شناسهٔ خبر: 42659504 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه کیهان | لینک خبر

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی:

تحریم‌ها موجب از سرگیری تولید در کشور شده است

در شرایطی که تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ایران همچنان ادامه دارد، اظهارات برخی از مسئولان وزارت کشاورزی نشان می‌دهد تحریم‌ها در مواردی موجب از سرگیری تولید در کشور شده است.

صاحب‌خبر -

از آبان ماه سال 97 تاکنون که تحریم‌های آمریکا علیه ایران تشدید شده، اتفاقات زیادی در اقتصاد کشور رخ داده است، به‌عنوان مثال، تولید نفت کاهش یافته و برخی بخش‌های اقتصادی نیز به‌دلیل کم شدن درآمدها و مشکلات ارزی آسیب ‌دیده‌اند، اما این تمام ماجرا نیست؛ چراکه در کنار این اتفاقات، تحولات مثبتی هم رخ داده است. این تحولات مثبت از جایی آغاز شد که وقتی واردات برخی کالاها با مشکل رو‌به‌رو شد، برخی تولیدکنندگان تصمیم گرفتند روی پای خود بایستند و خودشان دست به تولید کالاهای موردنیازشان بزنند. بخش کشاورزی یکی از این بخش‌هاست که علی‌رغم رشد منفی بخش‌های صنعت و خدمات کشور در سال 98 و بهار 99، رشدهای سه و 3/8 درصدی را (در سال 98 و بهار 99) ثبت کرده است.
در همین زمینه، معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا هفته گذشته، واردات کره داشتیم که باعث خروج ارز از کشور می‌شد، در حالی که کشور ما جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان شیر در خاورمیانه است و پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۱/۵ میلیون تن شیر خام تولید و بیش از ۹۰۰ هزار تن صادرات فرآورده‌های لبنی بر پایه شیرخام خواهیم داشت، اما در بحث تولید کره کم‌کاری شده بود و به واسطه تحریم‌ها، تولید آن از سرگرفته شد.
مرتضی رضایی افزود: سالانه بیش از ۷۰ هزار تن ظرفیت تولید کره در کشور داریم و این ظرفیت قابل افزایش است. در سال‌های اخیر با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت صنایع تولید کره از شیر خام را راه‌اندازی کردند که امروز با افتخار اعلام می‌کنم، کره تولید داخل به سفره‌های مردم راه می‌یابد. این اقدام، علاوه ‌بر توسعه صنعت شیرخام در کشور، باعث صرفه‌جویی در منابع ارزی می‌شود.
همچنین، حسن زینلی مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: تحریم‌ها اثر بسیار خوبی روی توسعه گیاهان دارویی گذاشت زیرا وقتی واردات با محدودیت‌هایی مواجه شده شرکت‌ها و کارخانه‌ها به استفاده بیشتر از محصولات داخلی روی آورده‌اند به طوری که کارخانجات فرآوری و همچنین تولید عصاره و اسانس با استفاده از گیاهان دارویی داخل بیشتر فعال شده‌اند.
وی همچنین با بیان اینکه محدودیت‌های تأمین ارز هم منشأ خیر و برکت شد افزود: بر این اساس ،شرکت‌ها واردات کمتری کردند و باعث شد آنها از گیاهان دارویی داخلی بیشتر استفاده کنند. امسال 25 هزار هکتار کشت جدید گیاهان دارویی در کشور انجام می‌شود و این به‌دلیل تقاضا و نیازی است که در بازار احساس می‌شود. حمایت‌هایی هم از تولیدکنندگان گیاهان دارویی در دو بخش تسهیلات و یارانه‌ای انجام می‌شود.
مجری طرح گیاهان دارویی ارزش صادرات گیاهان دارویی را امسال 550 میلیون دلار عنوان کرد و گفت: این صادرات نسبت به سال گذشته رشد پنج درصدی داشته اما این رشد در شرایط وجود کرونا و مشکلات صادراتی بوده است که البته ظرفیت‌های زیادی برای صادرات در کشور وجود دارد. ‌معمولا میزان صادرات سه برابر واردات در بخش گیاهان دارویی است.
گفتنی است، چند روز پیش از قول‌هادی رفیع، گندمکار جوان گنابادی که موفق به صادرات گندم به کشورهای همسایه هم شده بود، نوشتیم: «باید به نیروهای داخلی اعتماد کرد و در راستای اقتصاد مقاومتی تولیدات داخلی را حمایت کرد به‌عنوان مثال ما برای گسترش کارخانه و خرید دستگاه از ‌‌ترکیه و چین استعلام کردیم ولی بعد با یک شرکت داخلی قرارداد بستیم و امروز تمامی دستگاه‌های مجموعه ما ایرانی است و افتخار می‌کنیم به این موضوع و جواب هم گرفته‌ایم.»

برچسب‌ها:

نظر شما