شناسهٔ خبر: 42669992 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه:

کرونا، پیشران پیوند بیشتر با فضای مجازی/ برخی از فقدان شبکه ملی اطلاعات بهره سیاسی می‌برند

عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه گفت: چند سال است که بحث شبکه ملی اطلاعات در حال انجام است. برخی از سیاستمداران و برخی از احزاب از فقدان شبکه ملی اطلاعات بهره سیاسی می‌برند و مسایل ارزشی ما را در درجه دوم و سوم قرار دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام و المسلمین حسن یوسف‌زاده، عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) العالمیه طی سخنانی در نشست علمی و تخصصی حوزه و فضای مجازی که با حضور چند تن از اساتید و کارشناسان حوزوی فضای مجازی در مرکز ارتباطات و فضای مجازی حوزه‌های علمیه برگزار شد، خاطرنشان کرد: میرزای شیرازی از داخل منزل خود با یک فتوا کل ماجرای تنباکو را به هم پیچید، ولی امروز حتی مطالبات صریح مراجع نیز روی زمین می‌ماند. خود مقام معظم رهبری هم تأکید داشتند که سرعت کند است و تأکید داشتند که اساتید و طلاب باید مطالبه‌گری گسترده داشته باشند.
وی افزود: اگر چه مرزبندی دقیق بین فضای مجازی و فضای حقیقی از مباحث فلسفی مهم است، ولی باید گفت که فضای مجازی دارای دو بعد است که یکی از ابعاد آن بعد فناورانه و فیزیکی است. بُعد دیگر آن، جنبه کارکردی این فناوری‌های ارتباطی است. در نظریه‌های ارتباطی نیز این بحث به شدت مطرح است که چه بعدی را باید مد نظر داشت که فعلاً بیشتر به بعد کارکردی آن تلقی می‌شود.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: فضای مجازی فضای برساختی است و تمام حقایق به شکل کامل بروز و ظهور ندارد. یعنی آنچه در فضای مجازی به ظهور و بروز می‌رسد همه واقعیت نیست، بلکه آمیخته‌ای از واقعیت است. مثل فضای رسانه‌های قدیمی که بخشی از واقعیت را می‌گیرد و با نسبت معین خود ترکیب و به مخاطب ارایه می‌کند.
وی اظهارکرد: این اتمسفر، محصول این فناوری است و نمی‌توانیم به تعبیر اساتید ارتباطات از این فناوری عبور کنیم. نکته دیگر آن است که نباید تحولات اخیر را به بحث کرونا برگردانیم. کرونا نقش پیشرانی این ماجرای پیوند بیشتر بشر با فضای مجازی بود. در دو سه ماه اول فراگیری کرونا این شیفت را شاهد بودیم و هم اینک هم شیفت جدی از فضای حقیقی و فضای و برساختی شکل می‌گیرد.
یوسف‌زاده گفت: اینکه رهبر معظم انقلاب در سال‌های اخیر بار‌ها از واژه فضای مجازی استفاده می‌کنند و آیت‌الله اعرافی شعار حوزه در سال جاری را فضای مجازی انتخاب می‌کنند یک مسئله بسیار جدی است که باید به آن جدی هم نگریست. همین شعار امسال و بحث‌ها و دغدغه‌های حضرت آقا که واژه‌هایی جالبی هم به کار برده‌اند قابل توجه است.
عضو هیئت علمی جامعة المصطفی(ص) ادامه داد: فضای مجازی یک مسئله اجتماعی کامل است. جامعه‌شناسان مسایل اجتماعی را با پنج ویژگی علامت‌گذاری می‌کنند که اولین آن، فراگیری است. دومین ویژگی این شبکه آن است که منشاء ساختاری دارد. این گونه نیست که با تغییر وزیر مشکلات ما حل می‌شود. یعنی نگاه ما مواجهه ما با این بحث باید چنین مواجه ساختاری باشد. یعنی در قوانین و ساختار‌های ما مانعی وجود دارد که ما را گرفتار پیامد‌های منفی کرده است. سومین ویژگی این است که ادراک اجتماعی هم باید از این بحث وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: فضای مجازی امروز قربانی می‌گیرد و فضای اجتماعی ما را مسموم می‌کند. در طول سال بین ۱۴ تا ۱۵ هزار نفر فوتی‌های ناشی از رانندگی در کشور ثبت می‌شود، دولت و مجلس مباحث جدی نسبت به این مبحث دارند، ولی وقتی یک هواپیما به اشتباه هدف قرار می‌گیرد احساسات برانگیخته می‌شود.
یوسف‌زاده گفت: زیرا این نوع سوانح که از سنخ سوانح هوایی است محصول حوادث هوایی کلان و ساختاری است به همین دلیل استعفا‌ها، بودجه‌ها، جریمه‌ها و ساختار‌ها رخ نمایی می‌کند، ولی در حوزه فضای مجازی به چنین ادراک اجتماعی در توده مردم نرسیدیم. این نوع مباحثات باید به سمت دغدغه مردمی نیز پیش برود.
وی ادامه داد: چهارمین ویژگی آن است که فضای مجازی دارای ابعاد پنهان و آشکار است. ابعاد پنهان فضای مجازی بسیار بیشتر است که مردم عادی توان پرداختن به این ابعاد را ندارند. فضای مجازی جامعه را مسموم می‌کند و مرجعیت‌های سنتی ما را در شرایط خاصی قرارداده است.
استاد حوزه علمیه بیان کرد: آخرین ویژگی اجتماعی آن است که مسئله اجتماعی قابلیت اصلاح دارد. مثلا زلزله در ژاپن غیرقابل کنترل است، ولی مسئله خاصی بوجود نیامد، چون در اولویت کار‌ها قرار گرفته و همه امور برای کنترل آن بسیج شده است.
وی اضافه کرد: در دیدار با رهبری حضرت آقا به بنده فرمودند، مباحثی که مطرح کردید بسیار مهم است، ولی بدانید بسیاری از مطالبی که گفتید در کشور انجام می‌شود، ولی متأسفانه جریان آن بسیار کند است. آغاز شدن بهانه شروع کردن است و مسئولان این حوزه همه جا بیان می‌کنند که کار آغاز شده است.
انتهای پیام

نظر شما