شناسهٔ خبر: 42647147 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

ایلنا گزارش می‌دهد:

یک معادله مجهول: جذب نیرو به رغم مازاد نیرو!

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس تاکید کرد: شورای شهر باید مشخص کند، هدف از جذب نیرو در شهرداری چیست، در حالی که دائما از مازاد نیرو گلایه می‌شود!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر کسی پوشیده نیست که بدنه شهرداری تهران طی ده‌های اخیر فربه شده و برخی مدیران شهری نیز اذعان دارند که این وضعیت قواره آن را کاریکاتوری کرده است. در شرایطی که این رشد بی‌قواره سازمانی باعث وفور موازی‌کاری در سطوح مختلف سازمانی شده، برای برون‌رفت از این شرایط و چابک‌سازی راه‌های متعددی مدنظر قرار گرفت؛ از جمله شهرداری تهران براساس برنامه پنج ساله سوم توسعه موظف شد تا سالیانه نسبت به تعدیل ۶ درصدی نیروها اقدام کند و در ازای آن مجاز به جذب سه درصدی نیرو از طریق برگزاری آزمون سراسری شد، اما گذشته از این مسئله، شهرداری با بحران تامین منابع مالی روبروست و براساس گزارش خزانه‌دار شورای شهر تهران شهرداری در سال جاری کاهش ۳۳ درصدی کسب درآمد داشته است. سید حسن رسولی، خزانه دار شورای شهر تهران  تاکید کرده که "شهرداری بهتر است منابع خود را به طلبکاران اختصاص دهد که به دلیل مشکلات مالی به روز سیاه نشسته اند. به گفته او تراز مالی شهرداری وحشتناک منفی است و شاید در نیمه دوم سال نتوانیم حقوق کارمندان را بدهیم. با وجود این اما شهرداری تهران در سال آخر از فعالیت دوره پنجم مدیریت شهری، قصد استخدام نیرو در قالب دستیار مدیریت شهری را دارد.

استخدام در شهرداری با مجوز شورای شهر

«سید حسن رسولی» نائب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درباره استخدام شهرداری تهران و این شائبه که این اقدام در سال آخر تفاوتی با اقدام شهردار وقت تهران که مدیران شهری در دوره پنجم نسبت به آن گلایه‌مند بودند ندارد‌، گفت: فرق درج آگهی رسمی در روزنامه‌های کثیرالانتشار که به صورت مساوی و عادلانه همه فارغ التحصیلان نخبه دانشگاه‌های کشور با استخدام‌های غیررقابتی مطلع باشند،‌ تفاوت بسیار آشکار و معناداری دارد. 

او ادامه داد: برنامه سوم توسعه شهر تهران اجازه داده است که شهردار با برگزاری آزمون سراسری و رقابتی از بین فارغ‌التحصیلان برتر کشور، نخبگان را جذب کند. آنچه که از سوی شهرداری آگهی شده است، پیشاپیش مجوز آن از شورای شهر تهران دریافت شده است و تزریق کمتر از ۳۰۰ نفر نخبه دانشگاهی به بدنه نیروی انسانی شهرداری که از نظر کمی متراکم است، اما از نظر کیفی نیازمند تقویت است،‌ اقدام قابل قبولی است. 

 کوچک‌ترین رانتی برای احدی قائل نشده است

عضو کمیته تشکیلات و منابع انسانی شورای شهر تهران گفت: باز کردن فضا برای حضور نخبگان منافاتی با اصلاح ساختار و کوچک‌سازی ندارد و این دو موضوع همزمان می‌تواند انجام شود. ما به تراکم و مازاد نیرو در شهرداری توجه داریم، اما به صورت مطلق نباید جلوی جذب نیروهای باسواد و نخبه را بگیریم. در آگهی استخدام کوچک‌ترین رانتی برای احدی قائل نشده و آزمون را سازمان سنجش و آموزش کشور برگزار می‌کند. این یک آزمون کاملا رقابتی است و تمامی فارغالتحصیلان کشور می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

رسولی افزود: شورای پنجم این افتخار را دارد، در سه سالی که از عمر مدیریت شهری دوره پنجم گذشته،‌ نه تنها به عدد کارکنان شهرداری اضافه نشده است‌، بلکه در حدود ۴ هزار تا ۵ هزار نفر نیز کاهش نیرو داشته است.

