شناسهٔ خبر: 42643011 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

آشنا:300 نمایش در سامانه صدور مجوز مستند شد/نگرانی از وضعیت سالن های خصوصی تئاتر

مدیر کل هنرهای نمایشی عنوان کرد: خوشبختانه ما جزو اولین هایی هستیم که در معاونت هنری سامانه صدور مجوزها را افتتاح کردیم و در حال حاضر نزدیک به سیصد نمایش تا به حال مستند شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نشست بررسی وضعیت معیشت هنرمندان تئاتر در دوران کرونا با حضور قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی و مجری گری ایوب آقاخانی با اجرای جواد مولانا شب گذشته در مجله شبانگاهی شب های هنر، شبکه چهار سیما برگزار شد.

قادر آشنا در ابتدای صحبت های خود عنوان کرد: در شرایط کنونی که کرونا دنیا را گرفته و همه را به وحشت انداخته ، تئاتر در کشور باید مدنظر قرار بگیرد. اول این را بگویم هر اتفاقی می افتد اگر خوب باشد جمعی در این کار خوب حتما سهیم هستند اگر هر کاری ما کردیم، حمایت معاونت هنری ، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت توسعه وزارتخانه پشت آن بودند تا این اتفاقات رقم بخورد.

وی با تأکید بر پرداخت بدیهی های سال قبل اداره کل هنرهای نمایشی گفت: بنده سراغ ندارم یک نفر هنرمندی در عرصه هنرهای نمایشی سال 98 اجرا رفته باشد یا در رویداهای جشنواره ها شرکت کرده و الان طلب پرداخت نشده داشته باشد و ما 11 میلیارد و 400 میلیون تومان بدهی اداره کل هنرهای نمایشی را بود که بخشی 2 میلیارد برای مالیات بود و یک میلیارد و دویست میلیون از بدهی هنوز باقی مانده اما بقیه را پرداخت کردیم، آن چیزی هم که مانده برای سال های قبل تر است که در تلاش برای پرداخت آنها هستیم.

آشنا در بحث کرونا و وضعیت تئاتر گفت: ما ابتدا ستادی به این موضوع اختصاص دادیم و اتابک نادری را مسئول این ستاد قرار دادیم،ما گروه ها و افراد متضرر که حدود 11676 هنرمند تهران و شهرستان ها که یا اجرا داشتند متوقف شد یا آماده اجرا بودند یا مجوز اجرا گرفته بودند، اینها را رصد کردیم.257 گروه نمایشی آن دوره در تهران اجرا می رفتند، یا مجوز گرفته بودند که حدود 3855 نفر در این ایام بیکار و متضرر شدند، در این مدت کرونای در شهرستان ها 449 گروه نمایشی شهرستان ها را داشیم، از این ها 6486 نفر بیکار شدند، اولین کاری که تلاش کردیم انجام دهیم اینکه جز به جز تقسیم بندی کنیم، از گروه های صحنه ای و خیابانی، همینطور تماشاخانه های خصوصی تهران و شهرستان ها را رصد کردیم و همه را طی نامه ای با امضای وزیر محترم به دولت رفته است.

وی با اشاره به همین سخت بودن پیگیری یافتن این افراد و گروه ها در این دوره گفت: چون ما بانک اطلاعاتی در دست نداریم بنابراین ما به تک تک این افراد و گروه ها زنگ زده و پیدایشان کردیم که خیلی کار دشواری بود. ما الان دو کار در حال انجام هستیم یکی مستندسازی فعالیت های سالن های تحت امر معاونت هنری است از تئاتر شهر تا سنگلج و ... که از سال 98 به قبل را شروع کردیم ، شامل نویسنده، کارگردان، بازیگران و ... که این کار شروع شده و حداقل می دانم که تا به الان سیصد تا ازین موارد را انجام دادیم ، کار دیگر هم که قبل تر شروع شده بود و الان پیگیر آن شدیم، سامانه صدور مجوز است که خوشبختانه جزو اولین هایی هستیم که افتتاح کردیم و الان در استان ها در حال آموزش هستیم یعنی از این به بعد هر نمایشی که بیاید ، اطلاعاتش موجود است. تا به حال نزدیک سیصد نمایش مستند شده است.

