شناسهٔ خبر: 42672136 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

گروسی: توافق با ایران مهم بود اما پایان ماجرا نیست

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید سطح همکاری با ایران مورد قبول است حال آنکه به رغم توافق به دست آمده، هنوز در ابتدای راه هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفتگو با مجری برنامه «هارد تاک» بی‌بی‌سی، به موضوع سفر خود به تهران پرداخت و گفت: از ایران خواستم که اجازه دسترسی به یکی دو مکان را به ما بدهد و این موضوعی بود که رابطه ما را به بن‌بست کشانده بود و چنانچه حل نمی‌شد؛ این نگرانی وجود داشت که وضعیت از این هم پیچیده‌تر شود.

وی افزود: مهم بود که با ایرانی‌ها گفتگوی مستقیم داشته باشم و آنها نیز به اندازه کافی مهربان بودند که به این درخواست پاسخ مثبت بدهند. با حسن روحانی رئیس‌جمهور و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران و شماری دیگر از مقامات این کشور گفتگو کردم و به این ترتیب بود که با هم به توافق رسیدیم.

گروسی ادامه داد: مسئولین آژانس موفق به ازسرگیری فعالیت‌های بازرسی خود شدند. به یکی از دو مکان مورد نظر هم دسترسی داشتند که به دلایل محرمانه نام آن را ذکر نمی‌کنم و تا چند روز دیگر هم از مکان دوم بازدید می‌کنیم. اما اجازه بدهید که بگویم توافق با ایران مهم بود حال آنکه پایان ماجرا نیست. نمی‌خواهم درباره دستاوردهایمان بزرگ نمایی کنم. در واقع محصول (این توافق)، بازگشت ما به فعالیت‌های عادی‌مان بود. درست مثل این بود که برق رفته باشد و اکنون دوباره جریان برق و روشنایی برگشته است و قادریم ببینیم.

وی در پاسخ به سوالی درباره تغییر سطح همکاری ایران بعد از توافق اخیر با آژانس نیز گفت: من سطحی از همکاری را که نیاز داشتم، اکنون دارم؛ سطحی از همکاری که به بازرسان ما اجازه می‌دهد فعالیت کنند و ما چیزی را که می‌خواهیم ببینیم، خواهیم دید.

 

مهر

نظر شما