شناسهٔ خبر: 42645676 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

لوح و تندیس ثبت میراث ملی زنده بشری غلامحسین امیرخانی رونمایی شد

موج نیوز

مراسم رونمایی از تندیس و لوح ثبت میراث ملی زنده بشری، غلامحسین امیرخانی خوشنویس پیشکسوت و رئیس انجمن خوشنویسان برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری موج، مراسم رونمایی از تندیس و لوح ثبت میراث ملی زنده بشری، غلامحسین امیرخانی خوشنویس پیشکسوت و رئیس انجمن خوشنویسان ایران با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی، خوشنویسان مطرحی همچون علی اشرف صندوق آبادی، علی شیرازی، امیر احمد فسلفی، الهه خاتمی، رضا بنی رضی و جمعی از اهالی هنر و رسانه در کاخ ملت مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد برگزار شد.

در این مراسم حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور درباره جایگاه استاد امیرخانی ضمن اشاره به همکاری پانزده ساله با این خوشنویس پیشکسوت اظهار کرد: در مدتی که در گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر در خدمت استاد امیرخانی هستم فرصت بسیار مغتنمی بوده تا در محضر ایشان اول ادب را بیاموزم. 

وی افزود: انسان میراث خداوند است بنابراین شم خلاقیت و سازندگی دارد. تصور میراث بودن اشیاء اشتباه ما مردم معاصر است چرا که اشیا مصنوع و انسان صانع است. انسان معنا را با ساخت یک شئ در فرمی زیبا به جامعه هدیه می کند.

بلخاری در ادامه با برشمردن اخلاق، فرزانگی و خلاقیت به عنوان ویژگی های حکیمان اظهار داشت: بیشتر افرادی که در این جمع حاضر هستند درباره شرافت، جوانمردی، تواضع و بزرگ منشی استاد حرف های بسیاری برای گفتن دارند. ضمن اینکه اگر استاد امیرخانی کل مثنوی را حفظ نباشد اما بخش اعظمی از آن را حفظ هستند. در عین حال ایشان خلاقذهم هستند و با توجه به این سه خصیصه، میتوانم بگویم که استاد فرشچیان حکیم نقش و استاد امیرخانی حکیم خط هستند.

در این بخشی از این مراسم غلامحسین امیرخانی از تاثیر ده ها استاد بر زندگیش یاد کرد و گفت: از آخرین استادم آموختم که ادب پانزده مولفه دارد که یکی از آنها سکوت است و ادب حکم می کرد که من در اینجا سکوت کنم.

این استاد پیشکسوت خوشنویسی از دغدغه هنرمندان این حوزه هم گفت و اظهار داشت: مایی که در یکی از هنرهای اصیل ایرانی فعالیت داریم مدام از خود می پرسیم که آیا می توانیم هم طراز و هم عیار با شعر حافظ و یا آواز استاد شجریان بنویسیم؟ جای شکرش باقی است که اساتید ما اهل مطالعه هستند.

وی سپس از تسلط تکنولوژی بر انسان انتقاد کرد و گفت: انسان امروزی از عدم تعادل رنج می برد و در خدمت تکنولوژی قرار گرفته است. 

در ادامه محمد حسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم با بیان اینکه معنا و مفهوم میراث فرهنگی در دهه گذشته تغییر کرده است گفت: یکی از افتخارات این وزارت، تهیه و تدوین فهرست حاملان میراث فرهنگی است. اساتیدی که نامشان در این فهرست قرار میگیرد، هر یک در یک رشته ای،  خاک این مرز و بوم را غنا بخشیده و بر  اعتبار و داشته های این سرزمین می افزایند.

وی سپس به اهمیت خوشنویسی به عنوان هنر مقدس و متعالی برای ما اظهار داشت:به منظور پاسداری از هنر خوشنویسی ایران، پرونده  این هنر به یونسکو ارسال شد. در این پرونده که قرار است سال آینده بررسی شود دستگاه های مختلف مرتبط با این هنر از جمله انجمن خوشنویسان قرار دارند.

لوح و تندیس ثبت میراث ملی زنده بشری غلامحسین امیرخانی رونمایی شد

در نهایت از لوح و تندیس ثبت میراث ملی زنده بشری غلامحسین امیرخانی رونمایی شد.

نظر شما