شناسهٔ خبر: 42678710 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختصاصی ایرنا؛

سرانه فضای آموزش خراسان شمالی ۷۰ سانتی مترمربع ارتقا یافت 

بجنورد-ایرنا- مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی گفت: ۹۶ مدرسه با ۵۴۷ کلاس درس از سال ۹۲ تاکنون ساخته شده است که با این اقدام، سرانه فضای آموزشی استان، ۷۰ سانتی مترمربع افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

امین فلاح روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون سرانه فضای آموزش برای هر دانش آموز در استان به ۵.۳ مترمربع رسیده است.

وی افزود: با تخریب و بازسازی ۱۳۷ مدرسه با ۵۸۶ کلاس درس، فضاهای ناامن و فرسوده هم کاهش یافته است به طوری که در سال ۹۲،  ۲۲ درصد استان مدارس تخریبی بود اما این اکنون این رقم به ۱۱ درصد رسید است.

فلاح، استانداردسازی تاسیسات گرمایش مدارس را از اقدامات شاخص در این دولت عنوان کرد و افزود: از سال ۹۲ تاکنون، سیستم گرمایش در هزار و ۴۰۳ مدرسه با ۶ هزار و ۲۷۶ کلاس درس استاندار سازی شده است.

وی گفت: در این مدت،  شاخص استان در استاندارد بودن سیستم گرمایش مدارس استان با ۸۵ درصد رشد، از ۱۳ درصد به ۹۸ درصد رسیده و اکنون سیستم گرمایش ۹۸ درصد از مدارس استاندارد است.   

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی اظهار داشت: ساخت سالن ورزشی هم در این دولت، مورد تاکید قرار گرفته است و با ساخت ۲۱ سالن ورزش از ۹۲ تا ۹۸، شاهد رشد  ۱۳ درصدی در این شاخص هستیم.

وی گفت: احداث و تجهیز ۹۴ مدرسه با ۴۷۹ کلاس درس با  بیش از ۷۳۰ میلیارد ریال اعتبار،  تخریب و بازسازی ۱۳۷ مدرسه با ۵۸۶ کلاس درس با بیش از ۶۸۰  میلیارد ریال از اقدامات مهم در حوزه نوسازی مدارس استان در این دولت است که این اقدامات شامل حذف تمام مدارس خشتی و گلی استان و حذف مدارس سنگی است.

وی خاطرنشان کرد: در این دولت،  ۴۵ مدرسه با ۱۲۲ کلاس درس خشتی و گلی و نیز ۱۷ مدرسه سنگی با ۳۸ کلاس درس برچیده شد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی گفت: برای استاندراد سازی سیستم گرمایشی هزار و ۵۷ مدرسه با چهار هزار و ۸۹۸ کلاس درس، بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار صرف شد.

و با اشاره به اینکه تمام بخاری های نفتی از مدارس سطح استان حذف شده است گفت: بخاری نفتی ۳۴۵ مدرسه و هزار و ۳۷۸ کلاس درس برچیده شد و بخاری های گازی هم در ۲۸۲ مدرسه با هزار و ۲۷۸ کلاس درس برچیده شد.  

وی،  احداث و تجهیز چهار هنرستان فنی و حرفه ای با ۴۸ کلاس درس و بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال اعتبار و احداث و تجهیز هشت خوابگاه دانش آموزی با بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال اعتبار را از دیگر اقدامات در این دولت برشمرد و گفت: ۲۰ سالن ورزشی دانش آموزی با بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال ساخته و تجهیز شد همچنین یک باب سالن ورزشی استاندارد با ۴۵ میلیارد ریال اعتبار ساخته شد.

وی گفت: احداث و تجهیز یک باب مجتمع شبانه روزی عشایری با ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار،  احداث و تجهیز مرکز شبانه روزی کودکان استثنایی با ۹۲ میلیارد ریال اعتبار،  احداث و تجهیز سه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با ۵۰ میلیارد ریال و احداث و تجهیز یک مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با  ۷۲ میلیارد ریال اعتبار از دیگر خدمات دولت در این استان است.  

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی افزود: برای احداث و تجهیز اردوگاه ملی دانش آموزی استان هم بیش از ۵۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.

بر اساس این گزارش، در خراسان شمالی ۱۵۰ مدرسه با ۸۰۰ کلاس درس تخریبی است و ۶۸۶ مدرسه با سه هزار و ۶۸۴ کلاس درس نیازمند مقاوم سازی است.

۷۰۰ فضای آموزشی استان با ۲ هزار و ۹۲۳ کلاس درس مستحکم است، که بر این اساس ۳۹ درصد مدارس خراسان شمالی مستحکم، ۵۰ درصد از این فضاها نیازمند مقاوم سازی و ۱۱ درصد هم همچنان تخریبی است.  

در استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی ۱۸۰ هزار دانش آموز در بیش از ۲ هزار باب مدرسه تحصیل می‌کنند.  

نظر شما