شناسهٔ خبر: 42645543 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت‌وگو با دانا مطرح کرد؛

شاهد طغیان بیماری در برخی نقاط کشور هستیم / مسئولان به جای ترساندن مردم، با تدوین قوانین مانع از تخلف برخی‌ها شوند

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه شاهد طغیان بیماری در برخی نقاط کشور هستیم، گفت: گاهی واژه موج کرونا در اخبار و گزارش ها مدام به کار میرود بدون اینکه مفهوم آن در نظر گرفته شود. لذا مسئولان به جای ترساندن مردم، با تدوین قوانین در ایام بحران کرونا مانع از تخلف برخی‌ها شوند.

صاحب‌خبر -

 دکتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در تشریح مصطلح شدن موج‌های درگیر‌کننده بیماری کرونا که در عرصه خبررسانی از آنها به عنوان موج اول و دوم و سوم یاد می‌شود،گفت: آغاز موج جدید کرونا در ایران به معنای آغاز فصل جدیدی از افزایش آمار مبتلایان و مرگ میر به کوئید۱۹ است؛ یعنی هربار که آمار مبتلایان  از یک نقطه و در اثر یک اتفاق شروع به افزایش می‌کند و این پروسه یک دوره زمانی را شامل شود، اصطلاحا به این فرایند موج می‌گویند. ضمن آنکه گاهی موج بیماری بخاطر تغییر رفتار ویروس اتفاق می افتد. با اینهمه متاسفانه اصطلاح موج کرونا گاهی در اخبار و گزارش ها مدام به کار میرود بدون اینکه مفهوم آن در نظر گرفته شود. 

این عضو ستاد ملی مقابله با کرونا در ادامه خاطر نشان کرد: مثلا اگر در یک برهه زمانی مردم هشدارها را جدی نگیرند، بی‌تردید شمار بیماران تازه درگیر شده، به آمار مبتلایان به کرونا افزوده می‌شود و به این ترتیب تعداد کل مبتلایان بر عکس انتظاری که می رود، افزایش می یابد؛ یعنی مردم انتظار دارند که آمار مبتلایان به رغم تلاش‌های کادر درمان کمتر شود؛ در حالیکه نه تنها آمار کمتر نمی‌شود بلکه افزایش هم می‌یابد و این افزایش شمار مبتلایان، در روزهای بعدی هم روندی صعودی و روبه رشد پیدا می‌کند. بنابراین این رویه درگیری تعداد بیماران هر بار بعد از فروکش کردن وقتی افزایش می یابد و این افزایش طی چند روز ادامه پیدا میکند را یک موج می گویند که این روزها در ادبیات مردم و متولیان امر بهداشت مصطلح شده است. 

هشدار درباره وقوع موج سوم کرونا، قصاص قبل از جنایت است

متخصص بیماری‌های عفونی، با کذب دانستن برخی ادعاها درباره آغاز موج جدید کرونا موسوم به "موج سوم" تصریح کرد: چنین رخدادی در هیچ یک از استانهای کشور به وقوع نپیوسته و نباید پیش بینی کرد که چنین موجی اتفاق خواهد افتاد، این قصاص پیش از جنایت است.

متخصص بیماری‌های عفونی در پاسخ به این سوال که چرا مسئولان و متخصصان وزارت بهداشت خلاف تاکیدات سازمان بهداشت جهانی، درباره عبور ایران از دو موج بزرگ فعالیت کرونا سخن‌ می‌گویند، عنوان کرد: در برخی از مناطق کشور می‌توان بر اظهارات مسئولان سازمان بهداشت جهانی صحه گذاست و ممکن است که در همان موج نخست کرونا توقف داشته‌ باشیم؛ اما برخی نقاط دیگر شاهد طغیان بیماری بوده‌ایم؛ به طوری که موج دوم کرونا با فعالیتهای گوناگون در آن مناطق به وقوع پیوسته است. اما نمی توان قانونی صادر  ادعا کرد که موج سوم کرونا تمام نقاط کشور را درگیر کرده است.. چرا که هنوز روستا ها و مناطقی در کشور وجود دارد که به لطف خدا از وجود بیماری در آن نقاط خبری نیست.

 عضو هیأت علمی دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی در ادامه این گفت‌وگو با بررسی پیش ‌شرط وقوع یک موج جدید از کرونا، تاکید کرد: پیش شرط هر موج جدید از فعالیت ویروس کرونا شناسایی موارد جدید بیماری، بررسی میزان مرگ و میر و مقایسه با آمار پیشین و مراجعه مردم به بیمارستانها با علائم کویید۱۹ است که می‌توان این موارد را از مهمترین روشهای شناخت موج های جدید کرونا به حساب آورد.

دکتر مردانی تلفیق دو ویروس آنفولانزا و کرونا را خطرناک توصیف کرد و گفت: تلفیق دو ویروس آنفولانزا و کرونا می‌توانند در فصل پاییز رخداد جدیدی از ابتلای مردم به ویروس‌ها را به دنبال داشته باشند؛ لذا باید با رویکرذ پیشگیری با خطر شیوع این دو بیماری برخورد کرد. برای همین رعایت پروتکل‌های بهداشتی باید با دقت و حساسیت بیشتری از سوی مردم دنبال شود که انشالله پس از گذشتن از فصول سرد سال کمترین تلفات را شاهد باشیم.

لزوم فرهنگسازی در حوزه بهداشت بجای هشدارهای بی مورد !

وی از برخی مسئولان خواست در اظهار‌نظرهای خود درباره خیز و موج سوم کرونا دقت کنند تا مبادا با ذکر نکته ای موجبات تشویش اذهان عمومی و انتقال اضطراب به جامعه را فراهم کنند.

متخصص بیماری‌های عفونی در پایان اضافه کرد: مسئولان به جای ترساندن مردم، با تدوین قوانین در ایام بحران کرونا مانع از تخلف برخی‌ها شوند، چنان که در فرهنگ سازی استفاده از کمربند ایمنی برای رانندگان، مجبور به اعمال جریمه از سوی پلیس راهور شدیم؛ امروزه هم میتوانیم با تدوین شیوه‌نامه‌های بهداشتی با یک تیر دو یا چند نشان بزنیم. یعنی این شیوه نامه ها هم جامعه را در گذشتن از بحران کرونا یاری دهد و هم فرهنگ بهداشتی را در جامعه نهادینه کند تا انشالله مردم ما با رعایت الزامات بهداشتی (نه تنها در اوج بحران کرونا) در تمام ایام سال سلامت خود و عزیزان شان را تضمین کنند.


انتهای پیام/ا

 

نظر شما