شناسهٔ خبر: 42666889 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رئیس کانون کارگران بازنشسته تبریز:

معترض شیوه اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هستیم/ تورم هر برنامه درستی را خنثی می‌کند

رئیس کانون کارگران بازنشسته تبریز گفت: انتظار آنچه که بازنشستگان از متناسب سازی که اکنون به عنوان همسان سازی تبدیل شده داشتند، شکل متفاوتی پیدا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش‌خبرنگار ایلنا از تبریز، کریم صادق زاده تبریزی که در گردهمایی ماهانه اعضای کانون کارگران بازنشسته تبریز که با رعایت پروتکل های بهداشتی برپا شده بود، اظهار داشت: از همان ابتدا مشخص بود به دلیل تورم زیاد هر افرایشی و خودش هم به آن شکلی که تامین اجتماعی می خواست آن را اجرا کند فقط می‌توانست وضعیت سال قبل را برای معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران حفظ کند.

وی توضیح داد: در همان آغاز سال دولت رسما تورم 41 درصدی را اعلام کرده بود پس از آنهم با وجود تلاش‌های زیاد اعضای کارگری شورایعالی کار نهایتا 25 تا 26 درصد حقوق اضافه شد یعنی به زبان ساده تر یک کسری 16 درصدی داشتیم این هم در حالی است که بازنشستگان و مستمری بگیران بیش از یک دهه است به طور جدی متناسب سازی حقوق را مطرح کرده ولی همواره از دریافتی خود ناراضی بوده اند.

صادق زاده تبریزی در عین حال با بیان اینکه باید به جرأت دولت و سازمان تامین اجتماعی برای اجرای قانون متناسب سازی که درواقع فقط باید نام همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بر آن نهاد توجه کرد اظهار داشت: جامعه بازنشستگی قطعا به اهمیت این موضوع واقف اند. در واقع اگر این افزایش هم صورت نمی گرفت شرایط چقدر سخت‌تر می شد.

وی افزود: اما باید دولتمردان به دنبال رفع مشکل اصلی و آن هم مهار تورم باشند چرا که اجرای هر سیاستی در قالب همسان‌سازی، متناسب سازی اگر هم به درستی شکل بگیرد در همان ابتدا با تورم موجود روزافزون کنونی تاثیر خود را  عملا از دست داده و هیچگاه نمی تواند رضایتمندی لازم را ایجاد کند.

ارسال نامه های اعتراض به مسئولان کشوری و استانی

صادق زاده تبریزی با اشاره به اینکه شیوه اجرایی آنچه که از همسان‌سازی وعده داده شده بود و نیز لحاظ نکردن سختی و زیان‌آوری کارها در متناسب‌سازی حقوق مورد اعتراض بازنشستگان بود، افزود: کانون کارگران بازنشسته تبریز به عنوان نهاد قانونی و در راستای وظایف خود به محض اجرای نادرست این قانون هم، ضمن تهیه نامه های اعتراض آمیز به مسئولان کشوری و استانی از جمله وزیر محترم تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مدیرعامل محترم تامین اجتماعی ، نمایندگان  محترم در مجلس شورای اسلامی موضوع را هشدار داد.

20200917_010147

دیدار با مدیرعامل تأمین اجتماعی و دکتر داودی رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی

وی در حالی که بخش هایی از متن این نامه ها را برای حاضرین قرائت کرد، اظهار داشت: هیات مدیره کانون کارگران بازنشسته تبریز و استان تنها به این امر قانع نبوده و به دنبال عدم تغییر عملی در شیوه و فرمول پرداختی نسبت به برپایی جلسات با مدیرعامل محترم تامین اجتماعی با حضور رئیس مجمع نمایندگان استان آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از مسئولان استان اقدام کرد و اشکالات طرح اجرایی را مطرح کرد که خوشبختانه آقای دکتر سالاری خودشان از شرایط فعلی برای پرداخت حقوق به بازنشستگان ناراضی بودند و از ما به عنوان پیشگام این حرکت و سایر کانون های کارگران بازنشسته خواستند که فرمول‌های پیشنهادی را به سازمان تامین اجتماعی ارایه دهیم که در کانون تبریز و استان برخی اعضا اقداماتی انجام داده اند که با جمع‌بندی به تامین اجتماعی ارایه خواهیم داد.

صادق زاده با اشاره به شیوه بکار گرفته شده برای همسان سازی و افزایش حقوق بازنشستگان اظهار داشت: بر اساس آنچه که مدیرعامل محترم توضیح داده اند فرمول افزایش را با بازنشستگان محاسبه شده و بخش عمده کاری آنها به "اصطلاح" بر مبنای نظرات "بازنشستگان" بوده است.

