شناسهٔ خبر: 42665561 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

واکاوی ایرناپلاس از ۱۲ نقد نمایندگان و پاسخ‌های زنگنه؛

سردار خط مقدم تحریم، زیر ضرب خودی‌ها

تهران- ایرناپلاس- «هر کاری می‌کنیم وظیفه‌مان است؛ اما اقلا یک نفر بگوید دستتان درد نکند. همواره در سر ما می‌زنند. صادرات نفت و فرآورده کنونی را با دوره پیشین تحریم مقایسه کنید. من نمی‌توانم علنی بگویم، اما شما (نمایندگان) که می‌توانید بیایید و ببینید. این‌ها سربازان گمنام ما هستند که دارند کار می‌کنند. اینها مجاهدند. یک نفر نباید بگوید دست‌شان درد نکند؟ همیشه باید خستگی‌ها بر تن ما بماند؟»

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرناپلاس، اینها برخی جملات بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در سخنانش پشت تریبون مجلس است؛ وزیری که در خط مقدم تحریم‌های سخت آمریکا به گفته خودش از هر امکانی برای حل مشکل صدور نفت تحریم‌شده استفاده می‌کند و به صادرات مویرگی روی آورده، حالا زیر ضرب خودی‌هاست؛ نمایندگان تازه واردی که انواع مسائل را به وزیر نفت و همکارانش نسبت داده‌اند و بعد از تعداد زیادی جلسه که در ۴۰ روز گذشته با حضور زنگنه و مجلسی‌ها برگزار شده، رئیس مجلس خوشحال است که به گفته خود «جلسه امروز مجلس را منطقی و قابل بحث می‌بیند»، به این دلیل که «خیلی از موضوعاتی که نمایندگان مطرح کردند وزیر نفت و همکارانش پذیرفته‌اند.»

اما استدلال‌های نمایندگان چقدر دقیق است و توضیحات زنگنه چقدر درست؟
در ادامه، خلاصه نقدهای نمایندگان و توضیحات وزیر نفت را آورده‌ایم تا عیار هرکدام در این میدان مشخص شود.
 

ردیف

موضوع

نقد نمایندگان

توضیح زنگنه
۱

میادین مشترک

 زاکانی: در توسعه میادین مشترک، کاهلی شده و عربستان در میدان فرزادB یکه‌تازی می‌کند



 

 در پارس جنوبی در ۷ سال، ۳۵ میلیارد دلار عدم النفع به دلیل سیاست غلطی که اعمال شد داشتیم

برای توسعه میادین مشترک، اولویت‌بندی شد، به همه بویژه میادین غرب کارون پرداختیم. تولید میادین غرب کارون از ۷ هزار بشکه در سال ۹۲ به ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده است.

۱۷ فاز پارس جنوبی در دریا تمام شده و تنها یک پالایشگاه مانده که تاثیر زیادی در تولید ندارد. تولید ایران از پارس‌جنوبی در سال ۹۲، ۲۸۰ میلیون مترمکعب در روز بود که اکنون به ۷۰۰ میلیون مترمکعب رسیده و تولید گاز ما در پارس جنوبی از همسایه بیشتر شده، با اینکه حجم مخزن ما کمتر است.

۲ ساخت پالایشگاه  زاکانی: تنوع فروش نفت خام و ساخت پالایشگاه به ویژه پتروپالایشگاه‌ها باید در دستور کار وزارت نفت قرار گیرد ظرفیت تولید بنزین ایران در سال ۹۱، حدود ۵۲ میلیون لیتر بوده که سال ۹۸ به ۱۰۷ میلیون لیتر افزایش یافته است.
۳ گازرسانی به نقاط باقیمانده

 قالیباف: با آنکه جمعیت محدودی از گاز مایع و کپسول استفاده می‌کنند اما آنها شریف‌ترین و مستضعف‌ترین مردم هستند. از وزارت نفت می‌خواهم به این موضوع توجه کند

اکنون ۸۳ درصد جمعیت روستایی و ۹۹ درصد جمعیت شهری (مجموعا ۹۴ درصد مردم) به شبکه گاز متصل هستند. تعداد روستاهای گازرسانی شده از ۱۴ هزار روستا در سال ۹۲ به ۳۱ هزار رسیده است.

طبق مصوب شورای اقتصاد هزینه هر انشعاب نباید بیش از ۲۰ میلیون تومان شود اما در مناطقی این عدد تا ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد.

۴ ضعف برنامه مقابله با تحریم  قالیباف: با هدف گذاری‌ها و برنامه‌های قبلی وزارت نفت نمی‌توانیم کارها را پیش ببریم. باید  تهدید دشمن را به فرصت تبدیل کنیم. این توان در مجموعه وزارت نفت وجود دارد

تلاش زیادی برای دور زدن تحریم‌ها برای صادرات نفت انجام شده، از هر کسی که امکان بوده، از قرارگاه تا نیروهای امنیتی و مجلس خواستیم برای صادرات نفت کمک کنند. دنبال راه‌های جدید برای صادرات مویرگی هستیم.

