شناسهٔ خبر: 42671937 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاه ویژه دولت به خانه‌های هلال برای ورود مردم به حوزه امدادگری

تهران- ایرنا- راه‌اندازی ۱۴۰۰ خانه هلال در سطح کشور به عنوان گام بزرگ دولت برای مردمی کردن حوزه امدادگری به شمار می‌رود، با افتتاح این خانه‌ها، آموزش‌های ابتدایی و کمک‌های اولیه به عامه مردم به ویژه جوانان و دانش آموزان، ارایه می‌شود تا برای روزهای ساخت و حوادث ناگوار مانند زلزله، آمادگی عمومی وجود داشته باشد.

صاحب‌خبر -

حسن روحانی روز پنجشنبه در ارتباطی وب کنفرانسی به منظور افتتاح ۱۴۰۰ خانه هلال در سطح کشور، طرح توسعه و تقویت شبکه امداد و نجات کشور و طرح ساخت، تجهیز و راه‌اندازی مراکز بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر اظهار داشت: این موضوع که وضعیت انبارهای هلال احمر در حال حاضر خوب است جای قدردانی دارد. من مدتی پیگیر وضعیت انبارها بودم چرا که برای شرایط بحرانی که ممکن است با آن مواجه شویم  انبارهای هلال احمر باید همیشه تجهیز و پر باشند.
وی با تاکید بر اینکه هلال احمر خدمات خوبی در داخل و خارج کشور دارد افزود: امروز ۱۴۰۰خانه هلال افتتاح شد و رئیس جمعیت هلال احمر قول داد در پایان دولت، ۵هزار خانه هلال در سراسر کشور افتتاح شود  که جای تشکر و قدردانی دارد.
رئیس جمهور با بیان اینکه از هلال احمر تشکر می کنم، گفت: ۱۴۰۰ خانه هلال برای امداد، نجات، حوادث غیرمترقبه و نظایر آن افتتاح شد.
روحانی با تاکید بر اینکه همه باید آماده باشند افزود: اگر این خانه ها آموزش های ابتدایی و کمک های اولیه را به جوانان و دانش آموزان و عامه مردم ارائه کنند در روزهای سخت قبل از این که امدادگر رسمی برسد، همه مردم امدادگر هستند.
وی تاکید کرد: اردوگاه های تابستانی هلال احمر نیز (به خاطر کرونا امسال در دسترس نیست) در سال هایی که امکان پذیر است باید جوانان به آنچه که لازم است در زمینه امداد و نجات بیاموزند مجهز شوند. این اردوگاه ها می تواند نشاط جوانان را هم در پی داشته باشد.

ظهر پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۹، خانه های هلال، پروژه های امدادی، درمانی و توانبخشی جمعیت هلال احمر ایران در سراسر کشور به صورت وب کنفرانسی از سوی حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی افتتاح شد.

 کریم همتی رئیس جمعیت هلال احمر در این مراسم خطاب به رئیس جمهور گفت: در سال جاری برای سومین بار گزارشی از زحمات همکارانم را در جمعیت هلال احمر  به استحضار حضرتعالی می رسانیم و این توفیق بزرگی برای ما است.

وی با بیان اینکه رئیس جمهوری همواره دوستدار و یکی از داوطلبان فعال این جمعیت، است، افزود: پروژه هایی که امروز توسط رئیس جمهوری در جمعیت هلال احمر افتتاح شد، پروژه هایی است که شاید کمی با سایر پروژه های افتتاح شده در سایر ارگان ها تفاوت داشته باشد و ارزش ریالی آنچنانی نداشته باشد. اما یکی از بزرگترین زحمات این دولت که برای آیندگان به یادگار خواهد ماند، افتتاح خانه های هلال است. کاری که در راستای تحقق برنامه ششم ریاست جمهوری انجام شده تا ما بتوانیم جامعه ای تاب آور و آماده در حوادث را داشته باشیم.

راه‌اندازی خانه‌های هلال در مناطق محروم

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه براساس تماسی که با رئیس جمهوری در زلزله دماوند داشتیم، دکتر حسن روحانی سوال کرد که در کمترین زمان ممکن چه کسانی به مردم امدادرسانی می کنند؟ بیان کرد: یک هزار  و ۴۰۰خانه هلال در نقاط محروم، روستایی و دورافتاده کشور توسط همراهان همیشگی جمعیت هلال احمر راه اندازی شد.

