شناسهٔ خبر: 42670754 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه به آمریکا برای مداخله در بلاروس هشدار داد

مسکو - ایرنا - معاون وزیر امور خارجه روسیه با سفیر آمریکا در مسکو دیدار کرد و به واشنگتن نسبت به مداخله در امور داخلی بلاروس هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش وزارت امور خارجه روسیه، امروز (پنجشنبه) «جان سالیوان» سفیر آمریکا در مسکو با «آندره رودنکو» معاون وزیر خارجه روسیه تماس تلفنی گرفت و دو طرف درخصوص آخرین رویدادهای بلاروس و روند حل و فصل مناقشه قره باغ گفت وگو کردند. 

 طرف روسی خاطرنشان کرد که هرگونه مداخله خارجی در امور داخلی بلاروس و تلاش برای بی ثبات کردن این کشور و تحمیل میانجی گری خارجی بر بلاروس، غیرقابل قبول است.

معاون وزیر خارجه روسیه به دورنمای خوب ابتکار اجرای اصلاحات در قانون اساسی بلاروس اشاره و تصریح کرد که این ابتکار برای آزادتر کردن سیستم سیاسی بلاروس با جذب نمایندگان جامعه مدنی و محافل کارگری و تجاری در آن هدف گیری شده است. 

انتخابات جنجالی بلاروس ۱۹ مرداد ماه برگزار شد و تنها ساعاتی پس از رای گیری، اعلام شد لوکاشنکو برای ششمین بار پیاپی با کسب ۸۰ درصد آرا رییس جمهور شده است.

مخالفانی که هفته ها پیش از انتخابات دست به اعتراض زده بودند، با شنیدن نتایج انتخابات خشمگین شدند و به خیابان ها آمدند اعتراضاتی که تا امروز ادامه داشته است هر چند بسیاری از معترضین بازداشت شده اند.

روسیه از این انتخابات حمایت کرده و ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرده است که در صورت بی ثبات شدن اوضاع بلاروس، مسکو به حکومت بلاروس به عنوان همپیمان خود کمک خواهد کرد.

آمریکا درصدد سرنگونی حکومت بلاروس است 

رئیس سازمان اطلاعات خارجی روسیه اعلام کرد که آمریکا درصدد سرنگونی حکومت قانونی در بلاروس است و در ناآرامی های این کشور نقش اصلی را ایفاء می کند.

سرگئی نارشکین در جمع خبرنگاران گفت: آمریکا در رویدادهای پس از انتخابات ریاست جمهوری بلاروس، نقش مرکزی دارد.

نارشکین با بیان اینکه در حوادث بلاروس، رد پای غربی بخوبی مشاهده می شود، اظهار کرد: اعتراضات در بلاروس از همان ابتدا خوب برنامه ریزی و سازماندهی شده بود و از خارج هماهنگ و هدایت می شود.

وی خاطرنشان کرد که سازمان اطلاعات خارجی روسیه اطلاعات موثقی در اختیار دارد که آمریکا در برپایی اعتراضات در بلاروس نقش مرکزی ایفاء می کند. 

نارشکین با بیان اینکه مقدمات برگزاری اعتراضات در بلاروس از مدتها پیش از انتخابات فراهم شده بود، اظهار داشت: بر اساس اطلاعات سازمان اطلاعات خارجی روسیه، آمریکا در سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ از طریق چندین سازمان غیردولتی حدود ۲۰ میلیون دلار برای برپایی اعتراضات ضددولتی کمک مالی ارسال کرد.

وی ادامه داد: با این پولها، شبکه وبلاگ نویس های مستقل و حساب های کاربری اطلاع رسانی در شبکه های اجتماعی ایجاد شد و فعالان سیاسی برای شرکت در اعتراضات خیابانی آموزش دیدند.

به گفته نارشکین، فعالترین معترضان دوره هایی را در لهستان، لیتوانی، اوکراین گذراندند و مربیان باتجربه آمریکایی به آنها شیوه های شرکت در اعتراضات را آموزش دادند.

مقام روس خاطرنشان کرد که تلاش ناموفقی برای برپایی انقلاب رنگی در بلاروس انجام گرفت و هدف این اقدامات به نفع ملت بلاروس نبود. 

نظر شما