۵ ضعف بورس انرژی

 قالیباف: چرا بورس انرژی آن طور که می‌خواهیم فعال نیست و رونق لازم را ندارد؟ این به همان تغییر رویکردها باز می‌گردد که باید حتما رخ دهد

یکی از بزرگترین صادرکنندگان فرآورده‌های نفتی شدیم و این از طریق بورس انجام می‌شود. 

‌امسال ۷ میلیون تن فرآورده نفتی در بورس انرژی فروخته شده و هر کس از ما نفت خام و میعانات می‌خواهد حاضریم به صورت قرارداد مستقیم و یا در بورس آن را تحویل دهیم.

۶ متانول  انتقاد از حجم بالای تولید متانول در کشور عمده مجوزهای متانول در دولت نهم و دهم صادر شده و امکان ابطالشان نبود. اما از آنها حمایت نکردیم و در اولویت دریافت وام از صندوق توسعه ملی قرار نداشتند.
۷ قرارداد با توتال

 زاکانی: ترجیح زنگنه و دوستانش در شرایط متوازن نیز  واگذاری قراردادهای نفتی به شرکت‌های خارجی بود

 

 شریعتی: در فاز ۱۱ پارس جنوبی پیمانکاران ایرانی کنار گذاشته شدند تا توتال فرانسه کار را انجام دهد، اما در نهایت ۳۵ میلیارد دلار عدم‌النفع در ۷ سال از فاز ۱۱ داریم و در نهایت از پیمانکاران ایرانی استفاده کردید. چرا از ابتدا این کار صورت نگرفت؟

در قرارداد توسعه فاز ۱۱ با توتال، برای فشارافزایی تولید گاز در پارس جنوبی نیازمند فناوری بودیم و حتی چینی‌ها نیز این تکنولوژی را نداشتند. با بازگشت تحریم‌ها، توتال و چینی‌ها از قرارداد خارج شدند و شرکت پتروپارس بخش اول قرارداد را آغاز کرد.

 

قرارداد فاز ۱۱ را نظام جمهوری اسلامی امضا کرد و امضای همه را در این زمینه دارم

۸ جریمه ترکمنستان  شریعتی: در قراردادهای کرسنت، ترکیه، پاکستان و ترکمنستان عملکرد خوبی نداشتیم. در  قرارداد ترکمنستان بدون ملاحظه شرایط اقتصادی کشور، یکطرفه با احتمال آنکه می‌توانیم در داوری پیروز شویم، ادعایی کردیم. بعد از شکایت ترکمنستان با فرض اینکه ۱۰ تا ۱۲ میلیارد دلار پیروز می‌شویم اما محکوم شدیم و ۷۵ درصد هزینه داوری را پرداخت می‌کنیم ترکمنستان پیش‌تر چهار بار گاز صادراتی به ایران را قطع کرد و هر بار امتیاز گرفت. این بار من ایستادم و گفتم امتیاز نمی‌دهم. در داوری هم چیزی نصیب ترکمنستان نشد و تنها کمتر از طلب گذشته نصیبش شد. حالا باید تحسین شویم یا تنبیه؟
۹ لوله گاز عمان

 زاکانی: انتقال خط لوله گاز به عمان از  کارهایی است که وزارت نفت باید در دستور کار قرار دهد، وزیر نفت به ایجاد دیپلماسی انرژی دقت کند

در صادرات گاز به عمان همه اختیارات برای لوله‌گذاری در آب‌های عمیق را به قرارگاه سپردیم،‌ در کشور توانایی لوله‌گذاری در عمق هزار کیلومتر وجود ندارد.
۱۰ لغو سهمیه‌بندی بنزین

 زاکانی (بدون ارائه مستندات):
۱۵۰ هزار میلیارد تومان به دلیل لغو سهمیه‌بندی بنزین خسارت دیدیم

مگر من سهمیه‌بندی بنزین را لغو کردم؟ تک نرخی شدن بنزین در سال ۱۳۹۴ تصمیم دولت بوده و مجلس هم مخالفتی نداشته و افزایش مصرف هم ناشی از آن نبوده است.
۱۱ بهینه‌سازی مصرف  شریعتی: در بهینه‌سازی و اصلاح الگوی مصرف کار جدی صورت نگرفته؛ امروز در شدت مصرف انرژی کجا قرار داریم؟ غفلت از بهینه‌سازی به دلیل تخصیص منابع به یارانه‌ها و تخصیص مقدار کمی به بهینه‌سازی بود که همان هم در عمل محقق نشد.
۱۲ خام‌فروشی

 انتقاد نمایندگان مختلف از خام‌فروشی

در پتروشیمی تولید از ۵۶ میلیون تن در سال ۹۲ به ۶۶ میلیون تن در سال ۹۸ رسید و امسال ۲۵ میلیون تن به ظرفیت پتروشیمی ایران افزوده می‌شود و تا پایان ۱۴۰۰ ظرفیت تولید پتروشیمی ایران به ۱۰۰ میلیون تن درسال می‌رسد. جهش سوم در سال ۱۴۰۴، ظرفیت تولید پتروشیمی به ۱۳۳ میلیون تن و ارزش آن نیز به ۳۷ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

نظر شما