وی افزود: فعالیت در خانه های هلال جمعیت هلال احمر، کاملا داوطلب محور است و از هیچ اعتبارات دولتی برای راه اندازی آن استفاده نمی شود و برای راه اندازی این خانه ها از اماکن عمومی، مساجد، مدارس و نظایر آن استفاده شده است.  

همتی به وظایف محوله به خانه های هلال جمعیت هلال احمر اشاره کرد و گفت: وظیفه اصلی خانه های هلال، آموزش همگانی افراد در نقاط دور افتاده  است و ما بیش از ۳۷ هزار دهیاری داریم که بیش از ۳۷ هزار خانه هلال خواهد شد، چیزی بیش از ۲ برابر خانه های بهداشت است و این طرح از ماندگارترین خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی بوده است.
بهره برداری از ۵ هزار خانه هلال تا پایان دولت دوازدهم

به گفته همتی، پنج هزار خانه هلال تا پایان دولت دوازدهم مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت تا در کنار آموزش همگانی، جامعه‌ای تاب‌آور در برابر حوادث را داشته باشیم. آموزش های همگانی که همزاد دستور رئیس جمهوری پس از زمین لرزه دماوند بود و از سر گرفته شده است.

رئیس جمعیت هلال احمر درباره ارائه آموزش های همگانی به هموطنان، گفت: ۱۷ استان و ۴۰ پادگان، تحت آموزش قرار گرفته اند و برای این آموزش ها با نیروهای مسلح و وزارت آموزش و پرورش تفاهم نامه امضا شد. به علاوه از ظرفیت صدا و سیما و فضای مجازی برای ارائه آموزش های همگانی به مردم استفاده شده است و تحقق این مهم در کنار  ایجاد خانه‌های هلال بوده است.

شارژ انبارهای امدادی در پاییز

 همتی با بیان اینکه شارژ انبارهای امدادی با دستور رئیس جمهوری در حال انجام است، اظهارداشت: موجودی انبارها، هم پس از دستور رئیس جمهوری و مساعدت رییس سازمان برنامه و بودجه انجام شد و بیش از  ۵ هزار میلیارد ریال در قالب تبصره ها به جمعیت هلال احمر اختصاص داده شد. شارژ انبارها به نحو خوب و شایسته در حال انجام است و بقیه کار شارژ انبارها در پاییز امسال انجام می شود.

 وی به افتتاح ۲۱ پروژه جمعیت هلال احمر اشاره کرد و یادآور شد: امروز ۲۱ پروژه  انبارها، سوله های امدادی، پایگاه های امدادی و مراکز توانبخشی توسط رئیس جمهوری افتتاح می شود و این پروژه ها با اعتباری بالغ بر سه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال آماده بهره برداری شده است.

تقدیر رئیس‌جمهوری از هلال احمری‌ها

همچنین در ادامه این مراسم رئیس جمعیت هلال احمر در ارتباط ویدئو کنفرانسی با استان‌ها، گفت: آنچه امروز انجام شد و مردم شریف کشور شاهد بودند، تقدیر و تشکر ویژه رئیس جمهوری از زحمات هلال احمری ها بود. آنچه که عینیت پیدا می کند این است که ما در نظر داریم به تعداد پنج هزار خانه هلال برسیم و این تعداد، بخش قابل توجهی از آن ۳۷ هزار خانه هلالی است که بر افتتاح آن تاکید داریم.

وی تاکید کرد: آنچه که دنبال می کنیم این است که خانه های هلال همانند خانه های بهداشت که بعد از انقلاب به عنوان یک الگوی بین المللی مورد قبول واقع شد، بتواند در سطح فدراسیون و در سطح دنیا به عنوان الگوی قابل قبول و کارکردی، عینیت پیدا کند.