وی با بیان اینکه بر اساس اظهارات آقای دکتر سالاری افزایش بر مبلغ پایه حقوق بازنشستگان مورد اعتراض کسی نیست، خاطرنشان کرد: روش های دیگر افزایش براساس سوابق افراد که موجب شده فاصله این افراد با حداقل بگیران کمتر شده و یکی هم براساس سابقه بیمه که این عامل سوم مبنی بر اصول صندوق داری و بیمه‌ای از شیوه های دیگر کاری است.

تامین اجتماعی اگر در مجموعه مدیریتی تغییر دهد مشکلی برای تامین منابع ندارد

صادق زاده با تأکید بر اینکه روش بکارگرفته شده نتوانسته رضایت بازنشستگان را تأمین کند افزود: به اعتقاد من برای افزایش حقوق بازنشستگان و متناسب سازی آن سازمان تامین اجتماعی مشکلی نمی‌تواند داشته باشد چرا که منابع کافی از جمله کارخانجات در قالب هلدینگ شستا را در اختیار دارد. مشکل ما در مباحث مدیریتی است که نمی توانند صندوق بازنشستگی را اداره کنند. مقایسه ای با صندوق های بازنشستگی حتی در کشورهای همسایه به خوبی این تفاوت را آشکار می کند.

نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته استان آذربایجان شرقی همچنین لحاظ نکردن سختی و زیان‌آوری کارها در متناسب‌سازی حقوق این قشر از کارگران را ظلم مضاعف دانست و گفت: در شیوه فعلی حتی سختی و زیان‌آوری کارها در متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان لحاظ نشده است و این بدان معناست با وجود آنکه برخی مشاغل که عنوان سخت و زیان‌آور دارند و موقع پرداخت حق بیمه ۴ درصد سخت و زیان‌آوری را که در واقع ۸ درصد است، پرداخت کرده اند از دریافت حق خود محروم می شوند که بازنگری در این باره بایستی صورت گیرد.

اختصاص در ردیف بودجه سالانه کشور برای تامین منابع همسان سازی خواسته جدی ماست

نایب رئیس کانون کارگران بازنشسته آذربایجان شرقی در ادامه موضوع مهم و اساسی در بحث همسان‌سازی اختصاص ردیف بودجه سالانه دولت خواند و گفت: بهرحال دولت فعلی گام اول را برداشته است ولی به ویژه با توجه به دو فیشه شدن پرداخت ها نگرانی جامعه بازنشستگی بیشتر شده چرا که به نظر می‌آید تامین اعتبار اجرای این طرح در سنوات آینده احیانا با مشکل مواجه شود و مبادا دولت‌های بعدی بخواهند جلوی این رویه  را بگیرند. البته موضوع دوفیشه شدن در نشست اخیر با مدیرعامل محترم تامین اجتماعی ایشان قول دادند در فیش ماه آتی این مساله رفع شود لذا با توجه به اینکه اعتبار تقریبی همسان سازی برای دولت فعلی تامین شده باید تلاش کنیم در لایحه بودجه کشور بعد از سال ۱۴۰۰ برای آن ردیف بودجه اختصاص یابد که البته برای تحقق این امر باید به طور جدی سراغ نمایندگان مجلس برویم.

متناسب سازی در صورت لزوم از مراجع قانونی پیگیری می شود

صادق زاده تبریزی در ادامه با بیان اینکه جامعه کارگری و بازنشستگی این موضوعات را از مراجع قانونی نیز پیگیری می کند، اظهار داشت: در صورتی که شیوه و فرمول تغییر جدی نکند مسایل را از طریق شکایت در مراجع قانونی از جمله دیوانعالی کشور دنبال خواهیم کرد.

صادق زاده تبریزی با اشاره به برخی تفاوت‌ها در افزایش حقوق ها در سطح کشور گفت: دولت هر ساله برای افزایش حقوق کارکنان دولت در لایحه بودجه کشور تامین اعتبار می‌کند و در کنار آن بازنشستگان کشوری و لشگری عملا دریافتی بیشتری دارند این درحالی است که نرخ کالاها برای همه اقشار یکسان است.

وی همچنین خواستار رفع  تبعیض در پرداخت عیدی، سنوات و حق مسکن بازنشستگان تامین اجتماعی نیز شد و گفت: از وزیر محترم تعاون کار و رفاه اجتماعی که خوشبختانه بحث شفافیت را به طور جدی پیگیر هستند می خواهیم به ابن اجحاف و تبعیض ها پایان دهد.

در ادامه این جلسه که هیأت مدیره و بازرسان کانون کارگران بازنشسته تبریز نیز حضور داشتند چند تن از اعضای کانون کارگران بازنشسته تبریز به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

نظر شما