شناسهٔ خبر: 42641044 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیا کووید-۱۹ به یک ویروس فصلی تبدیل می‌شود؟

تهران- ایرنا- محققان پیش بینی می‌کنند، کووید-۱۹ که افراد زیادی را در جهان مبتلا کرده است در کشورهایی که آب و هوای معتدل دارند، به یک ویروس فصلی تبدیل خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال اکسپرس، همه ما با الگوهای فصلی برخی از ویروس های تنفسی آشنا هستیم. اکنون یک بررسی نشان می دهد که کووید-۱۹، بیماری که توسط ویروس SARS-CoV-۲ ایجاد می شود، در برخی کشورهایی که آب و هوای معتدل دارند، به یک بیماری فصلی تبدیل خواهد شد اما این اتفاق تنها زمانی رخ می دهد که ایمنی گله ای ایجاد شده باشد.

نتایج این مطالعه که در نشریه Frontiers in Public Health  منتشر شده است، بر  اهمیت مطلق اقدامات بهداشتی عمومی که اکنون برای کنترل این ویروس مورد نیاز است، تاکید می کند.

«حسن زراکت» نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه آمریکایی «بیروت» در لبنان هشدار می دهد که کووید-۱۹ باقی می ماند و در طول سال موجب بروز چند شیوع متعدد می شود تا مصونیت گله ای حاصل شود.  بنابراین مردم باید بیاموزند که با این ویروس زندگی کنند و  به رعایت تدابیر بهداشتی از جمله استفاده از ماسک، فاصله گذاری اجتماعی، بهداشت دست و جلوگیری از تشکیل اجتماعات که بهترین تدابیر برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری هستند، ادامه دهند. 

دکتر «هادی یاسین» از دانشگاه قطر در دوحه که در نوشتن این مطالعه با دکتر زراکت همکاری داشت، ضمن تایید اظهارت وی بیان می کند که ممکن است قبل از دستیابی به مصونیت گله ای چند موج کووید-۱۹ وجود داشته باشد.

وی گفت: می دانیم که بسیاری از ویروس های تنفسی به ویژه در مناطق معتدل از الگوی فصلی پیروی می کنند. به عنوان مثال مشخص شده است که آنفلوآنزا و چند نوع ویروس کرونا که باعث ابتلا به سرماخوردگی می شوند، در زمستان در مناطق معتدل به اوج می رسند اما در مناطق گرمسیری در طول سال در گردش هستند.

محققان در این مطالعه، ویروس های فصلی و عوامل ویروسی و میزبان که فصلی بودن آنها را کنترل می کند و نیز آخرین اطلاعات را در مورد پایداری و انتقال SARS-CoV-۲، بررسی کردند.

این محققان توضیح می دهند که بقای ویروس در هوا و روی سطوح، حساسیت افراد به عفونت ها و رفتارهای انسانی مانند تجمع در فضای بسته، در فصول مختلف به دلیل تغییر دما و رطوبت متفاوت است. این عوامل در انتقال ویروس های تنفسی در زمان های مختلف سال تأثیر می گذارند. با این حال در مقایسه با سایر ویروس های تنفسی مانند آنفلوآنزا، کووید-۱۹ سرعت انتقال بیشتری دارد که دستکم تا حدودی به دلیل گردش در جمعیتی است که به اندازه زیاد از لحاظ ایمنی شناسی ساده محسوب می شوند.

این بدان معنی است که برخلاف آنفلوآنزا و سایر ویروس های تنفسی، عواملی که بر فصلی بودن ویروس ها حاکم هستند، هنوز نمی توانند گسترش کووید-۱۹ را در ماه های فصل تابستان متوقف سازند. اما زمانی که مصنویت گله ای از طریق عفونت های طبیعی یا واکسیناسیون حاصل شود، سرعت انتقال باید متعاقبا کاهش یابد که ویروس را نسبت به عوامل فصلی حساس تر می کند.

فصلی بودن برای سایر ویروس های کرونا از جمله ویروس هایی که به تازگی ظاهر شدند مانند NL۶۳ و HKU۱ نیز گزارش شده است؛ این ویروس ها نیز از همان الگوی چرخش آنفلوآنزا پیروی می کنند. 

با این حال محققان اذعان داشتند که کووید-۱۹ یک ویروس جدید است و به رغم رشد سریع علم در مورد آن، هنوز موارد ناشناخته زیادی در مورد این ویروس وجود دارد. محققان اضافه کردند که صحت پیش بینی های آنها در مورد فصلی شدن ویروس کرونا در آینده مشخص می شود اما با توجه به آنچه تاکنون می دانند بسیار محتمل است کووید-۱۹ مانند سایر ویروس های کرونا در نهایت به یک ویروس فصلی تبدیل شود.

نظر شما