرمایه اثر دارد، از جمله اینکه مردم فهمیدند حاکمیت برای صیانت از سرمایه‌گذاری‌شان محکم پای کار است. اگر نیاز باشد، اقداماتی فراهم می‌کند که نقدشوندگی سرمایه‌گذاری در بورس تضمین شود.

مشاهده کل خبر

نقش فین‌تک‌های اسلامی و تامین مالی اسلامی در اقتصاد

مدیرعامل فرابورس ایران در دوازدهمین دوره بین‌المللی بازار سرمایه اسلامی که به صورت آنلاین و با حضور بیش از ۹۰ نفر از ۲۶ کشور برگزار شد، طی ارائه‌ای با موضوع «فین‌تک‌های اسلامی و تامین مالی اسلامی»، تامین مالی اسلامی را روش‌های تامین مالی که ریشه در اخلاق اسلامی دارند و برای منافع اجتماعی شکل می‌گیرند، تعریف کرد و افزود: با رعایت چارچوب‌های اسلامی و به کمک بازار سرمایه و به‌کارگیری فناوری، می‌توان در مسیر تامین مالیِ نیازهای جامعه و درنتیجه رشد و بالندگی اقتصادی کشور گام برداشت. امیر هامونی روش‌های تامین مالی از جمله زکات، صدقه و قرض‌الحسنه را منابعی عنوان کرد که با رعایت چارچوب و موازین اسلامی جمع‌آوری می‌شوند و می‌توانند مصارف مختلفی داشته باشند.

مشاهده کل خبر

روند بازارسهام مثبت است

دکتر محمد فطانت، مدیرعامل بانک آینده توضیحاتی درباره افت شاخص بورس و آینده بازار سرمایه داده است. رئیس سابق سازمان بورس و اوراق بهادار درباره روند بازار سرمایه پیش‌بینی کرد: فکر می‌کنم با در نظر گرفتن چشم‌اندازهای پیش رو، روند بازارسهام مثبت است. به اعتقاد من در حال حاضر فقط وجود برخی عدم قطعیت‌هاست که به نوسان بازارسهام منجر شده؛ البته اعمال یک شبه برخی سیاست‌ها نیز کاهش میزان اطمینان و اعتماد سرمایه‌گذاران را به دنبال داشته؛ چنان‌که وقتی به یکباره نسبت سرمایه‌گذاری در سهام برای صندوق‌های با درآمد ثابت، کاهش یافت و همزمان میزان اعتباردهی کارگزاری‌ها را محدود کردند، بازار دچار نوسان شد.

مشاهده کل خبر

مصوبه شورای عالی بورس منع قانونی ندارد

عضو شورای عالی بورس، شایعه عدم اجرایی بودن مصوبه شورای عالی بورس و مغایرت این مصوبه را با قانون رفع موانع تولید و خروج بانک ها از بنگاه داری، تکذیب کرد و گفت: این مصوبه کاملا قابل اجرا است و بندهایی از آن به موضوع قانون خروج بانک ها از بنگاه داری اشاره و آن را حل کرده است. سعید اسلامی بیدگلی در گفت و گو با همفکران با تاکید بر اینکه شورای عالی بورس در برخی موارد درباره بندهای قانونی اجازه ورود دارد، گفت: دو نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر شورا و رییس کل بانک مرکزی به عنوان یکی از اعضای شورا در جریان این مصوبات هستند و هیچ منع قانونی برای اجرای آن وجود ندارد.

مشاهده کل خبر

بازارگردانی، کلید توسعه بازار سرمایه

عضو شورای عالی بورس، پیاده سازی بازارگردانی صحیح در بازار سرمایه را نیازمند حمایت و همکاری حقوقی‌ها دانست و ابراز امیدواری کرد که با تصویب آیین نامه صیانت از حقوق سهامداران ، شاهد حرکت منطقی بازار سرمایه باشیم. سلاح ورزی در خصوص انواع حمایت از بازار سرمایه و نقش شورای عالی بورس در این زمینه هم گفت: سازمان بورس از سازوکارهای ویژه خود برخوردار است اما در شرایط فعلی به نظر می‌رسد کمبود یک کانال رسمی برای دریافت شکایات و نظرات و سوالات سهامداران حقیقی بیشتر به چشم می‌خورد.

