شناسهٔ خبر: 42671980 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: الف | لینک خبر

خط و نشان بایدن برای انگلیس: پایبندی به «جمعه نیک» شرط توافق تجاری است

جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به بریتانیا هشدار داد که توافق تجاری بین دو کشور در صورت راهیابی او به کاخ سفید بدون پایپبندی لندن به توافق صلح ایرلند شمالی ممکن نخواهد بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، جو بایدن، رقیب دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که بنا به نظرسنجی‌ها بخت بیشتری برای پیروزی در انتخابات پیش رو دارد در صفحه توییتر خود نوشت: «ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که توافق "جمعه نیک" که منجر به صلح در ایرلند شمالی شد قربانی بریگزیت شود.»

تاکید جو بایدن بر لزوم پایبندی به توافق صلح در ایرلند شمالی در حالی مطرح می‌شود که لایحه دولت محافظه کار بریتانیا برای بازنگری در بخش‌هایی از توافق بریگزیت نگرانی‌هایی را در مورد اجرای توافق صلح ایرلند شمالی در صورت عدم توافق بریتانیا و اتحادیه اروپا بر سر آینده روابط دوجانبه پدید آورده است.

نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا نیز پیش از این هشدار داده بود که اگر لندن با نقض توافقنامه‌های بین‌المللی، معاهده «جمعه نیک» را زیر سوال ببرد «هیچ شانسی» برای تصویب توافق تجاری با بریتانیا در کنگره ایالات متحده وجود نخواهد داشت.

این در حالی است که دومینیک راب، وزیر خارجه بریتانیا به واشنگتن سفر کرده است تا با سیاستمداران آمریکایی درباره نگرانی‌های آنها از تصمیم دولت بوریس جانسون برای ارائه لایحه بازنگری در توافق بریگزیت و تبعات آن گفت‌وگو کند.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار با همتای بریتانیایی خود ابراز اطمینان کرد که لندن با وجود «پیچیدگی» اوضاع «کار را درست انجام خواهد داد.» اما نانسی پلوسی پس از دیدار با دومینیک راب بار دیگر هشدار داد که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا نباید صلح در ایرلند شمالی را زیر سوال ببرد.

لایحه دولت بوریس جانسون برای بازنگری در بخش‌هایی از توافق بریگزیت نه تنها آمریکا بلکه در اتحادیه اروپا نیز اعتراض‌های زیادی را برانگیخته است.

اورزولا فون درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا روز چهارشنبه با یادآوری نقل قولی از مارگارت تاچر، نخست وزیر پیشین بریتانیا در مورد لزوم پایبندی به توافق‌های بین‌المللی هشدار داد که توافق بریگزیت به طور یکجانبه قابل بازنگری نیست.

موضوع مرز جمهوری ایرلند با ایرلند شمالی در جریان مذاکرات بریگزیت یکی از چالش‌های اصلی برای دستیابی به توافق بر سر خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بود.

اصلی‌ترین نیروهای سیاسی ایرلند شمالی در سال ۱۹۹۸ با امضای توافق «جمعه نیک» با راه حل سیاسی برای پایان بخشیدن به سه دهه مناقشه خونبار در این منطقه از بریتانیا موافقت کردند.

نظر شما