کیفیت نامطلوب نیروی انسانی شهرداری

او در پاسخ به این سوال که با توجه به تراز مالی منفی شهرداری، این نهاد چگونه می‌تواند هزینه حقوق و مزایای نیروهای جدید را پرداخت کند؟ گفت: در این سه سال با دو واقعیت متعارض روبرو شدیم؛ ‌از یک طرف با مازاد نیروی انسانی مواجه بوده و هستیم که طبعا در جهت دفاع از حقوق شهروندان و شهرداری باید سیاست‌های سبک‌سازی نیروهای شهرداری را دنبال می‌کردیم و از طرفی این بخش از همکاران ما صرف نظر از نحوه جذبشان در شهرداری، با مشکلات معیشتی مواجه بودند و نسبت به آنها احساس مسئولیت انسانی و اجتماعی داشتیم که امنیت شغلی آنها آسیب نبیند. 

خزانه‌دار شورای شهر تهران افزود: بر این اساس سیاستی برای شهرداری تعیین شد، مبنی بر اینکه سالیانه ۶ درصد از کارکنان خود را به روش‌های قانونی و تشویقی از قبیل بازنشستگی پیش از موعد و پایان دادن به نیروهای مازاد مامور کم کند و طی این سه سال این هدف محقق شده است.

رسولی گفت: با توجه به کیفیت نامطلوب نیروی انسانی شهرداری، به شهرداری اجازه داده شد سالیانه ۳ درصد از بین فارغ‌التحصیلان جذب نیرو داشته باشد و این اقدام در راستای تقویت کیفی نیروی انسانی شهرداری و کمک به فرایند جانشین پروری مدیران از بین جوانان نخبه دانشگاهی در پیش گرفته شده است. 

سیاست جذب نیرو با لحاظ کردن تراز منفی شهرداری دنبال می‌شود

خزانه‌دار شورای شهر تهران ادامه داد: در عین حال این مسیر با لحاظ کردن تراز منفی شهرداری دنبال می‌شود، ‌یعنی از یک طرف در سطح کلان روند کاهش نیروی انسانی همچنان ادامه دارد و از طرف دیگر در کنار ضرورت کاهش هزینه‌ها، ارتقا سطح کیفی نیروها از طریق جذب عادلانه و رقابتی در دستور کار شورای پنجم قرار دارد. 

او در پاسخ به این سوال که شما دائما به شهرداری تهران هشدار می‌دهید که تراز مالی شهرداری منفی است و ممکن است، نتواند از هزینه‌های مالی و پرداخت حقوق برآید،‌ آیا با این روند شهرداری در نیمه دوم سال می‌تواند درآمد و هزینه‌ها را مدیریت کند؟ گفت: بخش قابل توجهی از موضوع تحت تاثیر کسب و کار کشور است، شهرداری از ۳۰ هزار میلیارد تومان بودجه شهرداری در چهار ماهه اول ۵۲ درصد را محقق کرده است که پیش‌بینی می‌شود در مرداد ماه به ۶۲ درصد برسد و تلاش شهرداری برای فائق آمدن با بحران مالی در مقایسه با دولت موفقیت‌‌آمیزتر بوده است، اما شرایط ویژه است و عدم تعادل بین هزینه‌ها و مصارف موضوع بسیار مهمی است که مداوم این هشدار را به آقای شهردار و همکارانشان می‌دهم.  

تناقض در حرف و عمل مدیریت شهری

«سید حمیدرضا کاظمی» عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در این باره گفت: شهرداری در صحبت‌هایی که می‌کند، دائما از مازاد نیرو می‌نالد و اعلام می‌کند که ما نیروی مازاد داریم و امکان پرداخت حقوق آنها را نداریم. 

او ادامه داد: این اقدام شهرداری با صحبت‌هایی که می‌کند، در تناقض است و از شورای شهر تهران انتظار می‌رود به این موضوع ورود کند و نظارت و کنترل دقیقی در خصوص استخدام‌های جدید در دستور کار داشته باشد. 