مشاهده کل خبر

امکان اصلاح دامنه نوسان با تقویت بازارگردانی

در وبیناری که با حضور سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس، محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس های سازمان بورس و اوراق بهادار و محمود گودرزی معاون بازار بورس اوراق بهادار تهران برگزار شد ،فعالان بازار سرمایه پیشنهادهای خود را در خصوص ریزساختارهای بازار سرمایه بیان کردند. زانیار احمدی  مدیر گروه آمار و تحلیل ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار در این وبینار عنوان کرد: در حوزه ریزساختارهای بازار  سرمایه به ویژه حجم مبنا و دامنه نوسان مطالعات گسترده ای انجام شده است و بر اساس این مطالعات، دامنه نوسان در بسیاری از کشورها اعمال و از چهار درصد تا ۵۰ درصد هم قابل مشاهده است. بنابراین، مهمترین ویژگی دامنه نوسان در کشورهایی با بورس پیشرفته نیز برخورداری از دامنه نوسان پویا است.

مشاهده کل خبر

راه‌اندازی استودیوی تلویزیونی بورس تا دو هفته آتی

سیاوش وکیلی، مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بورس، بیان کرد: داشتن شبکه تلویزیونی اختصاصی بورس همواره یکی از آرزوهای دیرینه بازار سرمایه بوده که جای خالی آن همیشه احساس می‌شد. علی صحرائی، مدیرعامل شرکت بورس تهران نیز در این جلسه بر تاثیر وافر رسانه در افکار عمومی و افزایش سواد عمومی در کشور تاکید کرد و افزود: انتظار می‌رود با ایجاد تلویزیون بورسی و همکاری مسیولان صداوسیما، محتوای آموزشی مورد نیاز مردم در اختیار همه اقشار جامعه قرار گیرد.

مشاهده کل خبر

آئین نامه حفظ ثبات بازار سرمایه تورم زا نیست

مدیر گروه آمار و تحلیل ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار، ریشه بسیاری از نوسانات غیرعادی و پیش بینی نشده در بازار سرمایه را ترس و رفتارهای هیجانی دانست. زانیار احمدی با بیان اینکه سپرده گذاری صندوق توسعه ملی در صندوق تثبیت بازار و همچنین امکان سرمایه گذاری مستقیم بانک ها در بازار سرمایه با توجه منع مواد ۱۶ و ۱۷ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی، نگرانی هایی در خصوص تورم زا بودن این اقدام مطرح کرده است، تصریح کرد:  لازم به تاکید است که صندوق ثثبیت بازار جهت ایجاد ثبات در بازار، افرایش نقدشوندگی، کاهش ریسک های سیستمی و کنترل هیجانات هم در شرایط صعودی و هم در شرایط نزولی بازار اقدام به بازارگردانی و خرید و فروش اوراق بهادار می کند.

مشاهده کل خبر

توقف و بازگشایی ها سلیقه ای نیست

مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص توقف و بازگشایی نمادها به دلیل نوسان مثبت یا منفی ۲۰ درصد و ۵۰ درصد سعید محمدعلیزاده اظهار داشت: طبق مواد هفده مکرر و هفده مکرر یک، دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات بورس اوراق بهادار در تهران و مواد دوازده مکرر یک و دوازده مکرر دو دستورالعمل اجرایی نحوه انجام معاملات اوراق بهادار در فرابورس ایران، در صورتی که قیمت پایانی سهم طی پنج روز معاملاتی متوالی بیش از ۲۰ درصد افزایش یا کاهش یابد، نماد معاملاتی پس از یک ساعت توقف مجدداً شروع می‌شود و اگر این توقف در ساعت آخر معاملات باشد نماد در روز بعد بازگشایی می‌شود.توضیح داد.

مشاهده کل خبر

بازار مسیر خود را پیدا می کند

عضو هیات مدیره شرکت مشاوره سرمایه گذاری آرمان آتیضمن تحلیل حرکت روزهای گذشته شاخص چشم انداز آتی بازار سرمایه را ترسیم کرد و گفت: آنچه که این روز ها و چند روز گذشته از بازار سرمایه می بینیم نشان دهنده رفتار واقعی بازار سرمایه است و آنچه که چند ماه گذشته اتفاق افتاد، ناشی از یک رفتار هیجانی، متعلق به سرمایه گذارانی بود که به دلیل فقدان فرهنگ سازی به طور مستقیم وارد بازار سرمایه شدند. علی اسلامی بیدگلی افزود: البته باید نهادهای سرمایه گذاری غیر مستقیم هم بسترها و زیر ساخت های لازم را برای پاسخ به نیازهای سرمایه گذاران داشته باشند. اگر شرایط لازم مهیا نباشد سرمایه گذارها به ناچار به سمت سرمایه گذاری مستقیم در بازار سرمایه هدایت می شوند.

