شناسهٔ خبر: 42678575 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خبر داد:

راه‌اندازی سامانه هوشمند توزیع کود در لرستان

مهران مریدی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان از راه‌اندازی سامانه هوشمند توزیع کود در این سازمان خبر داد.

صاحب‌خبر -

اسفندیار حسنی‌مقدم، بیست‌وهشتم شهریور ماه در جلسه تشریحی توزیع کود به صورت هوشمند اظهار کرد: در سال ۹۳ به ازای هر هکتار اراضی کشاورزی ۱۳۳ کیلوگرم کود در کشور توزیع شد که این رقم اکنون به ١۷۶ کیلوگرم رسیده است.

وی افزود: این در حالیست که بر اساس استاندارد بین‌المللی و شرایط حاصل‌خیزی آب و خاک لرستان برای هر هکتار باید به ٣۳۰ کیلوگرم برسد، بنابراین لازم است ما متولیان بخش کشاورزی تلاش کنیم به این عدد استاندارد برسیم.

حسنی‌مقدم ادامه داد: تحقق توسعه در استان متکی به بخش کشاورزی است، بهبود وضعیت اقتصادی مردم و فرایند توسعه لرستان باید در بخش کشاورزی صورت گیرد که جهت نیل به این مهم برنامه‌های مدونی طراحی کرده‌ایم تا سیاست‌های بخش کشاورزی را پیش ببریم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان تصریح کرد: کشور ما در شرایط فعلی با یک نبرد اقتصادی تمام عیار با استکبار جهانی مواجه است در این نبرد ما باید تلاش کنیم تا موفق شویم و یکی از راهکارها برای خروج از این چالش تکیه بر تولید محصولات بومی است و بخش کشاورزی این پتانسیل را دارد سبب بی‌نیازی از واردات شده و به رونق اقتصادی کشور کمک‌های اساسی کند.

وی به توزیع نهاده‌های بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در زمینه تامین بذر در سنوات گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته و بذر با کیفیت و با اصالت به اندازه کافی در اختیار کشاورزان قرار گرفته و همچنین بخشی از کود به صورت یارانه‌ای تامین و بخشی دیگر از طریق بازار تامین می‌شود. در عرضه کود یارانه‌ای و بازار آزاد اختلاف قیمتی وجود دارد که باید مدیریت شده و به شکل دقیق و درست توزیع شود.

حسنی‌مقدم با انتقاد از توزیع کود به روش لیست و حواله و غیرسیستماتیک، تاکید کرد: تمامی شهرستان‌های استان مکلفند توزیع کود را از طریق سامانه هوشمند انجام دهند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به سایر نهاده‌های کشاورزی اشاره کرد و گفت: در تامین و توزیع نهاده‌های دامی همچون کنجاله سویا، ذرت و جو نیز مشکلاتی وجود دارد و برای ساماندهی و برخورد با اخلالگران لازم است ناظران و بازرسان به صورت جدی ورود کنند.

وی خاطرنشان کرد: داروها و واکسن‌هایی که توسط دامپزشکی تأمین می‌شود باید بر روی واردات و کیفیت و نحوه توزیع آنها نظارت کافی به‌عمل آید.

انتهای پیام

نظر شما