شناسهٔ خبر: 42667829 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در نشست "همزبانان همدل" عنوان شد

حلقه مفقوده بشریت، شعر و ادبیات است

فاطمه نظرمحمدی

مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در نشست «همزبانان همدل» گفت: حلقه مفقوده بشریت، شعر و ادبیات است که بهترین و بارزترین تجلی آن در شعر و ادبیات فارسی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران،‌ نشست مشترک شاعران فارسی‌سرای تاجیکستان، افغانستان، پاکستان، هندوستان و ایران با عنوان «همزبانان همدل» به مناسبت گرامیداشت روز شعر و ادب فارسی توسط موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران عصر روز چهارشنبه (۲۶ شهریورماه) برگزار شد.

ایوب دهقانکار، مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران در این مراسم ضمن تبریک روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت شهریار که این روز به نام او نامگذاری شده است،گفت: سلام و تبریک و احترام دکتر محسن جوادی، معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد را به شما ابلاغ می‌کنم و از طرف خودم هم تشکر می‌کنم که با این لسان زیبایی که دارید، به پاسداشت زبان، اندیشه  و ادبیات فارسی کمک می‌کنید. 

او افزود: ابیاتی که اینجا خوانده شد با اینکه برخی به زبان فارسی نبود اما اندیشه فارسی، تفکر فارسی و جهان‌بینی فارسی به وضوح در آنها دیده می‌شد و همین تقارن همدلی و همزبانی است که به بهانه آن ما با هم در اینجا دور هم جمع شدیم. 

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران عنوان کرد: متنی طولانی را برای این جلسه آماده کرده بودم اما به قدری شعر زیبا شنیدم که ترجیح می‌دهم نخوانم و شعر بشنوم. تشکر می‌کنم از دوستانم در دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی که تدارک چنین برنامه‌ای را دیده‌اند و برای مدیر این دفتر بهروز جلالی که قلبش اینجا با ماست اما فیزیکی و جسمی حضور ندارند، آرزوی سلامتی و عافیت می‌کنم. 

او ادامه داد: آرزو می‌کنم برکت این مراسم‌ها زیاد شود؛ چرا که حلقه مفقوده بشریت، شعر و ادبیات است که بهترین و بارزترین تجلی آن در شعر و ادبیات فارسی است.

در ادامه این برنامه، محمدسرور رجایی از افغانستان به عنوان مجری این برنامه با بیان اینکه یگانگی زبان فارسی را امروز در این برنامه شاهد خواهیم بود، گفت: اگر شرایط شیوع ویروس کرونا این وضعیت را ایجاد نمی‌کرد قطعا برنامه باشکوه‌تری با حضور شاعران بیشتری برگزار می‌کردیم. اما این مساله یک چالش جهانی است و ما به منظور رعایت پروتکل‌های بهداشتی به همین تعداد از شاعران بسنده می‌کنیم. 

او گفت: ما ملت‌های زبان فارسی ملت یگانه‌ای هستیم و می‌توانیم اتحاد جمعی داشته باشیم اما این اتحاد آنگونه که باید وجود ندارد. مسئولان فرهنگی ما باید به این امر مهم توجه کنند. کشورهای عربی، اتحادیه جهانی عرب دارند چرا ما اتحادیه جهانی فارسی نداشته باشیم؟ وجود این اتحادیه، خواسته فرهیختگان و فارسی‌زبانان است. 

این شاعر افزود: زبان فارسی ریشه در عمق جان همه ما دارد. زبان فارسی زبان شیرینی است و ما امروز خود را میراث‌دار مولوی، خیام، حافظ و شاعران پیشین‌مان می‌دانیم. به واسطه احترام گذاشتن به این روز و به واسطه اینکه جمعی از شاعران دلسوز فارسی‌زبان گردهم آمدند به واسطه زبان، شعر و ادبیات یگانه‌ای است که بین ما وجود دارد. از این رو به واسطه این زبان می‌توانیم حلقه‌های محبت، دوستی، برادری و... را بیش از پیش تقویت کنیم. 

در ادامه این برنامه، پیام نوه علامه اقبال لاهوری از سوی احمد شهریار از پاکستان خوانده شد که متن آن به این شرح است: «بنده اقبال صلاح‌الدین هستم. نوه‌ دختری علامه محمد اقبال و مدیر دبستانِ اقبال در لاهور که هدف این مکتب حفظ و نشر آثار و خط فکری علامه اقبال در میان جوانان اردوزبان است. بیست و هفتم شهریورماه، روز بزرگداشت استاد شهریار و روز شعر و ادب فارسی را به شما تبریک عرض می‌کنم. همان شعر و ادب فارسی که با مطالعه آن شاعری مانند علامه محمد اقبال با آثارش در دل‌های ما ماندگار شدند و این مسیر هنوز ادامه دارد. متفکران، شاعران و نویسندگان جمهوری اسلامی ایران نسبت به شعر علامه اقبال علاقه‌مند بوده و آثار وی را ستوده‌اند و خود رهبر معظم انقلاب وی را ستاره‌ روشن شرق نامیده‌اند.

خوشحالم که «انجمن ادبی اقبال لاهوری» به همت شاعر اردو و فارسی جناب احمد شهریار تأسیس شده و در  روز شعر و ادب فارسی این برنامه‌ شعرخوانی را تدارک دیده است.

بنده به آقای دکتر ایوب دهقانکار مدیرعامل محترم مؤسسه خانه کتاب و ادبیات ایران و جناب آقای بهروز جلالی مدیر دفتر گسترش شعر و ادبیات داستانی نیز تبریک عرض می‌کنم و امیدوارم در آینده نیز شاهد چنین برنامه‌هایی باشیم.»

در این برنامه، شاعران فارسی‌زبان غیرایرانی همچون  محمدسرور رجایی از افغانستان، سیدسمیر علی جعفری از پاکستان،  احمد شهریار از پاکستان، عباس ثاقب از پاکستان، محمد ابراهیم نوری از پاکستان، سیدساجد رضوی از هند، سیدضیغم عباس نقوی از هند و زین‌العابدین خویی از پاکستان شعرخوانی کردند. 

محمدعلی بهمنی، علی داوودی، رضا اسماعیلی، سیداکبر میرجعفری، اسماعیل امینی و  غلامرضا طریقی نیز از جمله شاعران فارسی‌زبانی ایرانی بودند که در این برنامه شعر خواندند.

انتهای پیام

نظر شما