شناسهٔ خبر: 42638561 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

پاسخ وزیر نفت به انتقادها و اتهام‌های مطرح شده در مجلس

زنگنه: به‌جای تشویق، مدام بر سرمان نزنید

حضور بیژن زنگنه در صحن علنی دیروز مجلس برای پاسخ به انتقادها و اتهام‌های مطرح شده از سوی برخی نمایندگان ازجمله علیرضا زاکانی، نماینده همیشه منتقد سیاست‌های وزارت نفت و رئیس فعلی مرکز پژوهش‌های مجلس نشان داد که هنوز سطح سوء‌تفاهم‌ها بالاست و شاید تشکیل کارگروهی مشترک و برگزاری جلسات فشرده حول محور 4سند پیشنهادی وزیر نفت بتواند به این وضعیت پایان دهد. روزنامه

صاحب‌خبر -

 حضور بیژن زنگنه در صحن علنی دیروز مجلس برای پاسخ به انتقادها و اتهام‌های مطرح شده از سوی برخی نمایندگان ازجمله علیرضا زاکانی، نماینده همیشه منتقد سیاست‌های وزارت نفت و رئیس فعلی مرکز پژوهش‌های مجلس نشان داد که هنوز سطح سوء‌تفاهم‌ها بالاست و شاید تشکیل کارگروهی مشترک و برگزاری جلسات فشرده حول محور 4سند پیشنهادی وزیر نفت بتواند به این وضعیت پایان دهد. به گزارش همشهری، محور اصلی انتقادهای مطرح شده از سوی زاکانی و نمایندگان همسو با او به قرارداد ناتمام به توتال فرانسه و اختلاف گازی با ترکمنستان، تحقیر توان داخلی، زیان سنگین به گفته او چند صد میلیارد دلاری، حذف کارت سوخت و دیگر برنامه‌های 7سال گذشته زنگنه مربوط می‌شد و در نهایت پیشنهاد تشکیل یک کارگروه مشترک بین کمیسیون انرژی مجلس، وزارت نفت و مرکز پژوهش‌های مجلس را مطرح کرد. پیشنهادی که زنگنه هم گفت آن را قبول دارد و در مدت تعیین شده 10روزه می‌تواند حول 4سند پیشنهادی وزارت نفت درباره چشم‌انداز آینده در افق 1420به بحث گذاشته شود. وزیر نفت در پاسخ به اتهام‌ها و ابهام‌ها گفت که راه‌های جدید و صادرات مویرگی نفت را دنبال می‌کنیم و در وزارت نفت اتاق تاریک نداریم و این اتاق برای خارجی‌هاست و نه داخلی‌ها و پیشنهاد کرد تا نمایندگانی از مجلس در جریان مذاکرات وزارت نفت قرار گیرند و با این وزارتخانه همراه شوند. وزیر نفت با اشاره به دستاوردهای مهم این وزارتخانه در طول 7سال گذشته در حوزه‌های مختلف تولید نفت، پالایشگاه‌ها و صنعت پتروشیمی از کمیسیون‌های تخصصی مجلس و ریاست مجلس دعوت کرد تا از پارس‌جنوبی دیدن کنند.
سکاندار صنعت نفت کشور با ارائه آمارهای مستند، ادعاهای مطرح شده از سوی منتقدان را رد کرد و از تلاش برای نجات صنعت نفت از تحریم‌ها، جلوگیری از خام‌فروشی‌ها و افزایش درآمدهای ناشی از صادرات فرآورده‌های نفتی و محصولات پتروشیمی خبر داد و خطاب به نمایندگان گفت که دور زدن تحریم‌های نفتی به کمک دیپلماسی پارلمانی امکان‌پذیر است. زنگنه با یادآوری تحریم‌های نفتی افزود: تلاش‌های زیادی برای دور زدن تحریم‌های نفتی صورت گرفته، ما از هر کسی که امکان بوده کمک گرفتیم، از نیروهای امنیتی و خارجی کمک گرفتیم و امیدواریم مجلس با استفاده از ظرفیت دیپلماسی بین‌المجالس به ما کمک کند. او با بیان اینکه با جنگ نابرابر تجاوزگرایانه علیه ایران مواجه هستیم و صنعت نفت در خط مقدم قرار دارد از نمایندگان درخواست کرد که شرایط را درک کنند و از هر پیشنهادی که مجلس بدهد حتی تهاتر نفت در برابر کالا هم استقبال می‌کند. وزیر نفت دیروز از تهیه 4سند مهم در ارتباط با سوخت حمل‌ونقل، مصرف و تولید گاز، تولید نفت و تولید پتروشیمی در پایین دست تا سال 1420خبر داد و وزیر نفت از رئیس و هیأت رئیسه مجلس خواست ترتیبی دهند تا با محوریت کمیسیون انرژی در یک بازه زمانی مشخص ۴ سندی که ارائه شد، مورد بررسی قرار گیرند چرا که به گفته او در یک جلسه با انبوه انتقادها و پیشنهادها نمی‌توان در یک مدت زمان کوتاه پاسخگو باشد.

نقل قول‌های طلایی زنگنه
  وزارت نفت به تنهایی قرارداد با توتال را امضا نکرد و تمام ارکان نظام در این خصوص رضایت داشتند و امضا کردند و من همه این امضاها را دارم.
  ترکمنستان گاز ایران را قطع کرده. در مقابل آنها ایستاده‌ایم، این کشور 4بار در گذشته این اقدام را انجام داده بود و هربار امتیازاتی از ما گرفته بود اما این بار گفتیم امتیازی نمی‌دهیم و آنها به داوری رفتند که البته دستاوردی برای آنها نداشت؛ به‌دلیل این مقاومت، ما نباید تنبیه شویم بلکه باید تحسین شویم.
  چیزی که بهینه‌سازی‌ مصرف سوخت و ماده 12قانون را نابود کرد تبصره 14بود که تمام منابع را خرج یارانه کرد و مقدار کمی برای بهینه‌سازی‌ باقی گذاشت که آن هم تخصیص داده نمی‌شود.
  نمایندگان می‌توانند در تمامی مذاکرات حضور داشته باشند و از نزدیک عملکرد ما را مشاهده کنند. ما برای شما اتاق تاریک نداریم، اما برای دشمنان داریم.
  نباید همه تلاش‌های ما نادیده گرفته شود. از ما تشکر کنید و بعد بگویید که باید بیشتر کار کنید، نه اینکه مدام بر سر ما بزنید! بیایید مجموع صادرات نفتی و فرآورده‌ها را با تحریم‌های قبلی مقایسه کنید و ببینید در چه وضعیتی قرار داریم. من نمی‌توانم برخی از موضوعات را علنی اعلام کنم، اما شما می‌توانید خصوصی بیایید و اقدامات ما را مشاهده کنید.
  من می‌دانم شما افراد منصفی هستید و صحبت‌های شما از روی فشار است، اما واقعا حتی یک نفر هم نباید از ما تشکر کند؟ و خستگی به تن بچه‌هایمان بماند. اینها مجاهدین و سربازان گمنام این راه هستند.
  سهمیه بندی بنزین را بنده لغو نکردم، بلکه تصمیم دولت بوده و مجلس هم در آن زمان هیچ مخالفتی نکرد. لغو سهمیه بندی بنزین در 6خرداد 1394تصویب و بنزین با تصمیم دولت تک‌نرخی شد و هیچ‌کس هم به آن اعتراضی نکرد، حال بعد از گذشت 5سال می‌گویند چرا این موضوع تصویب شده است.

نظر شما