شناسهٔ خبر: 42655428 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

کارشناسان مطرح کردند؛

کاسبان اطلاعات، مخالفان شبکه ملی اطلاعات هستند / ضعف جامعه در شناخت فضای سایبر

نماینده مجلس شورای اسلامی در برنامه «گفت‌وگوی اجتماعی» رادیو گفت‌وگو با موضوع شبکه ملی اطلاعات، گفت: افرادی که از فضای مجازی از باب مادی و کسب اطلاعات سود می‌برند، مخالف راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ برنامه «گفت‌وگوی اجتماعی» رادیو گفت‌وگو امروز با موضوع شبکه ملی اطلاعات منابع و منافع چه کسانی را به خطر می‌اندازد، با حضور کاظم فولادی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و سرپرست آزمایشگاه و پژوهشگاه فضای سایبر دانشگاه تهران و حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی، نماینده مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

در ابتدای این برنامه، کاظم فولادی درباره اعتراضات و التهاباتی که در پی طرح شبکه ملی اطلاعات در جامعه ایجاد می‌شود، گفت: اساساً تعاریف و مفاهیم پایه مربوط به فضای مجازی به خوبی صورت نگرفته است و حتی در دانشگاه‌ها مبانی نظری مربوط به سایبر را به صورت مدون تدوین نکردیم.

وی با انتقاد از واژه «فضای مجازی» استفاده از واژه صحیح یعنی فضای سایبر را ضروری دانست و عنوان کرد: وقتی از واژه مجازی استفاده می‌کنیم اساساً خیلی از مردم آن را جدی نمی‌گیرند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران از عدم تشکیل جلسات شورای عالی فضای مجازی انتقاد کرد و افزود: حقیقت این است که مسئله فضای مجازی یا سایبر برای خیلی‌ها درک نشده است و این موضوع ناشی از سوء درکی است که در جامعه و جامعه نخبگانی وجود دارد.

وی درک اشتباه از فضای سایبر را منتج به نادیده گرفتن اهمیت آن در سطح مردم و مسئولین دانست و عنوان کرد: زندگی خیلی از افراد جامعه وابسته به فضای مجازی است و بسیاری از مردم برای کار‌های خود روی فضای مجازی حساب باز کردند. در شرایط امروز که کرونا جهان را در بر گرفته است، برای آموزش در حوزه‌های تحصیلات عالی و ابتدای و متوسطه، از فضای مجازی به عنوان یک راهکار مهم و مناسب استفاده می‌شود و این نشان از اهمیت آن دارد.

سرپرست آزمایشگاه و پژوهشگاه فضای سایبر دانشگاه تهران با تأکید بر ضرورت تبیین شبکه ملی اطلاعات برای آحاد جامعه، گفت: وقتی برای مردم توضیح داده نشده است و اطلاعاتی از شبکه ملی اطلاعات ندارند، طبیعتاً با شنیدن نام شبکه ملی اطلاعات و یا محدودسازی پیام‌رسان‌های خارجی دچار نگرانی و اضطراب می‌شوند.

حجت‌الاسلام والمسلمین فلاحی در ادامه با تصریح بر اینکه شبکه ملی اطلاعات برای خیلی‌ها خطرساز است، گفت: برای خیلی از کسانی که در خارج از کشور منفعت دارند، شبکه ملی اطلاعات خطرساز است.

وی با اشاره به مضرات استفاده از اینترنت و پیام‌رسان‌های خارجی عنوان کرد: خیلی از اطلاعاتی که در جامعه رد و بدل می‌شود، از طریق پیام رسان‌ها، در اختیار خارجی‌ها است و آمریکایی‌ها منافع و درآمد‌های زیادی از این طریق دارند که از فروش اطلاعات تا تبلیغات درآمد دارند که چند برابر فروش نفت ایران است.

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افرادی که از فضای مجازی و اینترنت جهانی از باب مادی و کسب اطلاعات سود می‌برند، مخالف راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات هستند، عنوان کرد: کسانی که در داخل پیگیر راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات نمی‌شوند، منافع خود را به نوعی با خارجی‌ها گره زده‌اند.
انتهای پیام

نظر شما