منابع بودجه استخدامی‌‌های جدید به صورت شفاف مشخص شود

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با تاکید بر اینکه باید هدف از جذب نیرو در شهرداری تهران مشخص شود، تصریح کرد: شورای شهر باید مشخص کند که هدف از جذب نیرو چیست، در حالی که دائما از مازاد نیرو گلایه می‌شود،‌ آیا با ورود نیروی جدید شهرداری می‌تواند حقوق و نیازهای گروه جدید را برآورده کند؟!

او تاکید کرد: شهرداری اگر واقعا به نیرو نیاز دارد باید به صورت شفاف مشخص کند، بودجه این نیروها از کجا تامین می‌شود. با توجه به اینکه شهرداری به صراحت اعلام می‌کند، مازاد نیرو داریم و در گذشته نیرو بیش از اندازه جذب شده، استخدام نیروی جدید با صحبت‌هایشان منافات دارد و به مصلحت شهرداری نیست. 

به افکار عمومی جواب دهید

کاظمی گفت: انتظار داریم شورای شهر به این موضوع ورود کند و شهرداری باید به افکار عمومی جواب دهد؛ یا نگوید نیروی مازاد داریم و یا اگر نیروی مازاد ندارد،‌ منابع بودجه‌ای که برای این استخدامی در نظر گرفته شده است را اعلام کنند.

احمد حکیمی‌پور"عضو دوره چهارم شورای شهر تهران" در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار ایلنا درخصوص استخدام نیروی جدید در شهرداری تهران گفت: باید مشخص شود که مدیران شهری چه چیزی را تحویل گرفتند و چه چیزی را تحویل می‌دهند. در حقیقت باید عملکرد شهرداری در همه زمینه‌ها به مردم ارائه شود.

ساختار شفاف و درست نیست

او در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری اکنون به نیروی جدید نیاز دارد یا خیر؟ گفت: شهرداری پر از نیروی کارشناس، باانگیزه و ورزیده است که متاسفانه در هیچ دوره‌ای دیده نشده‌‌اند. در حقیقت نیروهای شهرداری ورزیده و پخته هستند و رویکرد و تفکر آنها نیز عمدتا به اصلاح‌طلبان نزدیک است، اما به آنها اعتنایی نمی‌شود.

حکیمی‌پور ادامه داد: در حالی که این مساله باعث می‌شود نیروهای درون شهرداری بی‌انگیزه شوند و این اقدام درستی نیست. دوستان ما می‌دانند چه کار می‌کنند، اما مشکل ما این چیزها نیست. اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌روند و می‌‌آیند. مشکل این است که ساختار شفاف و درست نیست و از طرفی پاسخگویی شفاف اتفاق نمی‌افتد.

عضو دوره چهارم شورای شهر تهران افزود: شعار دوستان ما این بود که می‌رویم تا شورا و شهرداری پاک بسازیم، بنابراین الان موقعی است که درباره عملکرد خود را توضیح دهند و مردم نیز آنها را قضاوت کنند. 

شهرداری به نیروی جدید نیاز ندارد

او با تاکید براینکه شهرداری اصلا به نیروی جدید نیاز ندارد، گفت: شهرداری دچار نیروی مازاد نیز هست. نیروهای قراردادی زیادی در شهرداری هستند که سال‌های سال چشم به راه هستند تا یک نفر بازنشسته شود و جایگزین شوند؛ نباید حق این افراد ضایع شود.

قراردادی‌ها جذب شوند

حکیمی‌پور با ابراز نگرانی از جذب احتمالی نیروی سفارشی در استخدام‌ جدید گفت: نیروهایی در شهرداری با تحصیلات مناسب هستند که چندین و چند سال و حتی بیش از یک دهه است که به صورت قراردادی، پیمانکاری و پروژه‌ای در شهرداری کار می‌کنند، شهرداری اگر می‌خواهد نیرویی جذب کند از این افراد جذب کند،

عضو دوره چهارم شورای شهر تهران در پایان تاکید کرد: این اقدامات خوب نیست و لااقل از ما اصلاح‌طلب‌ها بعید است.

نظر شما