شناسهٔ خبر: 42657150 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

جشن «سازش» در کاخ سفید با حضور دو ورشکسته سیاسی

فارس

تحلیلگر مسائل غرب آسیا با اشاره به جشن برقراری رابطه بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی در کاخ سفید و با حضور دو ورشکسته سیاسی یعنی ترامپ و نتانیاهو گفت: این دو کشور در آینده با خشم عمومی مواجه می‌شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق، یک ماه و چند روز پس از توافق امارات عربی متحده و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط در روز ۲۳ مرداد (۱۳ اوت) و به دنبال آن توافق روز جمعه ۲۱ شهریور ماه بحرین و این رژیم، روز گذشته (سه‌شنبه/۲۵ شهریور/۱۵ سپتامبر) واشنگتن شاهد حضور مقامات این دو کشور و نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی برای امضای این توافق سازشکارانه بود.

بیشتر بخوانید:

توافق "کمپ دونالد"؛ کارکرد و ضد کارکرد

بر این اساس، «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا، «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، «عبدالله بن زاید»، وزیر خارجه امارات و «عبدالطیف بن راشد الزیانی»، وزیر خارجه بحرین در مراسمی در کاخ سفید توافق عادی‌سازی روابط بین رژیم صهیونیستی با امارات متحده عربی و بحرین را که به زبان‌های انگلیسی، عبری و عربی با عنوان «توافقنامه‌های ابراهیم» تنظیم شده بود، امضا کردند.

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا قبل از امضای این توافق در اظهاراتی عنوان کرد که این توافق‌ها مسیر را برای صلح در خاورمیانه هموار خواهد کرد. او مدعی شد که کسی فکر نمی‌کرده حصول چنین توافقاتی امکان‌پذیر بوده است.

بیشتر بخوانید:

نتانیاهو: فلسطینی‌ها نمی‌توانند توافق‌های صلح را خنثی کنند

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی هم گفت «این توافق مسیر را برای صلح در خاورمیانه هموار می‌کند. کسی فکر نمی‌کرد چنین توافقی امکان‌پذیر بود و من از ملت‌های خاورمیانه خواستم تفاوت‌هایشان را کنار بگذارند.»

وی خاطرنشان کرد که این توافق، مسیر را برای عبادت مسلمانان در مسجد الاقصی هموار می‌کند.

وزیر خارجه امارات هم این توافق را نشانگر «تغییر در قلب خاورمیانه» خواند و از نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بابت متوقف کردن طرح اشغال بخش‌های جدیدی از کرانه باختری تشکر و ادعا کرد این توافق به امارات کمک خواهد کرد در کنار مردم فلسطین بایستد.

وزیر خارجه بحرین هم ضمن قدردانی از نتانیاهو، ترامپ و وزیر خارجه امارات گفت که توافق‌ها گام نخست هستند و باید به تشکیل کشور فلسطین منجر شود.

جرد کوشنر مشاور ارشد رئیس جمهور آمریکا نیز با اشاره به این توافق گفت که امروز آغازی بر پایان درگیری اعراب و تل‌آویو است.

توافق امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در این مدت واکنش‌هایی را از سوی گروه‌های فلسطینی و برخی از کشورها به همراه داشته است. گروه‌های فلسطینی، ایران، ترکیه و ... آن را محکوم کرده و البته کشورهای حامی رژیم صهیونیستی از آن استقبال کردند.

امضای این توافق در روز گذشته نیز با واکنش‌هایی همراه بود. در همین خصوص مردم پایتخت تونس با برپایی تظاهرات مراسم امضای این دو توافق سازش را محکوم کردند.

علاوه بر این، شماری از مخالفان رژیم صهیونیستی در اعتراض به سازش امارات و بحرین با این رژیم، مقابل کاخ سفید تجمع کرده و شعار سر دادند.

وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین هم در اظهاراتی با تاکید بر اینکه امضای توافق سازش امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی هرگز به نفع تبلیغات انتخاباتی رئیس جمهور آمریکا نخواهد بود، گفت کشورهای عربی و اسلامی از فلسطین در برابر توطئه‌ها حمایت کنند.

«اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) نیز شامگاه سه‌شنبه با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین تلفنی گفت‌وگو کرد.رسانه‌های فلسطینی گزارش دادند که هنیه در این تماس تلفنی بر توسعه و تقویت گام‌هایی که در راستای مقابله با عادی‌سازی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی و طرح صلح ادعایی آمریکا موسوم به معامله قرن و طرح اشغالی الحاق کرانه باختری گرفته شده، تأکید کرده است.

مجلس ملی فلسطین هم تاکید کرد که توافقات سازش هرگز امنیت، ثبات و شکوفایی را برای منطقه به همراه نخواهد داشت و رژیم‌های سازشگر مسئول نتایج فاجعه بار آن برای آینده امت عربی هستند.

«نبیل شعث» مشاور تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در مصاحبه ای با اشاره به امضای توافق سازش بین رژیم صهیونیستی و بحرین و امارات گفت که بدون فلسطینی‌ها هیچگونه راه‌حلی در منطقه وجود نخواهد داشت.

علاوه بر این، دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین، توافق صلح امارات و بحرین با صهیونیست‌ها را در واقع امضای همان نقشه صلح ادعایی آمریکا موسوم به معامله قرن خواند.

رئیس کمیته عالی انقلاب یمن هم امضای توافق عادی‌ سازی روابط بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی را ثبت روز ننگ سازشکاران در تاریخ خواند.

نائب رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس ضمن انتقاد شدید از بحرین و امارات، تأکید کرد که ملت فلسطین به مبارزه با رژیم صهیونیستی ادامه خواهد داد.

«محمد الهندی» از اعضای ارشد جهاد اسلامی فلسطین هم در واکنش به امضای توافق عادی‌سازی روابط بین امارات و بحرین و رژیم صهیونیستی اعلام کرد: نبرد در مرحله آینده در کرانه باختری خواهد بود، جایی که (رژیم) اشغالگر در آنجا به عنوان قلب پروژه صهیونیستی فعالیت می‌کند، مقاومت کرانه باختری آغاز پایان پروژه صهیونیستی خواهد بود.

الهندی گفت، توافق امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در راستای خدمت به «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا صورت گرفت، کسی که بدون توجه به سیاست‌های خارجی آمریکا برای ماندن در کاخ سفید تلاش می‌کند. «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در بحران قرار دارد و تحت تعقیب است. این آمریکاست که کنترل کشورهای سازشکار را در دست دارد و در امور آنها دخالت می‌کند؛ توافق عادی‌سازی چهره عاملان آن را در کاخ سفید رسوا کرد تا ملت فلسطین بار دیگر فریب نخورد.

یکی از رهبران معارض بحرینی هم ضمن انتقاد از عادی‌سازی روابط این کشور با رژیم صهیونیستی، تأکید کرد که برخی از کشورهای عربی از ده‌ها سال پیش، روابط خود را با صهیونیست‌ها عادی کرده‌ بودند.

جمعیت الوفاق بحرین به عنوان بزرگترین گروه معارض این کشور، سازش حکومت این کشور با رژیم صهیونیستی را ذلت و خواری توصیف کرد.

در همین خصوص «نبیل ابوردینه» سخنگوی رسمی تشکیلات خودگردان روز سه‌شنبه در اظهاراتی اعلام کرد، همه توافقنامه‌های آمریکایی و اسرائیلی چه با عرب و چه با غبیر عرب مردود است. این توافق‌نامه‌ها منجر به صلح در منطقه نخواهد شد و رام‌الله عادی‌سازی را نخواهد پذیرفت. مسیر صلح همان قانون مشروع بین‌المللی است، قدس شرقی پایتخت فلسطین است و خروج از اینها، خنجر زدن به پشت ملت فلسطین است.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز در این زمینه در توئیتی نوشت: قطعا محور مقاومت با خیانت و فریبکاری برخی کشورهای زبون عربی نه تنها تضعیف نخواهد شد، بلکه بانیان این خیانت، خود را در معرض دشمنی آشکار مقاومت قرار خواهند داد.

