شناسهٔ خبر: 42648430 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان نیوز | لینک خبر

با کاربردهای ورق گالوانیزه در صنعت ساختمان بیشتر آشنا شوید

صاحب‌خبر - محصولات گالوانیزه از جمله موضوعات پرکاربرد در صنعت ساختمان و سایر صنایع تولیدی است که در سال‌های اخیر طرفداران بسیاری پیدا کرده است. حال به نظر شما چرا استفاده از ورق گالوانیزه تا این حد گسترده شده است؟ ورق‌های گالوانیزه در واقع همان ورق‌های فولادی مستحکم هستند که توسط یک لایه از فلز "روی" پوشش داده شده‌اند.

به همین دلیل، مقاومت به خوردگی و تخریب آن‌ها زیاد بوده و در برابر زنگ زدگی نیز از خود محافظت می‌کنند. جالب است که این شرایط باعث کاربرد بسیار زیاد گالوانیزه در ساختمان‌سازی نیز شده است.

ما در این مقاله می‌خواهیم کمی در مورد ورق گالوانیزه و کاربرد آن در صنعت ساختمان صحبت کنیم؛ اگر شما هم به این موضوع علاقه دارید، در ادامه‌ همراه ما باشید...
 
 
ورق گالوانیزه چیست و چه مزایایی دارد؟
فرایند گالوانیزاسیون برای اولین بار توسط یک دانشمند ایتالیایی به نام "لوئیجی گالوانی" ابداع شده است. او هنگام کار با قطعات فولادی و سایر فلزات به این نتیجه رسید که با کمک فلزی به نام "روی" می‌توان یک پوشش محافظ بر روی ورق فولادی ایجاد کرد. آقای گالوانی با این ابداع توانست تحول بزرگی در صنایع تولیدی ایجاد کند.

امروزه نیز روش‌های زیادی برای تولید ورق گالوانیزه وجود دارد که مهم‌ترین آن‌ها روش غوطه‌وری گرم است. برای این کار ابتدا قطعات فولادی را شستشو داده تا تمام آلودگی‌های آن از بین برود. سپس آن‌ها را برای عملیات حرارتی وارد کوره کرده تا آماده‌ی پوشش‌دهی شوند. در مرحله‌ی بعد، با کمک فرایندهای الکتروشیمیایی، پوشش‌های نازکی روی سطح قطعات ایجاد می‌کنند. در آخر نیز کنترل کیفی ورق‌ها انجام شده و سپس به شکل‌های مختلف بسته‌بندی می‌شوند.

آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که دلیل کاربرد زیاد ورق گالوانیزه در ساختمان‌سازی چست؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که این ورق‌ها دارای ویژگی‌های منحصربفردی هستند که همین ویژگی‌ها سبب افزایش کاربرد آن‌ها شده است. برخی از ویژگی‌های ورق گالوانیزه عبارتند از:
  • استحکام مناسب برای کاربردهای صنعتی
    مقاومت بسیار خوب در برابر رطوبت و جریان‌های هوا
    مقاومت در برابر عوامل شیمیایی
    داشتن ظاهری متنوع و زیبا برای کاربردهای ساختمانی

ورق‌های گالوانیزه چه کاربردی در ساختمان‌سازی دارد؟
همان‌طور که گفتیم، از ورق‌های گالوانیزه به دلیل ساختار و کیفیت‌شان در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود. علاوه بر آن، خواص این ورق‌ها نشان می‌دهد که برای ساخت بناهای مختلف نیز گزینه‌ی خوبی هستند. این دلایل باعث شده است که در سال‌های اخیر شرکت‌های زیادی برای طراحی و ساخت انواع ورق‌های گالوانیزه‌ی ساختمانی اقدام کنند.

قیمت ورق گالوانیزه یکی دیگر از پارامترهای اساسی برای خرید این نوع ورق های فولادی است که این قیمت، معمولا با محاسبه دقیق وزن ورق انجام می‌شود. درسایت ایران فرمینگ شما می‌توانید محاسبه وزن ورق را کاملا آنلاین و هوشمند انجام دهید. این موضوع به شما کمک می کند تا با کمترین زمان ممکن و با پایین ترین درصد خطا وزن ورق و یا هر محصول فولادی دیگر را محاسبه و قیمت تمام شده را استخراج نمایید.
 
استفاده از محصولات گالوانیزه در ساختمان‎‌سازی مزایای فراوانی دارد که از جمله این مزایا می‌توان به کاهش هزینه‌های سخت و ساز اشاره کرد. چراکه این ورق‌ها نسبت به مصالح ساختمانی دیگر، دارای ماندگاری بیشتر و قیمت کمتری نیز هستند. علاوه بر آن، سبک بودن ورق منجر به کاهش وزن نهایی ساختمان شده و از این جهت نیز برای مهندسان یک انتخاب ایده‌آل به شمار می‌رود. برخی از کاربردهای ورق گالوانیزه در صنعت ساختمان عبارتند از:
 
1- ساخت کانال‌های انتقال هوا
طراحی و ساخت سیستم‌های تهویه در ساختمان از اهمیت خاصی برخوردار است. در این سیستم‌ها از کانال‌های فلزی برای انتقال هوا استفاده می‌شود و هر چه این کانال‌ها استحکام بیشتری داشته باشند، در برابر آسیب‌ها نیز مقاومت بهتری از خود نشان می‌دهند.

تجربه ثابت کرده است که ورق‌های گالوانیزه بهترین ماده برای ساخت کانال‌های انتقال هوا هستند. چراکه این ورق‌ها هیچ مشکلی با ورود هوای مرطوب نداشته و زنگ‌زدگی در آن‌ها رخ نمی‌دهد. جالب است بدانید که برای ساخت دودکش بخاری و کانال کولر نیز از انواع محصولات گالوانیزه استفاده می‎‌شود؛ زیرا هم زیباتر هستند و هم با افزایش دما، تغییر خاصی در آن‌ها اتفاق نمی‌افتد.

