شناسهٔ خبر: 42671855 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صراط‌نیوز | لینک خبر

اجرای برنامه ها آمریکا در لبنان توسط سعدالحریری

یک پایگاه خبری-تحلیلی لبنانی گزارش داد، نخست وزیر پیشین لبنان، مانع اصلی تشکیل کابینه جدید در این کشور و در حال اجرای طرح آمریکا در لبنان است.

صاحب‌خبر -
صراط:

دوگانه شیعی لبنان (حزب‌الله و جنبش امل) به صراحت اعلام کرد که سعد الحریری نخست وزیر پیشین این کشور، مانع اصلی تشکیل دولت است و قصد دارد کشور را تخریب کند.

به گزارش فارس پایگاه خبری-تحلیلی «النشره» لبنان به بررسی مواضع الحریری پرداخت و نوشت، این اظهار نظر «دوگانه شیعی» نشان می‌دهد که الحریری، خارج از چارچوب طرح فرانسه عمل کرده و مجری دستورات مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکاست؛ شخصی که وی نیز بر خلاف مسیر دولت آمریکا عمل می‌کند.

النشره با اشاره به توافق واشنگتن و پاریس بر سر تمام جزئیات طرح فرانسه که به بهانه حل بحران لبنان مطرح شد، گزارش داد، هیچ گروه داخلی و خارجی در لبنان نمی‌تواند تصور کند که اگر این دوگانه، به خیابانها بریزند، چه اتفاقی رخ خواهد داد؛ زیرا باعث خواهد شد که تلاش مفتضحانه برخی برای اجرای طرح آمریکا و تشکیل دولت وابسته به این کشور، بر ملا شود.

به گزارش این پایگاه، اگر کودتا به رهبری الحریری علیه این دوگانه تکمیل شود، امل و حزب الله به هیچ طرف لبنانی درباره مکانیزم پاسخگویی خود سخنی نگفته‌اند، ولی پیام آنان به افراد ذیربط داخلی رسیده و آنان نیز این پیام را به آمریکا و فرانسه ابلاغ کرده‌اند مبنی بر اینکه «هر گونه اقدام متهورانه، با پاسخ سخت‌تری روبرو خواهد شد. ما سکوت نخواهیم کرد و کنار نخواهیم آمد».

النشره در ادامه می‌نویسد، پیش از اعلام تحریمهای آمریکا علیه «علی حسن خلیل» معاون سیاسی رئیس پارلمان لبنان و «یوسف فنیانوس» وزیر جریان «المرده» و در روزهای نخستی که مصطفی ادیب مأمور تشکیل کابینه شده بود، مسائل کابینه به خوبی پیش می‌رفت.

به گزارش این پایگاه، به گفته دوگانه شیعی، توافق با فرانسه، باعث شد که مأموریت ادیب تسهیل شود و شروطی برای تشکیل کابینه گذاشته نشود و امتیازاتی نیز درخواست نشد، ولی ناگهان، الحریری و تیمش، علیه طرح فرانسه و دوگانه شیعی اقدام کردند و با بهره‌برداری از تحریمهای آمریکا، قصد داشتند از دوگانه باجخواهی کرده و مطالبات پامپئو مبنی بر عدم حضور حزب الله در کابینه را اجرایی کنند و فکر می‌کردند که این دوگانه تحت فشار تحریمها تسلیم خواهد شد.

بنا بر این گزارش، محاسبات الحریری با اقدامات دوگانه همخوانی نداشت؛ زیرا حزب الله و امل تأکید کردند: «آنچه با فرانسویها توافق کردیم، انجام دادیم. اکنون توپ در زمین ما نیست. ما سکوت نخواهیم کرد و در برابر هر تلاشی که برای کنار گذاشتن ما از عرصه سیاسی باشد و عُرفهای جدید در تشکیل کابینه صورت بگیرد، خواهیم ایستاد».

النشره با بیان اینکه الحریری با این اقدام قصد دارد وجهه خود را نزد عربستان سعودی و آمریکا بار دیگر تقویت کند، گزارش داد، فرانسه به خوبی می‌داند که دولت الحریری نخواهد توانست در پارلمان رأی اعتماد بگیرد و به همین دلیل، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه حاضر نخواهد شد به خاطر تسویه حسابهای داخلی و بین‌المللی با حزب الله، موقعیت کشور خود را در لبنان به خطر بیاندازد.

نظر شما