سفیر آمریکا در سرزمین‌های اشغالی نیز در مصاحبه‌ای مدعی شد که واشنگتن به دنبال دستیابی به راه حل عادلانه با فلسطینی‌ها بوده و فلسطینی‌ها باید گفتمان سابق را کنار بگذارند.

از سوی دیگر، ترامپ رئیس جمهور آمریکا بامداد چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت که عربستان سعودی به زودی و در وقت مناسب به روند صلح خواهد پیوست.

بیشتر بخوانید:

خشم ریاض از توافق مخفیانه اسرائیل و امارات

رئیس جمهور آمریکا همچنین بامداد چهارشنبه تلفنی با شاه بحرین درباره توافق سازش گفت‌وگو کرد.

گفتنی است، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پیش از امضای این توافقنامه‌ها درباره قصد بحرین و امارات متحده عربی برای علنی کردن روابط با رژیم صهیونیستی گفته بود: «فکر می‌کنم چیزی که اسرائیل چیزی بیشتر از صلح به دست آورده است. اینها توافق‌های بسیار قدرتمندی هستند. این صلح جدی است.در خاورمیانه صلح برقرار خواهد شد. فکر می‌کنم اسرائیل دیگر منزوی نیست

پیش از این امضای این توافقنامه‌ها «عبدالله بن زاید» وزیر خارجه امارات در اظهاراتی بیان کرده بود که سازش با رژیم صهیونیستی به نفع فلسطینی‌ها بود و آن‌ها باید هرچه سریع‌تر وارد گفت‌وگو با این رژیم شوند.وی همچنین در یادداشتی در یک نشریه آمریکایی، سازش با رژیم صهیونیستی را دستاوردی تاریخی توصیف کرد و مدعی شد اولویت اکنون نوسازی جوامع دو طرف است.

* تبدیل امارات و بحرین به ابزار انتخاباتی ترامپ/جشنی با حضور دو ورشکسته سیاسی

در همین خصوص حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل غرب آسیا، عنوان کرد: همچنان که قابل پیش بینی بود بحرین دومین کشور کم ظرفیت و کم حجم شورای همکاری خلیج فارس است که بعد از امارات رابطه خود را با رژیم صهیونیستی برقرار کرد.

وی با ذکر این نکته که جشن برقراری رابطه در کاخ سفید و با حضور دو ورشکسته سیاسی یعنی دونالد ترامپ و نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دو وزیر خارجه امارات و بحرین برگزار شد، اظهار داشت: این یک نوع پروپاگاندای انتخاباتی برای دونالد ترامپ تلقی می‌شود. ترامپ در چهار سال گذشته با شکست‌های سیاسی متعددی مواجه شده و در آستانه انتخابات ریاست جمهوری نیازمند یک سلسله برگ‌های برنده انتخاباتی است، ولذا از بحرین و امارات خواست تا از رهگذر برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی او را در پیروزی انتخابات آبان ماه آینده ریاست جمهوری آمریکا کمک کنند.

هانی‌زاده افزود: از سوی دیگر نیز نتانیاهو نیز با یک سلسله بحران‌های داخلی مواجه و نیازمند حمایت آمریکا برای برون رفت از بحران داخلی است.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا با ذکر این نکته که امارات و بحرین در موازنه قدرت در منطقه نقش تاثیرگذاری ندارند، یادآور شد: ولی این دو کشور به ابزار انتخاباتی ترامپ تبدیل شدند و به همین دلیل این دو کشور از دایره عربی و اسلامی خارج شده و در کنار رژیم صهیونیستی و علیه ملت فلسطین و محور مقاومت قرار گرفتند.

به گفته وی این دو کشور (بحرین و امارات) در آینده با خشم عمومی ملت‌های اسلامی و عربی مواجه خواهند شد، چرا که تجربه نشان داده برقراری رابطه بین هر کشور عربی با رژیم صهیونیستی جز بحران و مشکلات داخلی چیزی به همراه نداشته است.

نظر شما