2- استفاده از ورق گالوانیزه برای ساخت نرده و حفاظ
به نظر شما مصالح مورد استفاده برای ساخت نرده و حفاظ اطراف یک ساختمان چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟‌ نتایج بررسی‌های ما نشان می‌دهد که برای ساخت نرده و حفاظ باید از مصالحی استفاده کرد که سرعت نصب بالایی داشته و از نظر اقتصادی نیز به صرفه باشند. علاوه بر آن، قابلیت جوشکاری و اتصال آن‌ها نیز بسیار مهم است.

نکته اینجاست که ورق گالوانیزه هم دقیقا همین ویژگی‌ها را دارد و بهترین محصول برای نرده کشی در اطراف زمین یا ساختمان است. همچنین شما برای این کار می‌توانید از ورق‌های فولادی گالوانیزه شده با طراحی ذورنقه‌ای، سفالی و غیره استفاده کنید که جذابیت‌ خاصی دارند.
 

 
3 - کاربرد در سقف‌های ساختمانی
شاید کمی عجیب به نظر برسد اما برای ساختن سقف یک ساختمان هم می‌توان از محصولات گالوانیزه استفاده کرد. در حقیقت، سبک بودن ورق گالوانیزه یک دلیل مهم برای کاربردشان در سقف‌سازی است. علاوه بر آن، ساخت و ساز با محصولات گالوانیزه آنقدر سریع است که در کمتر از چند روز می‌توان سقف یک آلاچیق یا سوله‌ی بزرگ را تکمیل کرد.

یکی دیگر از دلایل استفاده از ورق‌های گالوانیزه در سقف، مقاوم بودن آن‌ها در برابر شرایط جوی است. به همین منظور در شهرهای با آب و هوای شرجی و مرطوب نیز می‌توان از این محصولات استفاده کرد.
 
4- ساخت کابینت آشپزخانه
آشپزخانه مانند قلب هر خانه است! به همین دلیل، کابینت‌های به کار رفته در آن نیز باید  بالاترین کیفیت را داشته باشند. در غیر این صورت، احتمال پوسیدگی و خراب شدن کابینت بسیار زیاد است.

امروزه برای ساخت کابینت‌های ساختمانی نیز بهتر است از ورق گالوانیزه استفاده کنیم؛ زیرا پوشش ایجاد شده روی این محصولات از نظر بهداشتی بسیار قابل اطمینان بوده و تمیز کردن آن‌ها نیز راحت‌تر است. همچنین، ورق‌های گالوانیزه دارای شکل‌پذیری خوبی هستند و به آسانی می‌توان آن‌ها را به یک کابینت تبدیل کرد.

5- کاربرد در لوله‌کشی ساختمان
لوله‌های قدیمی اغلب از جنس چدن یا آهن بودند و سرعت تخریب و زنگ زدن آن‌ها بسیار بالا بود. اما در لوله‌های نسل جدید خبری از تخریب‌های سریع و هزینه‌های هنگفت نیست! این لوله‌ها از جنس فولاد ساخته شده‌اند و استحکام بسیار بالایی دارند. از طرفی، فرایند گالوانیزاسیون نیز روی آن‌ها انجام شده است تا مقاومت آن‌ها در برابر آب و رطوبت بیشتر شود.

احتمالا تاکنون با انواع ورق گالوانیزه و کاربردهای آن در صنعت ساختمان آشنا شده‌اید؛ اما سوال اینجاست که برای خرید این محصولات به چه چیزهایی باید توجه کنیم؟ اصلا چگونه باید ورق‌های گالوانیزه‌ی استاندارد را از ورق‌های بی کیفیت تشخیص دهیم؟‌ ما برای حل این مشکلات می‌خواهیم یک شرکت معتبر برای خرید انواع محصولات فولادی و گالوانیزه را به شما معرفی کنیم؛ پس همچنان ما را دنبال کنید...
 
بهترین ورق گالوانیزه را از ایران فرمینگ بخواهید!
نام تجاری ایران فرمینگ با سابقه‌ای درخشان در تامین محصولات فولادی و گالوانیزه به یکی بزرگترین شرکت‌ها در این زمینه تبدیل شده است. در ایران فرمینگ همه چیز به مشتری‌مداری و ارائه‌ی محصولات باکیفیت گره خورده است! به همین دلیل، تمامی محصولات این شرکت به صورت تضمین شده و با بهترین کیفیت ارائه می‌شود.

یکی از ویژگی‌های مهم در ایران فرمینگ، تنوع محصولات است؛ به طوری‌که شما می‌توانید بیش از ۲۰ محصول فولادی شامل: ورق گالوانیزه، ورق فولادی، ورق پانچ، ورق آجدار پرسی، قوطی پروفیل، انواع میلگرد و همچنین انواع ماشین آلات فرمینگ را از ایران فرمینگ خریداری کنید.

در آخر پیشنهاد ما این است که برای ساختمان‌سازی از محصولات گالوانیزه‌ی مرغوب و استاندارد استفاده کنید؛ چراکه در این صورت هزینه‌های شما کاهش پیدا کرده و سرعت ساخت و ساز بالاتر می‌رود. برای این کار بهتر است ابتدا وارد سایت اینترنتی ایران فرمینگ شده و از جزئیات محصلات باخبر شوید. همچنین کارشناسان ایران فرمینگ همواره برای پاسخگویی به سوالات و ابهامات شما آماده خواهند بود؛ پس منتظرتان هستیم... ورق گالوانیزه محاسبه وزن ورق ایران فرمینگ

نظر شما