شناسهٔ خبر: 42654840 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

ضرورت مناسب سازي معابر براي افراد داراي معلوليت

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا- رییس سازمان بهزیستی بر ضرورت مناسب سازی و دسترس پذیری اماکن و معابر برای افراد دارای معلولیت تاکید کرد.
به گزارش خبرگزاری آریا، در این جلسه که پیروز حناچی شهردار تهران، مهدی جمالی نژاد معاون عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزیر کشور و جمعی از معاونان سازمان بهزیستی و شهرداری حضور داشتند، دکتر وحید قبادی دانا گفت: در فصل دوم قانون حمایت از افراد دارای معلولیت در خصوص مناسب سازی و دسترس پذیری اماکن و معابر برای افراد دارای معلولیت آماده است که، کلیه وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها و مؤسسات و شرکت‌های دولتی و نهاد‌های عمومی موظفند در طراحی، تولید و احداث ساختمان‌ها و اماکن عمومی و معابر و وسایل خدماتی به نحوی عمل کنند که امکان دسترسی و بهره‌مندی از آن‌ها برای افراد دارای معلولیت همچون سایر افراد فراهم شود.
قبادی دانا افزود: هدف سازمان بهزیستی در راستای احقاق حقوق معلولیت ایجاد شرایط مناسب برای افراد دارای معلولیت برای داشتن یک زندگی مستقل و عادی در بستر جامعه و درون خانواده است.
به گفته رییس سازمان بهزیستی کشور، فرد دارای معلولیت باید به منابع فرهنگی دسترسی داشته باشد و بتواند راحت در شهر تردد کند و از اماکن مختلف استفاده کند. همچنین باید بتواند بعنوان یک فرد مستقل، فعالیت‌های اجتماعی خود را به نحو شایسته انجام دهد.
وی با بیان اینکه مناسب سازی و دسترس پذیری یکی از مسائل اصولی و اساسی برای توانمندسازی افراد دارای دارای معلولیت است تصریح کرد: هدف این نیست که فرد دارای معلولیت وابسته به شخص یا نهاد دیگری باشد بلکه هدف این است که این فرد زندگی با منزلت و شرافت در سطح جامعه را برای خود تجربه کند. ازاین رو ما مکلف هستیم که درجهت احقاق حقوق این افراد حرکت کنیم.
قبادی دانا در ادامه با اشاره به اینکه شهرداری‌ها می‌توانند نقش بسزایی درخصوص مناسب سازی و دسترس پذیری افراد دارای معلولیت ایفاء کنند گفت: تاکنون سعی کردیم جلسات مناسب سازی را باحضور و مشارکت بالاترین مقام دستگاه اجرایی برگزار کنیم.
وی افزود: با توجه به اینکه شهردار تهران استاد دانشگاه هستند و حتی در زمینه مناسب سازی و دسترس پذیری کتاب تألیف کردند از این رو می‌توان آن را یک فرصت تلقی کرد چراکه دید علمی و اجتماعی ایشان امتیازی است که می‌تواند در جهت سرعت بخشیدن مناسب سازی شـهر تهران موثر باشد و زمینه‌ای باشد تـا سایر کـلان شهر‌ها قدم‌های مناسبی را دراین خصوص بردارند.
رییس سازمان بهزیستی کشور درادامه با بیان اینکه قانون هـم بعنوان ضابط اجرایی مجازات‌هایی برای نهادی که نتواند به وظایف خود دراین خصوص عمل کند پیش بینی کرده است خاطر نشان کرد: جلسات گذشته ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور مصوبات زیـادی داشته ازجمله انتخاب شـهـر یـزد بعنوان به عنوان پایلوت شهر دسترس پذیر و دوستدار افراد دارای معلولیت بود.
وی یادآور شد: البته شهر تهران شهر گسترده‌ای ست که مناسب سازی اماکنی که از قبل بوده کار سختی است، اما دربرخی از موارد می‌شود این کار را انجام داد.
قبادی دانا در ادامه گفت: در شهر مشهد هتل تراز معلولین توسط خیرین و مشارکت‌های مردمی درحال احداث است که مناسب سازی مسیر‌های خاصی که حضور معلولان در آن بیشتر است به صورت مقطعی و برش برش آغاز شده حتی قرار است فردا اعضای شورای شهر و شهرداری و ... مسیر‌های پرتردد از هتل به حرم و بالعکس را بازبینی کنند تا اقداماتی که لازم است برای مناسب سازی انجام شود.
قبادی دانا بیان داشت: به نظر می‌رسد این اقدامات نیاز به فرهنگ سازی دارد که کمیتة رسانه و آموزش عهده دار این کار است.

نظر شما