شناسهٔ خبر: 42645246 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: مردم‌سالاری‌آنلاین | لینک خبر

صدور شناسنامه برای فرزندان نامشروع - مردم سالاری آنلاين

سیف‌الله ابوترابی گفت: سازمان ثبت احوال در شناسنامه فرزندان حاصل از روابط نامشروع، تنها نام و نام خانوادگی مادر را ثبت می‌کند و در مقابل نام پدر یک اسم فرضی می‌نویسد.

صاحب‌خبر - سیف‌الله ابوترابی گفت: سازمان ثبت احوال در شناسنامه فرزندان حاصل از روابط نامشروع، تنها نام و نام خانوادگی مادر را ثبت می‌کند و در مقابل نام پدر یک اسم فرضی می‌نویسد.
 سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با تاکید بر صدور شناسنامه برای همه ایرانی‌های داخل و خارج از کشور به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت:   سازمان ثبت ‌احوال در داخل کشور با بیش از 1100 اداره و نمایندگی و در خارج کشور در تمام نمایندگی‌های جمهوری اسلامی ایران برای افرادی که ایرانی باشند، شناسنامه‌ صادر می‌کند.
او در خصوص صدور شناسنامه برای فرزندان مادران ایرانی به دنبال تصویب این قانون افزود:   فرزندانی که حاصل ازدواج زنان ایرانی با مردان اتباع خارجی هستند، طبق قانونی که اخیرا تصویب شده می‌توانند برای فرزندشان شناسنامه دریافت کنند به این صورت که باید ابتدا به استانداری مراجعه کرده و پس از طی کردن مراحل قانونی، سازمان ثبت احوال ظرف سه روز برای آنها شناسنامه ایرانی صادر کند
ابوترابی تصریح کرد: البته هنوز هیچ شناسنامه‌ای صادر نشده چراکه پس از ابلاغ اجرای این قانون 3 ماه فرصت لازم است تا بگذرد و دستگاه‌های مربوطه اعلام نظر کنند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور با اشاره به صدور شناسنامه برای فرزندان حاصل از روابط نامشروع گفت: فرزندانی که پدر مشخص ندارند و حاصل رابطه نامشروع هستند، مادر آنها باید به دادگاه مراجعه کرده تا پس از صدور حکم توسط دادستان، سازمان ثبت احوال شناسنامه صادر کند.
او افزود :سازمان ثبت احوال در شناسنامه این فرزندان، تنها نام و نام خانوادگی مادر را ثبت می‌کند و در مقابل نام پدر یک اسم فرضی می‌نویسد چراکه این فرزندان هم باید هویت داشته باشند تا در مدرسه و مراحل دیگر زندگی دچار مشکل نشوند.
ابوترابی درباره نحوه صدور شناسنامه برای بچه‌هایی که پدر  و مادر مشخصی ندارند، گفت: درمورد بچه‌هایی که نه پدر دارند و نه مادر و در شیرخوارگاه بهزیستی زندگی می‌کنند، خودِ سازمان بهزیستی به عنوان نماینده به سازمان ثبت احوال مراجعه می‌کند و به عنوان قیم برای این بچه‌ها شناسنامه دریافت می‌کند.
او اظهار کرد: طبیعی‌ است که در مقابل نام مادر و پدر این بچه‌ها اسم‌های فرضی نوشته می‌شود البته تا وقتی که به فرزندخواندگی گرفته نشوند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور افزود: اگر این کودکان به فرزندخواندگی گرفته شوند، بهزیستی مراحل لازم را طی می‌کند تا شناسنامه جدید با نام پدر و مادر جدید برای این بچه‌ها صادر شود.

نظر شما