آشنا درباره فعالیت های خانه تئاتر هم گفت: ما جلساتی هم با خانه تئاتر داشتیم و همین الان هم اطلاعاتمان را با هم مبادله می کنیم و این ارتباط بین ما وجود دارد.

وی در ادامه گفت: ما در این مدت از گروه های مختلف که درباره اش صحبت کردیم را حمایت کردیم و گروههای جدید هم با 50 درصد ظرفیت مورد حمایت مابقی سالن از سوی ما صورت می گیرد و این پرداخت ها هم تا پایان اجرا تسویه حساب می شوند. تلاش داریم وعده ای که می دهیم با پشتوانه باشد این اتفاق برای همه استان ها و تهران می افتد و فعلا پایان این طرح را تا پایان آذر گذاشتیم و بعد هم قابل تمدید است.

مدیر کل هنرهای نمایشی درباره سامانه کارا نیز  گفت: کسانی که عضو صندوق هنر بودند و عضو سامانه کارا درخواست داشتند بخشی وام در این مدت دریافت کردند من هم قبول دارم که بازپرداخت آن برای عده ای دشوار است. از سامانه تحفه سهم هنرمندان تئاتر 7 میلیارد و 200 میلیون وام با بهره 4 درصد رسید ، 120 میلیارد تومان هم که به کسانی تعلق می گیرد که عضو صندوق اعتباری هنر هستند که وام بلاعوض است و قولش را آقای وزیر داده بود و خبر هم درست است الان این چند مدل حمایت برای کرونا در نظر گرفته شده است. ما الان دوازده هزار نفر عضو صندوق اعتباری هنر داریم که بهرحال جلو بردن کار اینها زمان می برد.

وی درباره وام صد میلیونی سالن های خصوصی با بهره چهار درصد گفت: در سامانه وزارت کار هم ما در تهران 16 سالن خصوصی و شهرستان ها 31 سالن معرفی کردیم که این تسهیلات را دریافت کنند تلاشمان این است که چون ما هم نگران سالنهای خصوصی هستیم این تسهیلات را دریافت کنند هر یک سالن یک امکانات است که نباید از ما گرفته شود. تلاش داریم حداقل 320 میلیون تومان به سالن های تهران کمک کنیم.

آشنا با تأکید بر اهمیت حمایت از استان ها گفت: ما بیست درصد از بودجه مان را به استان ها در قالب های مختلف اختصاص دادیم، یک میلیارد هم علاوه بر آن بیست درصد، برای استان ها گذاشتیم. خبر دیگر این است که شورای معاونین مصوب کردند سالن های تئاتری در استان ها به بچه های تئاتر یعنی انجمن هنرهای نمایشی بدهند که ما هم این نظر را دادیم و اتفاق خوبی است اگر اتفاق بیافتد دو مرتبه این اختیار در دست هنرمندان تئاتر بشود.

وی درباره معیشت هنرمندان گفت: دولت به این وضعیت ورود کرده و بیش از این هم ورود خواهد داشت اما من به عنوان کارشناس بهترین راه اجرای عمومی است که با رعایت پروتکل ها صورت بگیرد. الان ما در شرایط استثنایی قرار داریم و متناسب با آن جلو باید برویم مثلا کارها را تقلیل به فعالیت های ساده تر ببریم تا دولت هم بتواند حمایت بیشتری از ما بکند. ایران از جزو معدود کشورهایی است که از تئاتر حمایت میکند خیلی از کشورها الان محدودیت زیادی ایجاد کرده اند اما ما باز شرایطمان بهتر است این را هم باید در نظر بگیریم.

انتهای پیام/

 

 

نظر شما