شناسهٔ خبر: 42621838 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آماده شدن رئیس حزب حاکم ژاپن برای نخست وزیری با حفظ کلیت کابینه شینزو آبه

فرزانه جوادی

رئیس حزب حاکم ژاپن "یوشیهیده سوگا" که در صف بدل شدن به نخست‌وزیر بعدی است، به نظر می‌رسد- چنان که وعده داده- آماده برای ادامه سیاست‌های نخست وزیر قبلی از طریق حفظ وزرای کابینه و مقامات حزبی در پست‌های خود است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، سوگا که مدت‌ها مشاور وفادار و دبیر ارشد کابینه تحت نخست‌وزیر مستعفی، شینزو آبه بوده است، پیروزی قاطعی برای به عهده گرفتن رهبری حزب لیبرال دموکراتیک داشت. او وعده داد که بسیاری از برنامه‌های آبه، از جمله حاصل کار او، استراتژی اقتصادی "آبنومیکس" را اجرا کند.

وی با چالش‌های گسترده‌ای روبه‌رو است، از جمله مقابله با کووید ۱۹ در حین احیای یک اقتصاد آسیب‌دیده و کنار آمدن با جامعه‌ای که سن آن به سرعت در حال بالا رفتن است و در آن تقریباً یک سوم جمعیت بالای ۶۵ سال سن دارند.

بر اساس چندین گزارش رسانه‌ای، "تارو آسو"، وزیر دارایی، "توشیمیتسو موتگی"، وزیر امور خارجه و ژنرال "توشیهیرو نیکی"، دبیر حزب لیبرال دموکراتیک، احتمالاً در سمت‌های خود باقی خواهند ماند. این در حالی است که احتمال دارد "یاسوتوشی نیشیمورا" دوباره به عنوان وزیر اقتصاد منصوب شود.

همچنین خبرگزاری کیودو نیوز گزارش کرد، "توشیمیتسو موتگی"، وزیر امور خارجه ژاپن سمت خود را در کابینه جدید که فردا (چهارشنبه) توسط نخست‌وزیر منتخب پیش‌فرض، یوشیهیده سوگا اعلام می‌شود، حفظ خواهد کرد. این خبرگزاری با استناد به منابعی که نامشان را منتشر نکرد همچنین امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، سوگا تصمیم گرفته "تارو آسو"، وزیر دارایی و معاون نخست‌وزیر و "آکابا کازویوشی"، وزیر حمل و نقل و "سیکو هاشیموتو"، وزیر المپیک را در سمت‌های فعلی‌شان حفظ کند.

بنا بر اعلام "نیپون تی‌وی"، سوگا ممکن است "کاتسونوبو کاتو"، که در نزد عموم به عنوان چهره تلاش‌های ژاپن برای مقابله با ویروس کرونا شناخته شده است را به عنوان دبیر ارشد کابینه انتخاب کند. کاتو نزدیک به سوگا است و برای او به عنوان معاون دبیر کل کابینه خدمت کرده است.

سوگا روز دوشنبه در پاسخ به اینکه چه کسی باید جایگزین او شود، گفت: عناصر متفاوتی مورد نیاز هستند. یکی از این عناصر، تناسب آن‌ها با نخست‌وزیر است اما اگر کل این موضوع را در نظر بگیریم، آن‌ها همچنین باید دارای نقاط قوت گسترده‌ای باشند که از همه آرامش‌دهنده‌تر است.

سوگا تقریباً از انتخابش به عنوان نخست‌وزیر در آرای پارلمانی روز چهارشنبه، به خاطر کسب اکثریت آرای حزب لیبرال دموکراتیک در مجلس عوام، اطمینان دارد. وی تا پایان دوره آبه به عنوان رئیس حزب، تا سپتامبر ۲۰۲۱ خدمت خواهد کرد.

سوگا که بیشتر به خاطر کارهای پشت پرده‌اش شناخته می‌شود، بعد از اعلام ماه گذشته آبه مبنی بر آنکه به خاطر بیماری کنار می‌رود، برای جایگزینی او به عنوان گزینه دلخواه ظاهر شد. آبه، نخست‌وزیر مستعفی ژاپن با طولانی‌ترین دوره خدمت است که بعد از نزدیک به هشت سال کنار رفت.

این گمانه‌زنی گسترده وجود دارد که سوگا می‌تواند از نرخ حمایت قدرتمند برای انحلال مجلس عوام پارلمان و برگزاری انتخابات زودهنگام به منظور کسب دوره سه‌ساله کامل به عنوان رئیس حزب لیبرال دموکرات استفاده کند، اما او محتاط به نظر می‌رسد.

سوگا گفت: آنچه حالا اهمیت دارد، محدود کردن همه‌گیری کرونا در عین احیای اقتصاد است. من فکر نمی‌کنم فوراً بتوانیم مجلس عوام را فقط به این خاطر که همه‌گیری محدود شود، منحل کنیم. این تصمیمی است که باید با بررسی جامع عوامل متعدد گرفته شود.

انتهای پیام

نظر شما