شناسهٔ خبر: 42646665 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

بازار گزارش می دهد

مالیات بر خانه‌های خالی در رفت و برگشت شورای نگهبان/ سامانه املاک اطلاعات را نمی دهد!؟

طرح مالیات بر خانه‌های خالی مصوب مجلس که شورای نگهبان ایراداتی به آن گرفته بود در حالی هفته گذشته پس از رفع ایرادات مجدداً به این شورا ارسال شده که هنوز اطلاعاتی از سوی وزارت راه و شهرسازی برای شناسایی خانه های خالی به سازمان امور مالیاتی ارائه نشده است.

صاحب‌خبر -

بازار؛ گروه راه و مسکن: هفته گذشته طرح مالیات بر خانه‌های خالی مصوب مجلس شورای اسلامی پس از رفع ایرادات شورای نگهبان مجدداً به شورای نگهبان ارسال شد خبرها از سازمان امور مالیاتی حاکی از این است که هنوز وزارت راه و شهرسازی اطلاعات سازمانها و نهادهایی که در سامانه املاک و اسکان بارگذاری کرده اند را در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار نداده است.

سید احسان خاندوزی نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار با اشاره به اینکه به تمام ایرادات شورای نگهبان نسبت به مالیات بر خانه های خالی از سکنه ترتیب اثر داده شده گفته بود که کمیسیون اقتصادی مجلس در راستای تشویق عرضه مسکن، عرضه مسکن های ساخته شده و ممنوعیت احتکار مسکن تحت عنوان اخذ مالیات از خانه های خالی از سکنه تلاش کرد تا این طرح در مجلس به تصویب برسد. بنابراین این قانون به شورای نگهبان ارسال شد.

وی با اشاره به اینکه به هر حال شورای نگهبان در خصوص این قانون نظرات و ایراداتی ارائه کرد و کمیسیون اقتصادی نیز اقدامات مناسبی در باب اصلاح آن برداشت اظهار داشت: نظر کمیسیون اقتصادی مجلس این بود که اقتصاد سالم نیازمند یک قانون دائم است اما جهت تامین نظر شورای نگهبان، از نظر کمیسیون اقتصادی مجلس عدول کردیم و دوره زمانی اجرای این قانون را رسیدن به شاخص ۲۵ درصد مسکن بیش از تعداد خانوارها قرار دادیم.

تا روز  ۲۸ مرداد ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شناسایی و شناسنامه دار شده است که ۴۰ تا ۴۵ درصد از واحدهای مسکونی کشور را شامل می‌شود

نکته ای که اما این روزها در خصوص اجرایی شدن طرح مالیات بر خانه های خالی وجود دارد این است که آیا بارگذاری اطلاعات سازمانها و نهادها در سامانه املاک اجرایی شده و این اطلاعات آیا در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است؟  وزارت راه و شهرسازی قول داده تا پایان تابستان اولین اطلاعات واحدهای مسکونی را در اختیار سازمان امور مالیاتی بگذارد. و تا روز  ۲۸ مرداد ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شناسایی و شناسنامه دار شده است که ۴۰ تا ۴۵ درصد از واحدهای مسکونی کشور را شامل می‌شود.

پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بود که روزانه ۱۰۰ هزار پیامک به مالکان بیش از یک واحد مسکونی ارسال می شود و این افراد دو هفته زمان دارند تا وضعیت سکونت واحدهای خود را اعلام کنند.

دولت به جای تشویق ساخت مالیات خانه های خالی را اجرا می کند!؟
اگر چه اکثر سازندگان مسکن نسبت به این طرح و زمان بندی دریافت مالیات ایراد اساسی گرفته اند. حسن محتشم عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری بازار معتقد است که متاسفانه به جای اینکه دولت به تشویق سازنده ها اقدام کند و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار آنها قرار دهد اخیرا تاکید زیادی بر اجرای مالیات بر خانه های خالی از سکنه آنهم با رقم های بالا دارد. مگر می شود بابت خالی ماندن واحد مسکونی در سال دوم ۱۲ برابر نرخ اجاره مالیات وضع کرد و سازنده ها نیز باز هم به ساخت مسکن ترغیب باشند؟

مطمئنا تبدیل این طرح به قانون مشکل مسکن را در کشور تا حدود زیادی حل خواهد کرد و ما هم مانند دنیا در کنار تولید انبوه مسکن، دریافت مالیات را به عنوان عامل بازدارنده احتکار قرار خواهیم داد

اما علی نیکزاد نایب رئیس دوم مجلس با اشاره به این که طرح مالیات بر خانه‌های خالی هفته گذشته بعد از رفع ایرادات شورای نگهبان بار دیگر به شورا ارسال شده است معتقد است که تعیین مباحث مالیاتی در کنار طرح‌های حمایت از مسکن می‌تواند از بروز احتکار و سوءاستفاده جلوگیری کند.

وی افزود: مطمئنا تبدیل این طرح به قانون مشکل مسکن را در کشور تا حدود زیادی حل خواهد کرد و ما هم مانند دنیا در کنار تولید انبوه مسکن، دریافت مالیات را به عنوان عامل بازدارنده احتکار قرار خواهیم داد.

اما به هر سوی و با توجه به اینکه قرار است اطلاعات با همکاری سایر دستگاه‌های مرتبط جمع آوری و برای وضع مالیات متعلقه در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گیرد خبرها حاکی از این است که علیرغم اینکه فصل تابستان در حال رسیدن به روزهای پایانی خود است اما هنوز نه اطلاعات کامل شده و نه اینکه اطلاعات بارگذاری شده در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار گرفته است؟ ماه گذشته وزارت نیرو و شخص اردکانیان وزیر نیرو قول داده بود که اطلاعات مورد نیاز را در سامانه املاک و اسکان بارگذاری خواهد کرد.  

امید است این طرح که می تواند موجب افزایش عرضه مسکن و جلوگیری از احتکار مسکن شود، اما مانعی برای ساخت و ساز و ترغیب تولیدکنندگان برای ورود به عرصه ساخت مسکن نشود.

نظر شما