مشاهده کل خبر

صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی (PE)؛ ظرفیت بکر بازار سرمایه ایران

معاون خدمات مالی شرکت مشاورسرمایه‌گذاری فاینتک، افزایش نقدشوندگی را از کارکردهای مهم صندوق‌های خصوصی بورسی دانست . محسن مهدی نسب گفت: این نوع صندوق‌ها با جمع‌آوری منابع از سرمایه‌گذاران در یک دوره حدودا ۱۰ ساله اقدام به سرمایه‌گذاری در شرکت‌های خصوصی کوچک و متوسط یا شرکت‌های دچار بحران می‌کنند،‌ آنها را ارتقا می‌دهند و در نهایت با عرضه سهام آنها به دیگر سرمایه‌گذاران یا وارد کردن آن به بورس ، بازدهی قابل توجهی را برای سرمایه‌گذاران خود رقم می‌زنند.

مشاهده کل خبر

امکان معامله بدون محدودیت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی، بعد از یک سال

سرپرست اداره بازرسی نهادهای مالی خدمات دهنده، سرمایه‌گذاری و هلدینگ سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: پیرو ابلاغیه مورخ نهم اردیبهشت ۹۹ مقام معظم رهبری، شورای عالی بورس طی جلسات متعددی در خصوص آزادسازی سهام عدالت سرانجام در تاریخ چهارم مردادماه امسال، آیین نامه آزادسازی سهام عدالت را تصویب و ابلاغ کرد. به گفته شهریار علیمحمدی، شرکتهای سرمایه گذاری استانی سهام عدالت (سهام شرکتهای سرمایه‌پذیر) پس از قابلیت معامله طی مدت زمان یکسال مطابق برنامه مصوب شورای عالی بورس قابل انجام خواهد بود و پس از آن بدون محدودیت خواهد بود.

مشاهده کل خبر

چرخش به سمت تعادل/ در روزهای سخت، بازار سرمایه به درستی مدیریت شد

عضو هیات مدیره شرکت کارگزاری اقتصاد بیدار در بررسی روند بورس طی سال جاری، اظهارکرد: بعد از اردیبهشت ماهِ امسال شاهد ورود تاریخی مردم به بورس اما با روند صعود هیجانی شاخص بودیم. در نظر داشته باشید که چنین روندی در هیچ بازاری در دنیا طبیعی نیست. این روند صعودی پرشتاب، نشان‌دهنده تقاضای بالا برای ورود به بورس و نیز هیجان زیاد در این بازار است که این به نفع بازار سرمایه نبود. به گفته علیرضا تاج‌بر، بازار سرمایه مورد توجه، تمرکز و حمایت مسولان درجه یک کشور است. متخصص ترین و باتجربه ترین مدیران در سازمان بورس و بازار سرمایه حضور دارند. رییس سازمان بورس در شرایط خاصی سکانداری بازار سرمایه را در اختیار گرفته و علی رغم اینکه هر روز با یک مسیله جدید روبرو است شرایط مدیریت و اقدامات درستی انجام شده است.

مشاهده کل خبر

تدوین آیین‌نامه «حفظ ثبات بازارسرمایه» قدمی مثبت در تاریخ بورس ایران

به گفته کارشناس حقوقی بازار سرمایه، تدوین آیین‌نامه حفظ ثبات بازار سرمایه و صیانت از حقوق سهامداران و سرمایه‌گذاران که اخیراً توسط شورای عالی بورس به تصویب رسید، ضمن آنکه قدمی بسیار مثبت در بازارسرمایه ایران محسوب می‌شود، مکانیزم‌های حمایتی از بازار سرمایه را قاعده‌مند کرده و موجب اعتماد و اطمینان بیشتر سرمایه‌گذاران حقیقی به این بازار خواهد شد. وحید واشقانی فراهانی افزود: در این آیین‌نامه مواردی همچون بیمه سهام در قالب استفاده از ظرفیت سهام خزانه و اوراق تبعی مطرح شده است که البته موضوع تازه‌ای در بازار سرمایه نیست و قبلاً هم اجرا شده است، اما تفاوت آن این است که در این آیین‌نامه قرار است به اجرای این روش‌ها، نظم و ترتیبی داده شود و برای اجرای بهینه آن‌ها مقررات مدونی تعریف شود.

مشاهده کل خبر

نظر شما