شناسهٔ خبر: 42672788 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

حزب‌الله: واشنگتن مسئول برهم زدن تلاش‌های صورت گرفته برای تشکیل دولت است

فراکسیون «الوفاء للمقاومه» وابسته به جنبش حزب‌الله لبنان دولت آمریکا را مسئول برهم زدن تلاش‌های صورت گرفته برای تشکیل دولت در این کشور دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، فراکسیون «الوفاء للمقاومه» وابسته به جنبش حزب‌الله لبنان، امروز (پنجشنبه)، تأکید کرد اینکه طرفی بخواهد به جای این فراکسیون نماینده‌های آن را انتخاب کند را رد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری «العهد»، این فراکسیون در این خصوص گفت: «تلاش برخی‌ها برای قدرت گرفتن از خارج آن هم برای تشکیل یک دولت با وزرای جعلی تلاشی است که هدف آن خشکاندن ابتکار فرانسه است».

در ادامه این بیانیه آمده است: «اینکه کسی بخواهد به جای ما وزرای نماینده ما در دولت را انتخاب کند یا چنانچه کسی بخواهد در انتخاب وزارتخانه‌ها به‌خصوص وزارت دارایی بر تشکیلاتی که وابسته به ماست، ممنوعیتی اعمال کند، ما قاطعانه این را رد می‌کنیم».

فراکسیون الوفاء در ادامه ضمن تأکید بر اهمیت ابتکار فرانسه، گفت: «دولت آمریکا که برای از بین بردن ثبات لبنان از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کند، مسئول از برهم زدن [تلاش‌های صورت گرفته برای] تشکیل دولت است».

الوفاء ادامه داد: «تعجب می‌کنیم از برخی کسانی که در سایه دولت تشکیل می‌دهند و نخست‌وزیر مأمور تشکیل کابینه را از رایزنی‌ با فراکسیون‌ها، ایجاد مکانیزم‌های جدید و اخلال در توازن دولت از راه گرفتن وزارت‌خانه از گروه‌ها، منع می‌کنند».

این فراکسیون در ارتباط با توافق سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی گفت: «توافق ذلتی را که بر خلاف خواست مردم امارات و بحرین بر این دو کشور تحمیل شد، محکوم می‌کنیم زیرا [این توافق] سند خیانت به آرمان فلسطین و مردم این کشور است».

این فراکسیون در ادمه با اشاره به بحران به وجود آمده در پی شیوع ویرو  کرونا گفت: «برای حفاظت از زندانیان در برابر شیوع ویروس کرونا، می‌خواهیم اقداماتی اتخاذ شود که تعداد زندانیان در زندان‌ها کاسته شود و بی‌گناهان آزاد شوند».

تمام این تحولات پس از روز چهارم آگوست (۱۴ مرداد) یا روز انفجار مهیب در منطقه بندرگاه بیروت در این کشور رخ می‌دهد. این انفجار عظیم که به کشته شدن بیش از ۱۹۰ کشته و ۶۵۰۰  منجر شد، استعفای دولت «حسان دیاب» نخست‌وزیر پیشین لبنان را به همراه داشت.

پس از استعفای حسان دیاب  «مصطفی ادیب» با رأی اکثریب پارلمان لبنان به عنوان مأمور تشکیل کابینه در این کشور انتخاب شد.

«امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه که پیشتر برای مداخله در امور لبنان به بیروت سفر کرده بود،‌ برای تشکیل دولت در این کشور ضرب‌الاجل تعیین کرد. روز گذشته مهلت ۱۵ روزه ماکرون به سیاستمداران لبنانی مبنی بر تشکیل دولت متناسب با شرایط فعلی لبنان بدون حتی ارائه اسامی وزیران پیشنهادی به پایان رسید و در واکنش به این رویداد، کاخ ریاست جمهور فرانسه (الیزه) از این بابت ابراز تأسف کرد.

دوگانه شیعی (حزب‌الله و امل) پیشتر شرط گذاشته بودند که اگر «مصطفی ادیب»‌ مأمور تشکیل کابینه این دو حزب‌ را از وزارت دارایی محروم کند، در دولت جدید مشارکت نخواهند کرد. 

شبکه «ال.بی.سی.آی» امروز در خصوص تشکیل دولت در لبنان خبر داد که پاریس در تحمیل خواسته خود بر دو گانه شیعی شکست خورده و درخواست دو حزب‌ یاشده در ارتباط اعطای وزارت امور دارایی به آنها را پذیرفته است (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

نظر شما