خانه‌های هلال

به گزارش ایرنا خانه‌های هلال همه خدماتی که در ساختار رسمی جمعیت ارائه می شود را از طریق توان و مشارکت داوطلبان در منطقه جغرافیایی محدود ارائه می کند و ضمن تقویت پایگاه اجتماعی جمعیت به عنوان بزرگترین سازمان مردم نهاد کشور، موجب افزایش آمادگی جوامع محلی در برابر مخاطرات می‌شود. این اقدام به عنوان یکی از اهداف بلندمدت جمعیت هلال احمر که ایجاد فرهنگ خودامدادی در جامعه بوده را در دسترس قرار داده است.
در صورت تحقق برنامه پنج ساله جمعیت هلال احمر مبنی بر راه اندازی پنج هزار خانه هلال تا سال ۱۴۰۰، عملاً شبکه گسترده ای از افراد آموزش دیده که هم مهارت های خود امدادی را فراگرفته اند و هم توان ورود و مشارکت در امدادرسانی به سایرین را دارند، در اختیار این جمعیت قرار خواهد گرفت و نتایج برنامه ریزی ها و فعالیت های انجام شده، در سوانح آتی چشمگیر و قابل مشاهده خواهد بود.

مقرر شده تا حدود ۱۴۰۰خانه هلال توسط ریاست جمهوری افتتاح شود. این اقدام با ایجاد یک شبکه فراگیر و گسترده از داوطلبان آموزش دیده و سازماندهی شده، ضمن افزایش تاب‌آوری جوامع محلی در بحران‌ها، آمادگی همگانی در برابر سوانح احتمالی آینده را رقم خواهد زد.

رونمایی از طرح توسعه و تقویت  شبکه امداد و نجات کشور 

یکی از مهمترین ارکان برنامه های اجرایی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در مرحله پاسخ، تأمین و ذخیره سازی اقلام امدادی، امکانات و تجهیزات تخصصی و به‌کارگیری  ناوگان امدادی مناسب و به روز است که در سنوات اخیر با برنامه ریزی مبتنی بر معیارهای و شاخص های استاندارد حاصل از تجارب و حوادث و سوانح گذشته و توصیه های فدراسیون بین المللی جمعیت های صلیب سرخ و هلال احمر در این خصوص اقدام شده و در جهت افزایش سرعت عملیات امدادرسانی در حوادث و سوانح با پیش بینی تمهیدات لازم، نسبت به ساخت پایگاه و انبارامدادی، تهیه و توزیع خودروها، اقلام و تجهیزات امداد و نجات اقدامات لازم انجام شده است.

بر این اساس ۷۱ دستگاه کامیونت کانکس‌دار امدادی رونمایی می شود و انبارهای امدادی در استان های بوشهر،  ایلام، مازندران، گیلان، خراسان جنوبی ۲ باب و کرمانشاه به بهره برداری خواهد رسید، به علاوه ۷ پایگاه امدادی در استان های هرمزگان، اردبیل و اصفهان با دستور رئیس جمهوری افتتاح و مورد بهره برداری قرار خواهند گرفت. تجهیزات امداد و نجات شامل تجهیزات انفرادی، موتور برق و موتور پمپ آب برای ارائه خدمات به آسیب دیدگان و ۵۲ دستگاه قایق جیمینی برای ارائه خدمات به سوانح آبی به ناوگان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه خواهد شد.

پروژه های ساخت، تجهیز و راه اندازی مراکز بهداشت، درمان و توانبخشی

مراکز بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال احمر در سراسر کشور به‌ویژه در مناطق کم برخوردار با هزینه‌های بسیار پائین‌تر از مراکز خصوصی به ارائه خدمات می پردازد، خدمات این مراکز شامل کلینیک های فیزیوتراپی،  اتوپدی فنی، گفتار درمانی، کار درمانی، مشاوره، روانشناسی و واکسیناسیون است.
این مراکز شامل مرکز جامع توانبخشی رشت در استان گیلان، مرکز جامع توانبخشی مازندران با هدف ارائه خدمات فیزیوتراپی، دندانپزشکی و بازتوانی قلب و عروق، درمانگاه شفا در شهر نجف شهر استان کرمان، مرکز جراحی بم در استان کرمان، مرکز تخصصی درمانی و توانبخشی سرطان گلستان، بازسازی مرکز توانبخشی سمنان و بازسازی مرکز توانبخشی کرج در استان البرز است که با هدف ارائه خدمت به معلولان و سایر آحاد مردم با حضور وب کنفرانسی رئیس جمهوری در امروز پنجشنبه ۲۷ شهریور ۹۹ راه اندازی شد.

نظر شما