شناسهٔ خبر: 42663387 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

همراهی گروه نمایشی فطرس با روزهای پایانی محرم البرز

کرج - ایرنا - گروه نمایشی مذهبی «فطرس» همزمان با روزهای پایانی ماه محرم برنامه های هنری در بقاع متبرکه و برخی مناطق استان البرز به اجرا درآورده است.

صاحب‌خبر -

نویسنده و کارگردان این برنامه هنری روز پنجشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: این گروه نمایشی تا پایان ماه محرم  در آستان مقدس امامزادگان محمد (ع)‌و سکینه خاتون (س) در منطقه حصارک کرج اجرای عمومی دارد.

هادی هیاس با بیان اینکه هفته گذشته نیز در آستان مقدس امامزاده طاهر (ع)‌مهرشهر اجرای برنامه داشتیم، افزود: این گروه نمایشی که حدود ۸۰ نفره می باشد، در مناسبت های مختلف همچون ماه محرم، ایام فاطمیه و شهادت حضرت علی (ع) اجرا دارد ولی کاری که اکنون اجرا می شود با ۴۰ نفر از عوامل به اجرای برنامه می پردازیم.

وی اظهار داشت: این روضه نمایشی سه شبه در سه اپیزود تهیه شده که اپیزود (بخش) اول با نام «یوسف نینوا» به روایت داستان حضرت علی اکبر (ع) و حضرت قاسم (ع) در واقعه کربلا می پردازد و اپیزود دوم نیز با نام «مشک زخمی» به روایت رشادت ها و جوانمردی های حضرت ابوالفضل العباس (ع)‌در واقعه کربلا می پردازد.

وی ادامه داد: در اپیزود سوم این روضه نمایشی نیز که با نام «مسافر شام» به روایت وقایع روز عاشورا و شهادت امام حسین (ع)، اسارت اهل بیت امام حسین (ع) و واقعه خرابه شام و خطبه حضرت زینب (س)‌و امام سجاد (ع) در دربار یزید پرداخته می شود.

هیاس با بیان اینکه هر اجرا بین یک و نیم تا ۲ ساعت به طول می انجامد، گفت: محوریت هر سه قسمت حضرت زینب (س)‌می باشد که نگاهی به صبوری و مصیبتی است که به این حضرت وارد شده و ایشان به عنوان سفیر واقعه کربلا شده اند.

وی افزود: در اجرای این روضه نمایشی راویان واقعه را تعریف می کنند و در کنار آن مداحان نیز مداحی کرده و همراه با آن بازیگران صحنه های روضه خوانی را به صورت میدانی با استفاده از سه عنصر نور، صوت و صدا به نمایش می گذارند.

این نویسنده و کارگردان فیلم ها و سریال های تلویزیونی در خصوص سابقه اجرای روضه نمایشی در کشور، گفت: این سبک روضه از سال ۷۶ به صورت نمایشی اجرا می شود به طوریکه اولین بار روضه نمایشی را بر روی صوت های مرحوم کافی که کرامات اهل بیت (ع)‌را تعریف می کنند، اجرا و فیلمبرداری شد که با استفبال علاقمندان در داخل و خارج از کشور روبرو شد.

وی افزود: سال ها بعد از آن نمایش میدانی روضه با این سبک و سیاق اجرا شروع به کار شد و سه سال است که این اجراها را در شهر کرج و دیگر استان های همجوار داریم.

هیاس در خصوص نامگذاری گروه با نام «فطرس» بیان داشت: فطرس فرشته ای است که بابت گناهی که کرده بود مورد غضب خدا قرار گرفت و از درگاه خداوند رانده شد تا زمان فرارسیدن واقعه کربلا که این فرشته امام حسین (ع)‌ را واسطه بخشایش خود قرار می دهد.

وی گفت: این فرشته در روز عاشورا بالهای سوخته خود را متبرک به وجود مبارک امام حسین (ع)‌ می کند و به همین دلیل بال های سوخته اش سالم شده و از آن زمان به بعد فرشته ای می شود که مامور ابلاغ سلام تمام کسانی می شود که از راه دور و نزدیک به امام حسین (ع)‌ سلام می کنند.

هیاس در پایان از اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز و سازمان فرهنگی هنری شهرداری کرج در حمایت از برگزاری این روضه نمایشی قدردانی کرد.

گروه نمایشی فطرس هفته آینده در آستان مقدس امامزاده حسن (ع) کرج و پس از آن در پارک آژادگان و سپس در تالار شهیدان نژاد فلاح کرج به اجرای روضه نمایشی می پردازند.

نظر شما